Advies leidingen CV haard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Top!

Zoals het kacheltje thuis brand, brand hij nergens...
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door ooievaar »

Altijd leuk ,zo'n eerste stook ! Probeer vooral ook eens met bovenlucht te stoken, daar word jij blij van (ruit en warmtewisselaar schoner en minder verbruik) en de buurman ook nog eens (minder rook.)
plezier met je kachel !
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Gisteren inderdaad geprobeerd met bovenlucht te stoken, en inderdaad geen vervuiling op de ruit! Dat werkt top.

Het stoken moet ik nog wel echt leren hoor. Ik gooide er altijd maar zo wat in, en dat kan beter denk ik.

Ook ben ik nu aan het spelen met de warmte verdeling. Er komt genoeg warmte vanuit de houtkachel, maar de verdeling kan nog wel beter merk ik al. Sommige slaapkamers worden wel erg warm, terwijl de bijkeuken wel warmer mag. Omdat we aan het bouwen zijn, staan we daar nu vaak dingen te schilderen.

De uitgaande temperatuur van de kachel blijft heel keurig rond de 68 graden (variatie tussen 65 en 73).

Er zit nog wel lucht in het systeem, en zal wellicht ook nog even duren voordat alles eruit is. In totaal 2 automatische ontluchters erop, dus dat gaat ook langzaamaan wel door.

Vooralsnog ben ik er super tevreden mee, en mijn vrouw ook. Het is zo heerlijk warm, en de CV ketel wordt overdag niet meer gebruik. Alleen 's nachts slaat hij nog paar keer aan (thermostaat staat op 14 graden, maar een deel van ons huis moet nog verbouwd en geisoleerd worden dus daar koelt het anders wel heel ver af).
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Toch een vraag. Mijn CV haard brandt mooi. Er komt veel warmte richting de ketel, daar wordt het verdeeld over de radiatoren. Het water kan rechtreeks door een eenrichtingsklep naar de radiatoren of eerst door de ketel en dan naar radiatoren.

Voor deze splitsing is de buis heet, te heet om aan te raken. Na de splitsing zijn beide leidingen hooguit lauw, en ook alle groepen krijgen niet heel veel heet water. Waar zou die warmte kunnen blijven?

Ik heb een combi-ketel dus met boiler. Lijkt of de ketel warmte opslurpt.maar de boiler is zo op temperatuur.

Gaat hier niet om een uur stoken, maar echt de hele dag.
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door ooievaar »

Weet je hoeveel het opgegeven vermogen van de kachel is? Weeg eens hoeveel hout je er ongeveer per uur instopt. Je thermische ventiel laat niet meer water door dan nodig is om je korte omloop op temperatuur te houden. Dat de leiding heet word zegt niets over de doorstroom snelheid of afgegeven vermogen. In een kachel met een warmte wisselaar moet veel harder worden gestookt dan met een zonder. Moet men toch even aan wennen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Het is lastig om het precies te doorgronden, maar ik kan wel wat dingen bedenken.

Stel dat de cv ketel zijn cv circuit open hebt staan (een cv ketel heb een driewegklep, water wordt opgewarmd, gaat in de driewegklep, 1 gaat er naar de warmtewisselaar voor SWW, 1 gaat er naar cv-circuit, de aanvoer). Dan gaat het water makkelijker via de cv ketel, dan via het eenrichtingsventiel.

Wat je vooral moet weten (ik vind dit helemaal niet leuk om te zeggen, maar het is echt de waarheid):

Het vermogen naar de cv, van een cv houtkachel, valt heel vaak tegen. Vergelijk het absoluut niet met een cv ketel.
Wat ik namelijk denk, is dat je gewoon weinig flow van warm water hebt. Wat je eigenlijk zou moeten doen (om het te weten te komen) is een watermeter plaatsen op de retour van je cv houtkachel, voordat hij in je mengventiel gaat. Dan kan je namelijk meten, hoeveel flow hij naar de cv afgeeft.

