Veroudering massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Veroudering massakachel

Bericht door Lieve »

Nu, 3 winters geleden hebben wij, met aanwijzingen van Peter Berg een massakachel gebouwd.
Dit tot onze grote voldoening.
De kachel is gebouwd in licht afwijkend materiaal, ttz alumina stenen, bestand tegen t°1300 en leem, dit alles rond een metalen ton.
024.jpg
De vuurkamer toont heel wat sporen van gebruik.
Daarentegen de riser is in perfecte staat, de stenen tonen geen tekenen van wat dan ook, ook de leem waarmee ze verlijmd zijn heeft niet bewogen.
Ik ben erg blij met dit resultaat.
Dank je Peter.
Bijlagen
020.jpg
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Veroudering massakachel

Bericht door martijn1984 »

Dit lijkt mij een hele snelle kachel , of bevindt zich nog ergens veel massa?

Is het 1 ton of staat er nog een bovenop?

Ik had verwacht dat het staal deels weg zou zijn door de hoge temperaturen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Veroudering massakachel

Bericht door peterberg »

Graag gedaan Lieve. Die forumdag bij Kockie toen jij aan kwam dragen met isolatiestenen was heel erg leerzaam en we hebben af en toe heerlijk gelachen.

De slijtage van de vuurkamer verbaast mij een beetje temeer daar de hoogste temperaturen in de riser plaatsvinden. Zo zie je maar weer, pas als iemand het toe gaat passen kom je te weten hoe bepaalde materialen zich gedragen op de langere duur.

Er is overigens een boek in het Frans over de batch box verschenen. Hier staat veel materiaal in van de batchrocket site en Donkey's forum. De schrijver heeft contact gehad met Yasin Gach, de Franse vertaler van de site. Amazon voert het boek, zie
https://www.amazon.fr/Rocket-batch-box- ... tch+burnet
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Veroudering massakachel

Bericht door Lieve »

De hoogte is 1 1/2 ton hoog. De onderzijde van de ton is volledig verdwenen, weg gestofzuigd.
De massa bevind zich aan de buitenzijde van de ton, is ongeveer 8 cm dik.
Er is ook een bank aangebouwd, die bijkomende massa levert.

De stenen van de vuurkamer zijn erg mishandeld, nagels van palletplankjes worden mee ingestoken, later uit het as verwijderd met een magneet.
Moest ik herbeginnen, zou ik een steviger materiaal uitzoeken.

Het mooie is ook wel dat er nergens barsten te bespeuren zijn, in de leem is een gedeelte van het zand vervangen door zaagafval.
Dit werkt hier duidelijk een stuk beter dan vuurvast cement.

Ik denk dat stenen met een lager warmte bereik nog voldoende zouden zijn, ik denk dan aan de gele lichtgewicht stenen die ik ook heb.
Een riser hiermee gebouwd zal waarschijnlijk ook een lang leven hebben.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Veroudering massakachel

Bericht door JantjeV8 »

En waarom heb je hem nu open gemaakt?

Ijzeren delen in het stookhout dragen zeker bij aan slijtage, althans is mijn ervaring. Die dingen gaan liggen gloeien en zakken door het gloeiende houtskool naar de boden. Dat soort gloeiende dingen vreet kleine stukjes van de steen weg. Ik ben er allergisch voor..
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Veroudering massakachel

Bericht door Lieve »

Ik maak hem minstens 2 maal per jaar open om schoon te maken.
Het originele deksel zit op de ton, met klem sluiting.

Dat deze alumin stenen aangetast worden door metalen betwijfel ik sterk.

Deze stenen werden aan de basis geselecteerd voor keramiek ovens, veel soorten klei bevatten metalen, en de t° in een keramiek oven gaat hoger dan in de rocket.
De hoogste t° in de rocket hebben nooit de 1280° bereikt die er nodig is voor keramiek.

Let op, dit materiaal is erg verschillend van de chamotte steen die ook voor dergelijke doeleinden gebruikt word.

Deze stenen zijn isolatie stenen, dit betekend dat ze warmte weerkaatsen en niet opnemen.
Ze zijn dan ook totaal ongeschikt om als massa gebruikt te worden.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Veroudering massakachel

Bericht door Wouter Gillis »

Bedankt Lieve voor de foto's, leerrijk.
Wat ik niet goed kan plaatsen is dat het plafond van de stookkamer ook zo afgekalfd is?
Je zou toch vermoeden dat eventuele nagels enkel de onderkant en de zijkanten beschadigen? Enig idee?

Ik heb dezelfde soort isolatiesteen gebruikt maar enkel voor de riser.

http://www.promat-hti.be/files/cms1/PROMATON%20NL.pdf (type 26 tot 1430°C)

De stookkamer heb ik gebouwd in chamottesteen 38/42.

Komende winter eerste stookseizoen. Spannend. Ik zal nog een eigen onderwerp plaatsen met de foto's

groet
Wouter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Veroudering massakachel

Bericht door Lieve »

Leuk dat ik niet de enige ben met dit idee.
Ik heb leem plus zaagoverschot gebruikt om de stenen te verlijmen, wat heb jij gebruikt?
De vuurkamer word hier zwaar mishandeld, aangezien je deze stenen heel gemakkelijk kunt freezen zijn ze ook niet bestand tegen schuren en andere puntige voorwerpen die er hier toch wel in komen.
Op het WWW heb ik wel buizen gezien gemaakt in dit materiaal, dat zou helemaal gemakkelijk zijn om als riser te gebruiken.
Zou iemand dit al gedaan hebben?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Veroudering massakachel

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Lieve,

Ik ben uiteindelijk (na lang twijfelen) voor een meer gestandaardiseerd product gegaan en heb gewone vuurvaste mortelkit genomen (moviset). Leem gebruiken op die plaats vind ik behoorlijk moedig en heb ik niet aangedurfd.

Ik heb met een haakse slijper de stenen van de riser in een hoek van 22.5° graden geslepen zodat ik met 8 hoeken aan 180° kom. Vervolgens de binnenkant van de riser nog wat afgeschuurd zodat die minstens 150 mm doormeter had want dat stond eerst op 130 mm met de stenen die ik had. Tenslotte nog een hittebestendig isolatiedeken errond gewikkeld (overschot)
Achteraf gezien, best veel werk, hoewel het resultaat er wel mag zijn.

Groet
Wouter
Plaats reactie