Mazoutkachel met kuren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
geiregjo
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017, 07:57

Mazoutkachel met kuren

Bericht door geiregjo »

Onze mazoutkachel heeft soms kuren. We hebben hem nog maar een 6 tal keer doen branden en de helft van die pogingen gaat het ding zo hard aan het roken dat de ruit na 20 minuten zwart is. De vlamspreider hangt dan ook vol. Onze buurman heeft een kijkje genomen in de carburator om te zien of er zich daar een probleem voor doet maar helaas. Valse lucht trekken doet het ding normaal ook niet.

Dan moet het wel de schouw zijn dacht ik? Maar deze trekt heel goed. Hij dooft met gemak mijn aansteker. Ik heb zelfs een gooie stooksessie gehad toen het bijna windstil was... Is de schouw dan te vochtig? De laatste slechte stooksessie was het wel een beetje aan het regenen. Of zit er een obstakel in de schouw? Maar dan zou ik geen enkele goeie stooksessie gehad mogen hebben?

De mazoutkachel (Nestor Martin) is wel op leeftijd maar heeft altijd goed zijn werk gedaan. We hebben deze geplaatst na het aankopen van ons renovatieproject om een andere zeer oude mazoutkachel te vervangen. Deze had een scheur in de brandkorf en lekte mazout op de grond. Bij het vervangen heb ik gezien dat de kachelbuis gewoon in het schouwgat gestopt was, zonder enige opvullen met rotswol. Ik heb toen zelf alle gaten mooi opgestopt. We willen het toestel een jaar gebruiken om de resterende mazout op te branden die we bij de aankoop van de woning gekregen hebben.
geiregjo
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017, 07:57

Re: Mazoutkachel met kuren

Bericht door geiregjo »

Ik ben nog vergeten vermelden welke schouw ik heb. Het is een ouderwetse gemetste schouw die vanbinnen gecementeerd is. De afmetingen zijn vrij groot, ik denk 30 x 40. Toen ik de tijdelijke kachel installeerde zat de onderkant van de schouw vol rommel en as. Dit heb ik natuurlijk opgeruimd.

Net nog eens de kachel doen branden. Opnieuw geen problemen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Mazoutkachel met kuren

Bericht door Albert van WdJ »

Mazoutkachels zijn nu net echt apparaten die we hier op dit forum vaak bespreken.
Om begrijpelijke ecologische redenen.

Maar als je een woning hebt gekocht, waar nog een restant brandstof aanwezig is, kan ik me voorstellen dat je die niet wilt afvoeren naar elders. Want opgestookt gaat die brandstof worden. Door jou, of door een ander.

Als ik je verhaal lees, lijkt het niet logisch dat het aan de schouw ligt.
Een te hard trekkende schouw zorgt niet voor veel roet, eerder voor het uitgaan van de kachel.
Je zegt zelf dat er normaal geen vals lucht is in de kachel. Dus dat kan de oorzaak ook niet zijn.

Het kan ook zijn dat het gewoon wel aan de carburateur ligt. Als die niet volledig is gereinigd dan het hele ding loshalen en grondig schoonmaken. Want een teveel aan olie is vaak de reden van roeten.

Blijft het probleem zich voordoen dan kan het aan de brandstofkwaliteit liggen. Je moet wel zeker weten dat het type olie de juiste is voor jouw kachel. Of dat de laatste rest aan olie misschien van een zwaardere kwaliteit is.

Mocht je dat allemaal hebben nagekeken en uitgesloten, dan zou ik er een oliekachel monteur bij halen en hem vertellen wat je zelf al gedaan hebt.
Die kan het probleem waarschijnlijk wel boven water krijgen.
Voor zo'n probleem moet je gewoon ter plaatse zijn om te zien wat er gebeurt. Via een forum valt het namelijk niet mee om dit op te lossen.
Change, before you have to.
geiregjo
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017, 07:57

Re: Mazoutkachel met kuren

Bericht door geiregjo »

Mijn excuses dat ik het probleem hier aankaart. ik ben ook geen fan van mazout maar na het opstoken van de stookolie schakelen we normaal gezien over op een hout/pellet systeem of combi. De reden waarom ik het hier plaats is omdat hier toch wel veel kennis is van kachels en dergelijke.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Mazoutkachel met kuren

Bericht door JantjeV8 »

Roet is OF te weinig lucht OF teveel brandstof.
Luchttoevoer controleren.
Carburateur/brander controleren.
Werkt dat ding op druk met een nozzle of iets dergelijks? Moet dat ding nevelen, maar druppelt het?

Is de brandstof in de tank zuiver? Of ben je de condensslurrie naar je kachel aan het pompen?
geiregjo
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017, 07:57

Re: Mazoutkachel met kuren

Bericht door geiregjo »

Het toestel werkt zonder druk. De mazout druppelt in de brandkorf. Ik weet niet of de brandstof zuiver is of niet, de tank (2000l) was nog 1/5. De mazout die ik in de carburateur zag staan zag er "proper" uit. Luchttoevoer gebeurt dacht ik via de gaatjes in de brandkorf. Deze zitten niet verstopt.

Ik bel vandaag eens iemand op om er naar te komen kijken. Gisterenavond heb ik de kachel na een regenbui ontstoken en het was weer vollop roet.
Kristof
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2017, 06:59

Re: Mazoutkachel met kuren

Bericht door Kristof »

Ik heb een vraagje .. ik heb een mazoutkachel nestor martin ... dagelijks moet ik hem uitkuisen soms 2 x daags om de asse eruit te halen want iedere keer bijnhet opstaan is men vuur uit door de enorme as die er in achterblijft :(
Schouw en stoof en regelmatig uitgekuist stééds opnieuw komt er beetje bij beetje as in dat blijft liggen en zo voor zorgt dat men vuur uitgedoofd.. soms iemand met tips alvast bedankt
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Mazoutkachel met kuren

Bericht door Albert van WdJ »

Het lijkt wel of je er hout in stookt :mrgreen:
Maar ik neem aan dat het om mazout gaat?
En dat je met as geen roet bedoeld?

Mazout geeft van zichzelf weinig/geen as. Dus dan kan het liggen aan de kwaliteit van je brandstof, of de as komt uit het rookkanaal. Omdat daar bijv.eerst een houtkachel op was aangesloten.

Upload een fotootje van de as. Dan zien we wat het probleem is.
Change, before you have to.
Plaats reactie