Nieuwe HR ketel passend bij CV houtkachel en zonnepanelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Nieuwe HR ketel passend bij CV houtkachel en zonnepanelen

Bericht door turesnuur »

Vandaag stonden de kinderen helaas onder een koude douche, de zon heeft niet genoeg geschenen voor de zonneboiler en de cv ketel vertikte het...

Het is een ATAG Blaue Engel II, het eerste controlekaartje vermeldt 2002 dus minimaal 16 jaar oud. Ik wil er niet meer in investeren, ik vermoed dat de driewegklep een probleem heeft, maar wat is dan het volgende... En reparatie kost gauw een paar 100 euro.

Dus ben ik op zoek naar een nieuwe voordelige en zuinige CV ketel. Heb geen bad en geen villa dus 24 KW en hooguit CW4 moeten meer dan voldoende zijn.

Een paar dingen om rekening mee te houden:

- Mijn zonneboiler loopt via de ketel. Oftewel, het koude water van de ketel komt uit de boiler en is meestal dus warm. Zomers zet ik de ketel uit, 's winters verwarmt de ketel bij
- Ik heb parallel aan de ketel een extra pomp gezet. Zonder verdeler dus misschien niet helemaal hoe het hoort maar het werkte prima. De reden: na de installatie van mijn houtcv kachel werd me verteld om de pomp in de CV ketel continu aan te zetten. Dat leek me niet erg energiebesparend. Nu gaat de parallelle pomp aan via een sensor op de warmtewisselaar tussen de kachel en cv buis - een soort low-tech modulerende pomp dus. En kan de cv of uit blijven of meewerken.

Mijn vraag: zijn er betaalbare cv ketels (hr) die er speciaal geschikt voor zijn om een zonneboiler voor te zetten? Er zijn er cv waarbij de pomp in de cv extern geschakeld kan worden?

Groeten Tuur
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Nieuwe HR ketel passend bij CV houtkachel en zonnepanele

Bericht door wbe »

is het niet de pomp van de cv die nu vast zit?
normaal schakelt die dagelijk even een minuutje in om hem gangbaar te houden.
als je toch een nieuwe cvketel gaat plaatzen zou ik het ook meteen iets anders aanpakken.

ik heb er hier een difusorventiel tussen zitten deze gaat bij ongeveer 50 graden open en stuurt het water dan langs de cvketel. daardoor kan de cv in werking blijven ( is ook beter voor de pomp) en heb je minder verlies.

wij hebben er een Remeha tzerra naast hangen en die bevalt prima (al draait hij maar weinig) deze koste toen ongeveer 1000 euro geloof ik. mijn schoonvader heeft een intergas en volgens mij kun je daar zo een sensor voor een zonneboiler op aansluiten. de sensor meet dan de water temperatuur en de slaat de ketel niet aan als het warm genoeg is. dan heb je ook geen difusor ventiel nodig.


wat betreft de pomp voor de hout cv dat hebben wij ook precies zo. dat kan volgens mij prima zo blijven.

groet watze
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe HR ketel passend bij CV houtkachel en zonnepanele

Bericht door martijn1984 »

De tzerra heeft ook een zonneboiler aansluiting.
Ook heeft de tzerra een mogelijkheid om de pomp extern aan te sturen , ook in de parameters kun je hem permanent aan zetten.
Tevens is er belaste aansluiting over voor een externe pomp.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe HR ketel passend bij CV houtkachel en zonnepanele

Bericht door ritsaert snijder »

Intergas HReco heeft die mogelijkheden ook en is hele goede en duurzaam gebouwde ketel.
groet!

Ritsaert
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Nieuwe HR ketel passend bij CV houtkachel en zonnepanele

Bericht door Ruuben »

Hier ook fan een van van de tzerra en zonneboiler.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe HR ketel passend bij CV houtkachel en zonnepanele

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb hier twee cv's draaien een in ons oude huisje (remeha) en een in het nieuwe huis. Ik vind de remeha helemaal geen slechte ketel! Maar als je de intergas hreco bekijkt dan is de kwaliteit en de duurzaamheid van de onderdelen van de Intergas wat mij betreft net iets beter. Zo krijg je op de warmtewisselaar van de HRECO 15 jaar garantie en op de wisselaar van de Tzerra 10 jaar. Ik heb die ketel destijds uitgebreid bekeken omdat op dit forum destijds - vijf jaar geleden - heel veel fans waren van de Intergas HRECO.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie