hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door ritsaert snijder »

Jantje,
Nee, het is geen wetgeving. Het is een uitleg van de wettelijke regels door het bevoegd orgaan. In het bestuursrecht heet dat dan beleidsregels. Dat gaat verder dan een advies. Inderdaad heeft de brandweer een adviserende rol bij de omgevingsvergunning. En het klopt dat er in heel veel regio's heel weinig geld beschikbaar is voor controle en handhaving op dit soort terreinen. Er wordt pas gecontroleerd als er klachten zijn. Klachten gaan dan vaak over stankoverlast en daar is bijna geen regelgeving over.
groet!

Ritsaert
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door tvw »

SanderL schreef:
tvw schreef:de trek was goed, echter de rook ging niet met de wind mee maar verspreide zich met de turbulente wind die over de nok kwam.
Wat was hier het probleem dan mee? Kwam de lucht terug in huis? Als de trek goed is, dan werkt het toch?

rook bleef rond het huis hangen, ipv dat het met een "pluimpje" met de wind richting mee ging. dus de verdunning met de wind gebeurde ter plaatse op het dak ipv verderop
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door dormos »

Los van de regels, voorkomt een pijp die boven je nok uitkomt dat de rook neerslaat en opverlast veroorzaakt voor jou en je buren.
Heb het zelf ervaren met een pijp die net niet boven de nok uitkwam. Wind komt meestal over het dak heen, waarbij mijn schoorsteen aan de windarme kant staat.
Voordat ik de pijp verhoogde stond mijn tuin en geregeld vol rook/rooklucht, omdat de wind die direct over de nok waait daarna meteen daalt vanwege de onderdruk aan de windarme zijde. Hetzelfde gebeurt als je pijp te laag staat aan de windzijde. De rook wordt dan meegenomen over de nok heen, om daarna neer te slaan aan de andere kant. De truuk is om in een iets hogere luchtstroom terecht te komen die geen last heeft van de de dalend luchtstroom.
Ik zou me voor kunnen stellen dat een te lage pijp kan werken wanneer de windrichting hoofdzakelijk parallel aan je dak loopt, maar als je dak haaks op de wind staat is mijn ervaring dat je gewoon moet zorgen dat je een eindje boven je nok uitkomt.

Ik vindt dat je, los van wetgeving, je als houtstoker er voor moet zorgen dat anderen zo min mogelijk last hebben van jouw rook.
Er word al genoeg geklaagd over de "stank" van houtkachels, en voor je het weet komt er wel strengere wetgeving of zelfs een verbod op houtstook.

Groet,

Hans
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: hoogte geïsoleerde schoorsteen Nordpeis Salzburg M

Bericht door Ernest Dubois »

dormos schreef:

Er word al genoeg geklaagd over de "stank" van houtkachels, en voor je het weet komt er wel strengere wetgeving of zelfs een verbod op houtstook.

Groet,

Hans
Waar maar dat is geen rook probleem het is een mentaliteit/denk stoornis in de breder maatschappij.
Werken, das leuk.
Plaats reactie