Buffervaten in serie of parallel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Buffervaten in serie of parallel

Bericht door stephan eco »

Hallo allemaal,
Inmiddels houtvergasser, hydroboiler en 3 buffervaten staan.
Ben nu bezig met leidingwerk en loop nu vast op het aansluiten van de vaten.
Het leidingwerk is nu voor een deel gemonteerd en daarbij staat alles in serie maar ben op een ander idee gekomen.
Situatie:
Houtvergasser achter in de schuur en hydroboiler in het voorhuis.
Nu is het nieuwe idee om de aanvoer van de houtvergasser eerst over de hydroboiler te laten lopen en daarna over de 3 buffervaten van 1500l.

Ik denk achteraf dat het in serie zetten van boilers zorgt voor meer vermenging.
Wie heeft hier ervaring mee en wat is het advies.

Alvast bedankt voor uw reactie

Stephan
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door Albert van WdJ »

Ik laat m'n hout-cv ook eerst de indirecte boiler opwarmen.
Als deze boiler op temperatuur is, schakel een driewegklep naar de buffer toe.
Is vrij eenvoudig te regelen met een boilerthermostaat. Deze kan een driewegklep schakelen op bijv. 24 V.

Buffers in serie is op zich geen probleem. De thermische mengklep van je hout-cv zorgt er voor dat deze buffers rustig geladen worden. Je krijgt dan dus een prima gelaagdheid in alle buffers.
Vermenging kan wel plaats vinden als je te heet retourwater terugvoert vanuit je woning (radiatoren) richting buffers
Wanneer je er voor zorgt dat je de buffers ontlaadt met een thermostatische mengklep richting de huisinstallatie, dan zal er geen/weinig vermenging plaats vinden in de buffers.
(Want het bufferwater zal waarschijnlijk ergens rond 80 graden Celsius worden. Dat is veel te heet voor in de radiatoren, waarschijnlijk is 50 graden Celsius ruim voldoende.Die 50 graden C maak je door 80 graden C bufferwater te mengen met koud retourwater uit de huisinstallatie).
Change, before you have to.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door Wouter Gillis »

Ik dacht dat het gebruikelijk is om de buffers boven en onder met elkaar te verbinden, dan blijft de gelaagdheid steeds in stand en worden de 3 buffers als één gebruikt.
Groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door JantjeV8 »

Zoals Wouter zegt zou ik het parallel geschakeld willen noemen. Feitelijk maak je 1 groot buffer. Als je ze in serie zet zou mijns inziens de aansluitingen kruislings moeten worden. Dus bovenkant boiler 1 op onderkant boiler 2 en andersom.

In serie: je laadt ze 1 voor 1, en ontlaadt ze ook als zodanig.
Parallel: je laadt in 1x een heel groot buffer wat ook in 1x ontladen wordt.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door dormos »

Serie en paralel zijn redelijk standaard begrippen, kijk maar eens bij electronica.

Bij serie voedt je (en neem je af) bijvoorbeeld bovenin buffer 1, terwijl onderkant buffer 1 verbonden word met bovenkant buffer 2. Onderin buffer 2 komt je retour. In deze opzet gedragen de twee buffers zich alsof beide vaten boven elkaar staan, oftewel als 1 grote buffer.

Bij paralel verbind je de bovenkanten van beide buffers en daar voed je en neem je af, en je verbindt beide onderkanten met elkaar, en daar komt je retour in.

Serie werkt het best als je altijd beide buffers gebruikt.
Bij paralel kun je er voor kiezen om met kleppen 1 buffer los te koppelen, bijvoorbeeld in de zomer. Dit kan dan bijvoorbeeld een buffer met spiraal voor warm tapwater zijn, of het vat dat een warmwater bereider van warmte voorziet.

Ik heb ze zelf in serie staan, en de gelaagdheid werkt perfect. Vaten werken als 1 groot vat en worden keurig van onder naar boven leeggebruikt, en van boven naar onder geladen.

Groet,

Hans
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Hans,

moet je dan niet wachten tot het voorgaande vat warm is vooraleer het volgende vat warm wordt? Als je daarentegen de bovenkanten aan elkaar knoopt en de onderkanten aan elkaar wordt het laatste vat telkens mee warm met het eerste en heb je dus sneller warm water. Of zie ik iets over het hoofd?

groet
Wouter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door dormos »

Wouter,

Vullen en afname gebeurt in de top van vat 1. Als ik mijn vergasser ga stoken en de top wordt warm dan heb ik daarvan direct warm water. Bij langer doorstoken wordt het vat verder opgewarmd, en als vat 1 warm is begint vat twee van de top naar beneden op te warmen.

Groet,

Hans
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door Wouter Gillis »

Ok ik zie het.
Ik ben wel benieuwd of er dan een voordeel is aan één van de twee manieren van aansluiten. Wat spreekt in het voordeel van serieel? Je zegt dat serieel het best werkt. Waarom eigenlijk?

groet
Wouter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door pelletpower »

Je kunt beter een beetje water van 80 gr hebben dan veul van 40. Met dat laatste kun je niet verwarmen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Pelletpower,

dat begrijp ik niet, parallel aansluiten zorgt immers ook voor gelaagdheid bij zowel laden als ontladen. Die 80° zit dan in de kop van elke buffer. Wat volgens mij wel kan is dat het (stilstand) verlies groter is bij parallel. Gemiddeld gezien zit het warme water langere tijd in meer buffers => meer verliesoppervlakte.

groet
Wouter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door pelletpower »

Precies. Of 1 buffer de kop warm. Of 4 lauw. Met die lauwe buffers kun je niets.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Pelletpower,

Bij parallel geschakelde buffers heb je eveneens 80°C bovenaan en bijvoorbeeld 40°C onderaan. De gelaagdheid blijft ook daar behouden net zoals bij serieel geschakelde buffers. De andere buffers kopiëren als het ware de warmteverdeling van de eerste buffer.


Nog beter is als je in het midden ook een verbinding hebt tussen de buffers.

zoals deze installatie: http://solar.limerkens.be/

groet
Wouter
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door guus »

Ik ga mijn buffers ombouwen naar parallel , ze stonden in serie.
Maar omdat de installatie stukje bij beetje is uitgebreid was het vermogen te groot geworden voor de serie opstelling.
de buffers gingen mengen , en van de gelaagdheid bleef niets over :roll: .

Dus voor de lagere vermogens werkt het in serie mooi .
En bij hogere vermogens (boven 70 KW) parallel zodat de buffers rustiger geladen en ontladen worden en de gelaagdheid in orde blijft.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door stephan eco »

Dank je wel voor de antwoorden.

Ben nu nog aan het opbouwen en was bijna klaar maar ga het nu toch aanpassen.

Heb de koppelingen nog niet aangeperst dus is goed aan te passen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door Pietje »

Wouter Gillis schreef:Bij parallel geschakelde buffers heb je eveneens 80°C bovenaan en bijvoorbeeld 40°C onderaan. De gelaagdheid blijft ook daar behouden net zoals bij serieel geschakelde buffers. De andere buffers kopiëren als het ware de warmteverdeling van de eerste buffer.
Het klopt wat je schrijft, maar wat Pellet schrijft klopt ook...

Met een paar kg hout kun je een zekere hoeveelheid water naar 80 graden verwarmen. Als je die hoeveelheid in 1 buffer stopt, heb je behoorlijk wat heet water bovenin. Als je die hoeveelheid echter in 2 buffers stopt, dan heb je in de kop van elke buffer de helft van die hoeveelheid warmte. En het duurt twee keer zo lang voordat de (beide) top(pen) een acceptabele temperatuur hebben bereikt om warmte af te nemen. De vraag wat beter is, heeft oa te maken met hoe vaak het voorkomt dat beide buffers helemaal leeg zijn. Als dat namelijk nooit is, dan lijkt mij jouw opstelling prima.

Hoe ga je btw de warmte in de tweede buffer gebruiken?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie