Ruimte- en tapwater verwarming met luchtwarmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MWS
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2017, 16:07

Ruimte- en tapwater verwarming met luchtwarmtepomp

Bericht door MWS »

Hallo Willem, Ik neem maar de voorzet om je welkom te heten op het forum. Leuk om te lezen over je ervaringen met de warmtepompen. Ik begrijp dat je gasloos bent? Kan je evt wat kengetallen over ruimtegrootte en energieverbruik delen?

De woning is nog niet gasloos maar dat is binnenkort wel de bedoeling, de vaste kosten per maand (o.a. meterhuur) overstijgen de kosten van het verbruik.
In de maand augustus heb ik de cv-ketel verwijderd en eerst de elektrische Daalderop boiler opgehangen en aangesloten. Dan heb je i.g.g. meteen weer warm water. Daarna - in deze vakantieperiode - op mijn gemak de warmtepomp in orde gemaakt. Verleden week is de luchtwarmtepomp in bedrijf gesteld.
Meer gegevens:
- vrijstaande woning, 600 m3 inhoud
- aardgas verbruik was gemiddeld ca. 1700 m3 per jaar (verwarming - tapwaterverwarming - koken)
- aardgas wordt nu nog alleen voor koken gebruikt maar het kooktoestel zal t.z.t. worden vervangen door elektrisch
- in de woonvertrekken worden houtkachels gebruikt en worden regelmatig gestookt in de winterperiode
- verder zijn er in 2015 PV panelen op het zuidelijk pannendak aangebracht, deze leveren de meeste stroom zodat slechts weinig elektra hoeft te worden ingekocht.
Bijlagen
BoilersOpstelling.jpg
PositieLuchtwarmtepomp.jpg
Plaats reactie