Aan de hand daarvan, en door de ingaande en uitgaande temperatuur te meten, kan je uitrekenen hoeveel vermogen je hebt.
Dan kom je erachter, dat er waarschijnlijk weinig vermogen en flow is. Waarschijnlijk gaat er maar 1 liter per minuut door of nog minder. Dan heb je best een temperatuur"val"

Neem een kijkje op boilerwoodstove.simplesite.com
Dat is mijn site, het is wel in het engels, maar dan ga je het misschien beter begrijpen.

Wat je kan doen om het probleem van de opwarming van de cv ketel te voorkomen: Probeer je eenrichtingsventiel zo makkelijk mogelijk te laten doorstromen. Bijvoorbeeld door de zwaartekracht een handje te laten meehelpen.
Of als je een bal eenrichtingsventiel hebt, om de veer eruit te halen en hem vertikaal te monteren, zodat als de cv ketel gaat duwen, hij naar beneden valt en geduwd wordt, en door je houtkachel omhoog. Zonder veer gaat dat heel goed.

Kortom... Werk aan de winkel... Succes met inregelen nog ;-)
Als het echt NIET lukt, kan je altijd nog een buffervat gaan gebruiken
Laatst gewijzigd door hanskraayeveld op 29 nov 2017, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Weet je hoeveel het opgegeven vermogen van de kachel is? Weeg eens hoeveel hout je er ongeveer per uur instopt. Je thermische ventiel laat niet meer water door dan nodig is om je korte omloop op temperatuur te houden. Dat de leiding heet word zegt niets over de doorstroom snelheid of afgegeven vermogen. In een kachel met een warmte wisselaar moet veel harder worden gestookt dan met een zonder. Moet men toch even aan wennen.
Juist!

Ik verwacht ook dat de doorstroomsnelheid te laag is. Desondanks is het ook niet leuk om de cv ketel voor niks op te warmen...
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door ooievaar »

ik neem aan dat je bij je cv ketel een evenwichtsfles hebt hangen? zit er een eenrichtingsklep ook in de cv omloop naar de fles ? Het verlies als je water door de cvketel loopt is niet heel hoog , de ventilator draait immers niet , maar blijft zonde.
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door ooievaar »

ik zie net op pagina 1 dat het vermogen 6/15 is . Als dat 21 kw is ,rekening houdend met (optimistisch) 80 % hebben we het over LET OP: een slordige 6 of 7 kilo hout! dat word sjouwen !
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

ik heb de onderstaande opmerkingen gelezen, maar denk toch dat er bij mij nog wat anders niet helemaal lekker zit.

Er komt een buis vanaf de haard, richting de CV met aansluitingen naar de radiatoren. Die is echt heet, kan je de hand niet ophouden, of in ieder geval niet lang.

er is dan een splitsing waarbij de leiding naar boven kan, naar de cv of naar beneden, richting radiatoren. Meteen na de splitsing is de leiding nog maar lauw, naar beide kanten, en dit temperatuurverloop vindt dus plaats over nog geen 30 cm.

Wat ook opmerkelijk is, de temperatuur op mijn ketel staat altijd op ongeveer 30 graden (dus gewoon de thermometer op de ketel zelf, waar ook systeem druk aangegven wordt). Zonder dat ik het kan verklaren gaat deze ineens naar meer dan 60 (is nu al twee dagen achter elkaar gebeurt). Daarna is er ineens wel heel veel warmte na de splitsing, via het deel wat door de ketel loopt. En dit blijft dan ook zo, de rest van de tijd dat er gestookt wordt.

Het lijkt erop alsof de eenrichtingsklep te veel weerstand heeft, dus die route is te moeilijk. (eerste reactie is dan klep vervangen, maar ik wil eerst het probleem begrijpen). Maar ook de route door de ketel lijkt niet echt te lopen, al kan ik niet verklaren waarom niet. Maar soms gebeurt er dus iets waardoor het ineens wel gaat.

