warme lucht andere ruimtes laten opvullen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
comenius
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2017, 17:40

warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door comenius »

hallo, ik heb drie ruimtes van ongeveer 25m² die boven elkaar liggen en verbonden zijn via een open traphall. in de onderste ruimte (keuken) staat een pelletkachel die al snel na 10 minuten zorgt dat het daar 25 graden is. in de middelste ruimte wordt het ietsje warmer maar niet comfortabel. ik had gedacht dat de warme lucht ging opstijgen en alle ruimtes ging opwarmen. wat kan ik doen om dit te bekomen? Is het een optie om bijv. venster open te zetten zodat er drukverschillen ontstaan?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door martijn1984 »

Boven in je trapgat een plafondventilator?

Ik heb er nog 1 te koop btw

Laat je zuigen ipv blazen dmv het omdraaien vd bladen , wat overigens ook kan
Mathijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2009, 18:30
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Mathijs »

Leuk topic, hier een vergelijkbaar probleem in een split-level woning. Woonkamer met Jøtul warm, keuken (1/2 verdieping hoger) al koeler, daarboven koud. Idee van plafondventilator is interessant!
Groet, Mathijs
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Pietje »

Lucht is niet het meest handige medium om warmte te verspreiden; lage soortelijke warmte en de mogelijkheid tot oplossen van waterdamp. Je moet veel lucht verplaatsen om een beetje energie te transporteren, en daarmee gaat er ook veel vocht mee. Dat kan bij afkoelen condensatie geven; in elk geval hebben de koudere ruimten direct een hogere RV. (waardoor die ruimte minder warm voelt...)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
comenius
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2017, 17:40

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door comenius »

zijn er geen mogelijkheden door bijv. boven of onder een venster op kier te laten zodat er luchtverplaatsing is?
Mathijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2009, 18:30
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Mathijs »

Pietje schreef:Dat kan bij afkoelen condensatie geven; in elk geval hebben de koudere ruimten direct een hogere RV.
Inderdaad is dat in ieder geval in ons huis een probleem, de opstijgende warme lucht koelt af en condenseert bovenin het huis tegen de muren, hét recept voor schimmel. In de winter draait er om die reden een luchtontvochtiger bij ons. Maar ook dat kost energie, geen ideale situatie dus.
Groet, Mathijs
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Paide »

Als beneden opwarmt zal wat warme lucht naar boven stijgen. Dat gaat vanzelf, daar hoef je geen raam voor open te zetten.
Maar er zit maar heel weinig energie in die warme lucht. Je kamer beneden voelt warm niet alleen doordat de lucht opwarmt, maar ook door de straling die van de kachel afkomt en het opwarmen van de muren en spullen in de kamer.

Er zal wat warme lucht naar boven stromen (en dus ook koude lucht naar beneden), maar hier zit maar heel weinig energie in, zoals Pietje al aangeeft.
Daarnaast gaan deze luchtstromen een oncomfortabel gevoel geven. Ga je deze luchtstromen vergroten, dan zal het onbehagen alleen maar toenemen, ook in de kamer die nu wel comfortabel is.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Wouter Gillis »

Wat bij mijn houtkachel werkt is om ze veel langer te laten branden op lager vermogen. Je moet de warmte met andere woorden voldoende tijd geven. Des te langer een kachel brandt, des te meer tijd hebben de muren om op te warmen, het aandeel stralingswarmte vergroot en de kans dat de verdieping erboven ook warmer wordt, eveneens. Het is anderzijds niet altijd mogelijk om de kachel lang te laten branden wanneer je niet veel thuis bent natuurlijk... In dat geval biedt massa mogelijks een oplossing. Warme lucht actief gaan verplaatsen zou ik zelf ook niet doen.

Nog iets, is die traphal aangesloten op een buitendeur? Is die dan tochtvrij?
Een traphal wordt dikwijls een schouw die buitenlucht via de voordeur aanzuigt en naar boven transporteert. De warme lucht opgewekt door de kachel heeft de neiging om in de ruimte waar er gestookt wordt te blijven omdat de kachel de ruimte (licht) in onderdruk zet.

