hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door SanderL »

Ik heb een vraag over het volgende idee:
Mijn oom wil een Nordpeis Salzburg M kachel aanschaffen, met een geisoleerde schoorsteen die een uitmonding heeft ongeveer 1m. onder de nok qua hoogte.
Op het forum heb ik geleerd dat een schoorsteen altijd hoger uit moet komen dan de nok van een huis.
Is dit ontwerp al van te voren af te schieten, of is er wel een goede kans van slagen? Het dak met de schoorsteen is gericht op het zuiden.

Afbeelding
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door JantjeV8 »

Qua schoorsteen weet ik het niet, maar de schaduw er van kan een fors negatief effect hebben op de opbrengst van je pv panelen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door ritsaert snijder »

Sander,
De schoorsteen moet 50 cm boven de nok uitsteken, het heeft anders - bij sommige winden - een negatieve invloed op de trek. Het staat in de folder van de brandweer van Zwijndrecht en Isoduct heeft ook een duidelijk toelichting.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door Ernest Dubois »

Mijn schoorsteen pijp wat op de schuur is eindigde ver onder de nok, niet ideale maar behalve een paar keer in de stoke jaar werkt het goed.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door SanderL »

JantjeV8 schreef: Qua schoorsteen weet ik het niet, maar de schaduw er van kan een fors negatief effect hebben op de opbrengst van je pv panelen.
De schaduw kan net onder de panelen door gaan. De schoorsteen mag dan niet langer zijn dan op de tekening. Mooi te zien in sketchup gedurende het hele jaar op elk tijdstip.
ritsaert snijder schreef:De schoorsteen moet 50 cm boven de nok uitsteken, het heeft anders - bij sommige winden - een negatieve invloed op de trek
Dat zal ik aan mijn oom doorgeven.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door ritsaert snijder »

Sander;

Folder van de brandweer Zwijndrecht;
De schoorsteen moet in of nabij de nok van het dak uitkomen en ten minste
500 mm boven de nok van het
dak uitsteken. In de buurt van hoger
opgaande gebouwen moet rekening
worden gehouden met hetgeen staat
aangegeven in tekening 1. De schoorsteen mag maximaal 1,5 m ongetuid
boven het dakvlak uitsteken.
Er zijn uitzonderingen voor daken met een afwijkende dakhoek. Zie http://rookkanaal-online.nl/media/wysiw ... etherm.pdf
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door Pietje »

Schrijft de brandweer van Zwijndrecht de wet in Nederland? :lol: Ik hoop dat ze dat uit een bouwbesluit hebben gehaald. Hoewel ik het logisch vind klinken, kon ik niets vinden over schoorsteenhoogte / nok in het bouwbesluit. Iemand hier bekend mee?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door Ernest Dubois »

Pietje schreef:Schrijft de brandweer van Zwijndrecht de wet in Nederland? :lol: Ik hoop dat ze dat uit een bouwbesluit hebben gehaald. Hoewel ik het logisch vind klinken, kon ik niets vinden over schoorsteenhoogte / nok in het bouwbesluit. Iemand hier bekend mee?
Ja, heel rare taal van de brandweer. Ik heb buren die waarschijnlijk daar zijn wel ingetrapt met zo'n grote, glimmende getuid pijp die in de hemel schiet. Ik twijfel niet dat het beter tocht en ook rook afvoert als de schoorsteen boven de nok steekt maar er zijn meerder overwegingen.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door nck »

Wanneer je een goede trekkende kap of een H-pijp monteert gebeurt je vrij weinig.
Wel kan met een bepaalde wind de rook over de nok gezogen worden om dan aan de andere kant van de woning als het ware neer te slaan.
Gebeurt een enkele keer met weinig wind in combinatie met mist.

Of het bouwbesluit een of een andere overheidsregel een hoogte t.a.v. nok voorschrijft kan ik ook niet direct vinden.
Boven de anderhalve meter vrije uitsteeklengte tuidraden gebruiken lijkt mij inderdaad geen overbodige luxe.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef; Schrijft de brandweer van Zwijndrecht de wet in Nederland? :lol:

Dat zou op deelterreinen best kunnen, maar daar gaat het niet om.

Het gaat er om dat toezicht en handhaving op schoorstenen formeel is overgedragen aan de .....brandweer! Een folder van de brandweer is dan een folder van het bevoegde orgaan en is in principe rechtsgeldig en afdwingbaar bij de bestuursrechter.

Het juridisch kader is redelijk complex en verspreid en inhoudelijke normeringen zijn veelal opgenomen in NEN normen. Een NEN kost 30,-
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Het juridisch kader is redelijk complex en verspreid ...
Ja, bestuursrecht is een rommeltje.

Toch lijkt het me sterk dat als de brandweer in Zwijdrecht ooit een foldertje heeft uitgegeven, dat dat opeens bij een rechtszaak in Groningen gebruikt kan worden. Ik ben alles behalve jurist, maar hier moet ergens iets met "redelijkheid" misgegaan zijn.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door tvw »

ik had me bij de aanschaf van de buis vergist in de lengte en kwam ik onder de nok uit. de trek was goed, echter de rook ging niet met de wind mee maar verspreide zich met de turbulente wind die over de nok kwam. uiteindelijk hebben we er een stuk bovenop gezet. hierna geen problemen meer gehad.
Laatst gewijzigd door tvw op 16 sep 2017, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door SanderL »

tvw schreef:de trek was goed, echter de rook ging niet met de wind mee maar verspreide zich met de turbulente wind die over de nok kwam.
Wat was hier het probleem dan mee? Kwam de lucht terug in huis? Als de trek goed is, dan werkt het toch?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef; Ja, bestuursrecht is een rommeltje.
Nonsens, het gaat om dit onderwerp, het bestuursrecht is met de algemene wet bestuursrecht de laatste jaren keurig georganiseerd.
Pietje schreef; Toch lijkt het me sterk dat als de brandweer in Zwijdrecht ooit een foldertje heeft uitgegeven, dat dat opeens bij een rechtszaak in Groningen gebruikt kan worden. Ik ben alles behalve jurist, maar hier moet ergens iets met "redelijkheid" misgegaan zijn.
Ik ben bestuursjurist en dat lijkt me helemaal niet sterk, het is immers een uitleg van landelijke wetgeving. Wat gaat er mis met de redelijkheid?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door JantjeV8 »

Dat dat helemaal geen wetgeving is, maar een advies. De brandweer heeft helemaal geen handhavende rol, noch controle anders dan bij het indienen van een bouwplan.
Plaats reactie