Ik denk zelf dat flow niet het proleem is. Op het moment dat leidingen na de ketel wel echt warm worden, is er warmte genoeg. Ik heb gisteren als test de radiatoren boven dicht gezet. Wachten tot alles koud is. Toen de radiatoren boven weer open gezet, even bakje koffie gedaan en na een paar minuten waren de radiatoren daar al weer heel warm. En deze staan het verst van de cv haard. Al die tijd stond de cv ketel uit.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Ik snap wat je bedoel.

Dan is dat inderdaad niet het probleem.

Waarschijnlijk wordt het water dan gemengd door de pomp van de cv ketel.

Is het niet zo dat de pomp van de cv ketel aangaat als de temperatuur boven de 30 graden komt ofzo?

Trek de stekker van de cv ketel er eens helemaal uit, en kijk dan of het probleem "opgelost" is.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Ik denk 'opeens' dat ik het toch begrijp.

Ik denk dat dit 'probleem' alleen is als de cv ketel aanstaat.
Als de cv ketel water gaat opwarmen, trekt hij ontzettend hard aan de retour. Het warme water van de houtkachel wordt al deels gemengd met koud retour water. Het gaat met 30 de cv ketel in, waarna die het opwarmt naar 60.

Stel je cv houtkachel levert 2 liter per minuut, en de cv ketel vraagt 10 liter per minuut retour water, koelt het warme cv houtkachel water al flink af.

Dit 'probleem' is naar mijn mening alleen aanwezig als de cv ketel aan staat (of de pomp van de cv ketel) en is niet te voorkomen. Dat is gewoon goed.

Misschien dat je cv ketel gaat pompen als je retour water warmer wordt als een bepaalde temp. Ik denk dat je dat met een instelling kan verhelpen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Klinkt plausibel. Maar dat houdt dan dus in dat de pomp van de ketel altijd draait. Ik weet eigenlijk niet of dit ook zo is.

Met de stekker van de ketel eruit zou dit dus niet het geval mogen zijn.

Ik hou nog welk vraagtekens over, maar ga eerst zelf maar eens wat testen en uitzoeken zodat ik meer info heb en een beter beeld van wat er nou precies gebeurt.

Ik hou jullie op de hoogte, en sta ondertussen natuurlijk open voor verdere suggesties. :D
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Al vorderingen in het onderzoek?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Deels.

Ik heb de CV pomp van standje 2 naar standje 1 gezet. Dat leek al wat te helpen.

Ik merk ook dat, nu ik wat langer stook, de boel sneller warm wordt. Ik vermoed dat lucht daarin een grote rol speelt.
Er zit nog wel steeds veel lucht in. Bij opstart is de laddomat ook te best wel te horen. Na verloop van tijd wordt hij helemaal stil. Het lijkt alsof hij dus bij opstart af en toe tegen lucht staat te draaien.

het systeem is ook niet ideel eigenlijk. Vanaf de kachel gaat het 3 meter omhoog, door de zolder en bij de ketel weer 2 meter omlaag. er zit echter geen ontluchtingsmogelijkheid op het hoogste punt. Ik denk dat ik die nog maar ga toevoegen want dat is denk ik de beste manier om het onlucht te krijgen Gewoon een automatische ontluchter op het hoogste punt. Gelukkig kan ik daar nog goed bij, maar tot op heden nog geen tijd gehad om dit toe te voegen.

Daarnaast moet ik nog best wel stukken leiding isoleren, dat zal ook nog helpen.

Tot slot ben ik wel tot de conclusie gekomen dat de houthaard niet geschikt is het hele huis (vloerverwarming in douche, 4 slaapkamers met radiatoren, convectoren beneden) warm te krijgen. er is simpelweg niet genoeg flow. Ik moet dus aan het inregelen, en de radiatoren boven in het voetventiel knijpen. Daar ga ik dit weekend mee aan de slag.

De kamers die aan het begin zitten, dus het dichtst bij het vuur worden echt super lekker warm. Alleen de laatste convectoren niet genoeg, dus daar valt winst te halen.

Al met al is het systeem al wel zo goed dat we overdag nooit meer gas gebruiken. Enkel snachts zal de ketel nog een paar keer aan slaan om de temperatuur niet te ver te laten zakken.
Plaats reactie