Groet
Wouter
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Joepie »

Pietje schreef:Lucht is niet het meest handige medium om warmte te verspreiden; lage soortelijke warmte en de mogelijkheid tot oplossen van waterdamp. Je moet veel lucht verplaatsen om een beetje energie te transporteren, en daarmee gaat er ook veel vocht mee. Dat kan bij afkoelen condensatie geven; in elk geval hebben de koudere ruimten direct een hogere RV. (waardoor die ruimte minder warm voelt...)
Laag soortelijke warmte en lage temperatuur kan voldoende zijn in een goed geïsoleerde situatie :wink:

Condensatieprobleem snap ik niet zo goed (zie ook de andere reacties hierover). Volgens mij wordt er dan te weinig geventileerd. De koude buitenlucht is in het stookseizoen veelal (overwegend?) een stuk droger dan binnen namelijk. Ik heb type C ventilatie en aan de planken voeren te zien heb ik zelden een vochtprobleem. Ventileren is voor de persoonlijke gezondheid ook aanbevelenswaardig. Zeker als er in huis schimmelvorming optreedt :shock:

Warme lucht die in huis opstijgt leidt ook tot zakking van koudere lucht. Dit kan je ervaren als tocht. Om deze reden zou ik niet kiezen om boven een raam open te zetten.
Is de rookafvoerpijp in de bovenverdiepingen aanwezig en/of toegankelijk te maken? Dan heb je warmte uitstraling in de ruimtes boven. Daarbij ook beter rendement van je kachel.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Mathijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2009, 18:30
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Mathijs »

Joepie schreef:Condensatieprobleem snap ik niet zo goed Volgens mij wordt er dan te weinig geventileerd.
Het is een split-level woning die helemaal open is naar boven toe. We ventileren voldoende! Alleen in de woonkamer beneden wordt gestookt. -> De warme lucht stijgt in het huis op -> koelt op z'n weg naar boven af -> Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme lucht -> relatieve luchtvochtigheid stijgt en het vocht moet ergens naartoe -> condens op het koudste punt bovenin het huis -> schimmel.
Joepie schreef:De koude buitenlucht is in het stookseizoen veelal (overwegend?) een stuk droger dan binnen namelijk
Deze aanname klopt niet. Zie hiervoor de klimaatatlas van het KNMI: KLIK
Groet, Mathijs
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Pietje »

Mathijs schreef:Deze aanname klopt niet. Zie hiervoor de klimaatatlas van het KNMI: KLIK
Die RV hoort bij de gemiddelde buitentemperatuur van dat moment. Als je die lucht naar binnen ventileert, en laat opwarmen naar 20 graden, daalt de RV van die lucht behoorlijk. Misschien wel tot onder de RV bij 20graden die er in huis aanwezig is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Mathijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2009, 18:30
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Mathijs »

Pietje schreef:Die RV hoort bij de gemiddelde buitentemperatuur van dat moment. Als je die lucht naar binnen ventileert, en laat opwarmen naar 20 graden, daalt de RV van die lucht behoorlijk. Misschien wel tot onder de RV bij 20graden die er in huis aanwezig is.
Inderdaad, zie hier het belang van ventileren!
Groet, Mathijs
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Pietje »

Mathijs schreef:Inderdaad, zie hier het belang van ventileren!
Ventileren en opwarmen :geek:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: warme lucht andere ruimtes laten opvullen

Bericht door Joepie »

Mathijs schreef:
Joepie schreef:De koude buitenlucht is in het stookseizoen veelal (overwegend?) een stuk droger dan binnen namelijk
Deze aanname klopt niet. Zie hiervoor de klimaatatlas van het KNMI: KLIK
Jawel hoor. Absolute luchtvochtigheid zegt iets over de hoeveelheid water dat de lucht per omvangseenheid bevat. De relatieve vochtigheid is enkel de verhouding tussen wat er feitelijk in zit en wat er maximaal in kan zitten. Dit is voor het KNMI interessant omdat het iets zegt over de kans dat je neerslag krijgt.

Koude lucht bevat doorgaans per omvangseenheid minder water dan warme lucht.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie