Warme lucht verplaatsen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door WilfredT2 »

gewoon doen, en zo simpel mogelijk. Gat van 100 of misschien 125 mm en een ventilator erin. klaar.

Je zult er niet heeeel veel warmte mee winnen, dus grote investeringen zou ik niet doen. Hou het simpel.

Oh, en als je zo'n mooie holle boor gebruikt, bewaar dan gewoon het deel wat je eruit boort. Mocht het niet werken of je toch terug willen, kun je deze erin proppen met beetje specie er omheen. Gat zo weer dicht.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door Paide »

Twee gaten gaat het beste werken. Eentje om de warme lucht uit de ruimte jouw kamer in te blazen, de andere om koelere lucht vanuit jouw kamer terug het stookhok in te voeren.
Ik heb er al eens een keer eerder aan zoiets gerekend, bij 100 m3/hr en 10 graden temperatuursverschil levert het ongeveer 300 Watt op.

Waarschijnlijk daalt het temperatuurverschil op het moment dat je de warmte eruit gaat trekken. Daarmee daalt de opbrengst. Dit hangt af van hoeveel warmte de ketel verliest.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door Pieke »

Eventjes een andere insteek >>>>> Kan je de was in dat hok ophangen? Op die manier hoef je je wasdroger ( mits je die hebt) minder aan te zwengelen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door JW te R »

Het is lekker warm in die ruimte omdat hij klein is, en omdat de warmte niet wordt afgenomen.
Ik verwacht van een dergelijke ingreep een zeer beperkt rendement.

Los van alle voorgaande berichten over gas- en koolmonoxide lekkages:
Let ook op het vermogen van de ketel. Als dat meer is dan 100 kW moet de stookruimte aan wettelijke regels voldoen.
Als je een gat in de muur boort voldoet de ruimte daar gegarandeerd niet meer aan.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door willem »

Als we de wettelijke normen en eisen even weg laten denk ik dat je je eigen rijker
rekent dan dat de werkelijkheid is.
De maten van dat ketelhuisje is, neem ik aan, 4 x 2 en waarschijnlijk 2,50 hoog,
dat is dan 20m³ bij 30©.
De inhoud is al pinots en de 30© is ook veel te koel om daar enig profijt van te hebben.
Bedenk dat de ketel niet continu draait dus zijn er koude momenten daar er een
ventilatie naar boven is, dus die buitenlucht trek je ook aan naar je woning.
Hoe harder de ventilator draait, hoe kouder de lucht wordt. dus een ventilator met
weinig toeren heb je meer aan dan één op running speed, daarin tegen is die 30© veel
te koud om enig profijt te hebben.
Mijn mening is; werk op je hals halen met 0 tot 20% resultaat,
je gaat meer naar de 0 dan naar de 20%.
Sidney
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2017, 20:44

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door Sidney »

Beste allen, bedankt voor het meedenken. De keuze is gemaakt, dit ideetje zal niet uitgevoerd gaan worden. Puur gelet op alles wat ik op mijn hals haal, de energie rekening is al niet hoog, etc.

Leuk bedacht in iedergeval :)

Groet.
Plaats reactie