ir panelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

ir panelen

Bericht door ant »

Ik lees op sommige websites dat IR panelen alleen interessant zijn als je huis goed geïsoleerd is. Dat snap ik niet. Immers ir verwarmt niet de lucht maar de dingen en mensen in huis. Warmte lekken bij slechte isolatie gaan over warme lucht die ontsnapt. Dat speelt dan toch niet bij IR?
En hoe goed is goed genoeg om dan wel IR panelen te overwegen?
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: ir panelen

Bericht door sven »

Beste,

Ir-panelen werken inderdaad op het principe van conductie waarbij je massa gaat opwarmen (door de Ir-golven)
Indien je muren niet geïsoleerd zijn, zijn ze meer onderhevig aan de koude van buiten. hierdoor wordt het moeilijk om de muren opgewarmd te krijgen. Bekijk het als een continu gevecht waarbij het ene leger een vuur tracht aan te houden terwijl het andere het vuur tracht te doven.
Je massa zal wel opwarmen, als je er een groot vermogen tegenaan gooit, maar dat gaat flink wat kosten.
Zelf heb ik een gelijkaardig probleem met luchtlekken rond mijn deuren. Hoewel ze reeds voldoen aan de strengere normen zijn de borstels versleten en dit creëert een tocht door de woning die voor snellere afkoeling zorgt, dit tgv van lekken. Oudere woningen hebben vaak de beide problemen, namelijk en luchtlekken, en geen goede bescherming tegen koude van buitenaf.

Een goed aangebrachte isolatie kan enkel met een winddichte schil eromheen, en een luchtdichte schil langs de binnenzijde. Maar nu zij we off-topic aan het gaan he. Ik hoop dat je iets hebt/had aan mijn antwoord
gr
sven
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: ir panelen

Bericht door martijn1984 »

Ze zijn wel ideaal voor plekken die niet de hele dag verwarmd hoeven te worden.
Badkamer zolder of studeerkamer.

Na advies op dit forum een 800watt paneel op de badkamer geplaatst en geschakeld met het licht.
Na 1 minuut al duidelijk aanwezig en heerlijk na t douchen.
Hierdoor hoeven wij de badkamer niet langer op hogere temperaturen te houden , een basis temperatuur voor het droog houden is voldoende.
Hartje winter staat de vloerverwarming erbij aan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: ir panelen

Bericht door Pietje »

sven schreef:Ir-panelen werken inderdaad op het principe van conductie waarbij je massa gaat opwarmen (door de Ir-golven)
Conductie is een ander woord voor geleiding. Warmtegeleiding is het principe dat energie (warmte) stroomt van het warmste deel naar het koudste. Dat is wat er gebeurt in een buitenmuur, waar de warmte van binnen middels conductie naar de buitenkant stroomt. Hoe beter je isolatie, hoe lager de conductie.

Infrarood geeft warmte over middels straling. Het fijne van warmtestraling is dat je je behaaglijk voelt terwijl de luchttemperatuur lager is dan zonder stralingswarmte. Daarmee is stralingswarmte een betere verwarming bij minder goed geisoleerde huizen.

Zo zegt Ian Evans: "je moet geen huizen verwarmen, maar mensen."
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Liesbet Helson
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2017, 15:44

Re: ir panelen

Bericht door Liesbet Helson »

Infraroodverwarming warmt inderdaad personen en voorwerpen in de kamer op, niet de lucht. Hoewel de gevolgen van 'slechte isolatie' ook van toepassing zijn bij ir, zal het in mindere mate zijn dan bij bvb verwarming via radiatoren. Daarbij wordt de lucht verwarmd, wat meer onderhevig is aan een slechte isolatie .
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: ir panelen

Bericht door ant »

Dank voor alle reacties. Om mijn huis verder te isoleren kan het dak nog extra en de spouwmuur nog extra. Om met een lucht/water warmtepomp te verwarmen moet ik eigenlijk ltv-radiatoren hebben of vloerverwarming. Dit alles is een flinke investering om 900m3 gas te besparen. Dat is een hele lange terugverdientijd.
Alternatief is een zonneboiler en extra investeren in stroomopwekking met pv panelen en te verwarmen met IR panelen. (In de hoop ook dat all-electric de standaard wordt en er een opslagkomt voor energieproductie.)
Wat vinden jullie van deze redenering?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: ir panelen

Bericht door martijn1984 »

Als je hout kunt opslaan en er makkelijk aan kunt komen denk dan eens aan een massakachel.
Al dan niet met warmtewisselaar voor je sww.

Veel goedkopere oplossing is er niet.
Al blijft isolatie de eerste stap.

Wij bespaarden ook 1000m3 gas met onze massakachel. 550m3 vrijstaand , platteland.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: ir panelen

Bericht door SanderL »

Met PV stroom opwekken en er mee verwarmen d.m.v. ir panelen lijkt mij niet gunstig. Als je de stroom in een warmtepomp stopt kun je de toegevoegde (gratis) energie uit lucht of water er bij tellen. Er komt dus meer energie aan warmte uit, dan dat er in gaat aan stroom.
Uiteindelijk wil je toch een warm huis, dus ook de lucht warm.
IR panelen vind ik geschikt als je een bepaalde plek een bepaalde tijd per dag wilt verwarmen.
Er zijn nog meer toepassingen, maar ik ga uit van een woonhuis.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: ir panelen

Bericht door kiekeboe »

warmtepompen zijn overgewaardeerd, infrarood ondergewaardeerd.

ga eens horen bij gebruikers van beide systemen.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: ir panelen

Bericht door Joepie »

SanderL schreef: IR panelen vind ik geschikt als je een bepaalde plek een bepaalde tijd per dag wilt verwarmen.
Zoals een badkamer, studeerkamer, toilet. Zowat alles behalve de woonkamer/keuken.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: ir panelen

Bericht door Mees* »

1 paneeltje voor af en toe eens een keer lezen in de slaapkamer en 1 in de redelijk grote hobbyschuur boven de werkbank waar ik in de winter wel eens een half uurtje wil modelbouwen. Er staat ook een houtkachel voor als ik er langer wil werken. Beide plaatsen.........geweldig!(400w)
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: ir panelen

Bericht door ant »

kiekeboe schreef:warmtepompen zijn overgewaardeerd, infrarood ondergewaardeerd.

ga eens horen bij gebruikers van beide systemen.
Inderdaad mijn grootste angst: dat je nergens meer rustig in de tuin kan zitten want overal om je heen warmte pompen die aan en uit gaan en een monotoon gezoem voortbrengen. En vooral het monotone karakter maakt een vergelijking met Db-niveau van 'gefluister' of 'ruisende bladeren in een briesje' een volkomen andere beleving. En hoe lager de frequentie hoe verder het draagt en hoe moeilijker de bron traceerbaar is.
Daarom twijfel ik heel erg in wat te doen om van het gas af te komen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: ir panelen

Bericht door mro »

Wij gebruiken een 400m³ aan gas per jaar voor verwarming. We verwarmen eigenlijk enkel de keuken en woonkamer, dit is 1 ruimte van ongeveer 60m². Komt ruwweg overeen met een 4000kWh aan elektriciteit.

Zou wel een interessant experiment zijn: enkele strategisch opgestelde panelen, we hebben voldoende vrije muuroppervlakte, en daarmee een seizoen de woning verwarmen ipv nu met de vloerverwarming.

En dan eens vergelijken op gebied van kostprijs en comfort.

Wat ik me nog afvroeg: zo'n paneel straalt dat enkel recht vooruit of straalt dat eerder overal rond in de vorm van een halve bol?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: ir panelen

Bericht door martijn1984 »

Het paneel wat hier hangt , 120x60cm en 600 watt , straalt recht vooruit.
In ons geval na beneden , hangt aan t plafond in de badkamer.
Doe ik een stap opzij merk je veel minder tot niks.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: ir panelen

Bericht door Joepie »

mro schreef:Wij gebruiken een 400m³ aan gas per jaar voor verwarming. We verwarmen eigenlijk enkel de keuken en woonkamer, dit is 1 ruimte van ongeveer 60m². Komt ruwweg overeen met een 4000kWh aan elektriciteit.

Zou wel een interessant experiment zijn: enkele strategisch opgestelde panelen, we hebben voldoende vrije muuroppervlakte, en daarmee een seizoen de woning verwarmen ipv nu met de vloerverwarming.

En dan eens vergelijken op gebied van kostprijs en comfort.

Wat ik me nog afvroeg: zo'n paneel straalt dat enkel recht vooruit of straalt dat eerder overal rond in de vorm van een halve vol?
IR is geen volledige vervanging voor gasverwarming omdat de ruimte zelf en de lucht in de ruimte niet opwarmt. Zet je het paneel uit dan beleef je dus kou.

In jouw geval (slechts 1 te verwarmen ruimte) zou ik een L/L warmtepomp monteren. Voor het beeld: een airco blaasunit die kan verwarmen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie