Grotere diameter frezen in schoorsteen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door CvP »

Weet niet hoe goed het huis geïsoleerd is en of er sprake is van mechanische ventilatie maar je zou eens kunnen proberen voor het openen van de kachel een raampje open/op een kier te zetten (en nadien weer te sluiten!)
Zo voorkom je mogelijke onderdruk in huis.
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door kiwi022 »

Het is een stuv 30 in.

Inderdaad, ik doe de ruit altijd eerst op een kier en dan voorzichtig opendoen maar er komt altijd een constante rookpluim het huis binnen tot wanneer de ruit terug gesloten wordt.

Met een deur/raam open om een nog betere trek te hebben helpt niet.

Het rookkanaal is nog maar enkele maanden geleden gereinigd, dus een verstopping is het niet + een alleenstaand huis met rondom akkerland en geen bomen in de nabijheid.

Wel is deze kachel gemaakt voor een 180 mm, maar er is slechts een 150 mm rookanaal op aangesloten (omdat dit het grootste wis wat momenteel in de schoorsteen past).

De ruit moet ook minstens 2 maal per week gereinigd worden (kachel wordt enkel s' avonds gebruikt), dus volgens mij kan de lucht niet vlug genoeg weggetrokken worden bij aansteken van een koude kachel. Eenmaal warm trekt hij uitstekend en is er geen verdere aanslag meer.

Nog een vraag offtopic:

Wanneer de kachel goed brand, slaan de vlammen tot boven in de brandkamer, en dus ook het rookkanaal in. Is dit schadelijk voor mijn flexibel?
Op filmpjes en foto's op google zie ik ook dat de kachel zo werkt, dus neem ik aan dat dit niet echt kwaad kan?


Bedankt allemaal trouwens voor het meedenken en tips!
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door JantjeV8 »

Komt de ingang van jouw schoorsteen rechtstreeks bovenin de brandkamer? Dat zou niet best zijn, qua stoken dan. Er verdwijnt dan teveel en te snel warmte via de pijp.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb wat door de documentatie gebladerd. Hoewel op hun website het er erg mooi uitziet, komt op mij de kachel heel erg blikkerig over. Dun plaatwerk met heel erg veel tierelantijntjes. De aandacht is meer daar naar uit gegaan dan naar een goede stook, althans dat roept het bij mij op.

In de documentatie wordt erg veel aandacht besteedt aan de convectie buizen, en nauwelijks aan de rookgasafvoer. Daar worden slechts 1 specificatie voor genoemd: De trek moet 12Pa zijn, verder heb ik daar niets voor gezien. Hoe je je trek kunt meten weet ik niet, maar het zou een indicatie kunnen geven van de werking van je afvoer.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door Lieve »

Indien het niet echt handig is de schouw te vervangen, kan je misschien de kachel vervangen?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door Lieve »

De Stûv 30 kan op de buitenlucht worden aangesloten, onder het apparaat of achter de kachel.

De aansluiting op de buitenlucht verhoogt het totale rendement van de installatie en verstoort de mechanische ventilatie van uw woning niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door kockie »

Voor 3000 euro kun je met wat goede wil een prachtige massakachel neerzetten... Ben je van veel meer problemen af dan alleen de rook....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door Wouter Gillis »

inderdaad en niet vergeten de +/- 1500 euro van de verkoop van de STUV er nog bij te rekenen.
groet
Wouter
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door dormos »

Dit is inderdaad geen houtkachel, maar een open haard met een deur. Vlammen en warmte gaan rechtstreeks de pijp in, zonder dat er een keerplaat in lijkt te zitten. Je stookt dus vooral voor de vogeltjes.
Het is wel een mooie kachel, maar de grote diameter is nodig om snel de warmte af te voeren...
Je zou kunnen overwegen om een schoorsteen ventilator op de kap te zetten, met een schakelaar in de buurt van je kachel. Vlak voor deur openen de ventilator aan, en daarna gewoon weer uit.
Of je koopt een andere kachel die wel voor 150 mm is uitgelegd, maar die een beter rendement heeft.
Ik heb voor m'n hoofdverwarming een vergasser, maar in de woonkamer heb ik een Thorma Andorra staan.
Lijkt een beetje op de Stuv, heeft wel een keerplaat bovenin, hoger rendement en geschikt voor 150mm.

Groet,

Hans
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Hans,

deze stuv 30 lijkt wel een keerplaat te hebben maar toch is de afgas op nominaal vermogen nog 331°C (met volle deur), over rendement gesproken...

zie http://www.stuv.com/sites/default/files ... 0314fr.pdf pagina 5 voor dwarsdoorsnede voor de keerplaat

zie http://www2.stuv.com/files/93104556_utilisation_NL.pdf pagina 4 voor de afgastemperatuur.

Volgens mij levert de door jou voorgestelde kachel echter geen verbetering qua rendement.

Aan topicstarter,

Heb je omgekeerd stoken al geprobeerd zoals vermeld in de gebruikshandleiding?
Pas je de juiste handelingen toe qua luchttoevoer (primair, secundair en window-wash)?

Probeer zodanig te stoken dat er telkens gloeiende as is vooraleer je bijvult, en dus niet eerder, dat geeft veel minder rook.

Hoe droog is je hout?

groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door JantjeV8 »

Wouter Gillis schreef:
Probeer zodanig te stoken dat er telkens gloeiende as is vooraleer je bijvult, en dus niet eerder, dat geeft veel minder rook.

Wouter
Nou, dat heb ik al meer gelezen, ook bij mijn Lotus kachel staat dat zo beschreven. Maar een vers blokje hout er op, op de gloeiende kolen, zie je eerst opwarmen in temperatuur vooraleer de vlam er in schiet. En dat opwarmen vind ik met veel rook gepaard gaan. De vuurkamer zie je dan vol rook staan. Pas als de vlam er in schiet is de rook weer weg. Of ik doe ook iets niet goed.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jan,

het zal afhangen van situatie tot situatie. Zet je de luchttoevoer dan terug even vol open? Als de vuurhaard goed heet is, zou dat toch snel moeten ontvlammen, toch als het hout goed droog is? Hoe groot zijn de houtblokken, misschien wat minder dikke blokken nemen? of iets sneller erin leggen.

Wat bij mij ook werkt is de gloeiende asse op een hoopje keren hetgeen een concentratie van warmte geeft.

Groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door Wouter Gillis »

oja, probeer het hout naast de kolen te leggen en niet erop. Zo heeft het hout tijd om op te warmen en tot ontgassing over te gaan. Als je het hout op de kolen legt, dan begint het al te smeulen en te schroeien alvorens vuur te vatten met rook als gevolg.
groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door JantjeV8 »

Als we dan kritisch zijn: ik leg het hout OP de kolen en laat de luchtschuif staan... :? Ik zal daar eens op gaan letten. Ik kloof m'n hout mooi klein, dat stookt het mooist.
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door kiwi022 »

Als ik het goed begrijp is dit een mooie kachel die redelijk gevaarlijk is voor schouwbrand :shock: ?

Nochthans voor aankoop naar reacties gezocht en veel waren positief op 1 punt na dat het ding moeilijk af te stellen is voor een mooie, rustige ontbranding te krijgen. Dit kan ik bevestigen.

Ik zuig gewoon lucht aan via de onderkant vn de kachel, dus niet via buitenlucht. Normaal is deze kachel daarvoor geschikt.

Qua rendement is hij dus slecht, maar voor ons huis geeft hij prima warmte en hout hebben we gratis van op ons land.

Het hout blijft minstens een jaar drogen en de stukken zijn variabel van grootte.

Hout leg ik bij wanneer er nog een kleine vlam is, anders heb ook ik last van rookontwikkeling waardoor de ruit vuil wordt.
Plaats reactie