Advies leidingen CV haard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Goedemorgen allemaal,

Ik ben bezig met de renovatie van een jaren 20 woning in Groningen. Ik vind het leuk om hierbij dingen zo duurzaam mogelijk uit te voeren.

Eerst stap was Isoleren van het dak, en de houten vloer vervangen door een betonnen vloer met een dik pak isolatie eronder. (R waardes van 5 overal). Ook heb ik alle ruiten vervangen door HR++ glas. Daarnaast hebben we een douchegoot geplaatst met warmte terugwinning.

Nu ben ik bezig met het inrichten van de woonkamer/keuken. Daar zat een haard, en ik wil hier opnieuw een haard. Met CV aansluiting dit keer. Hierover heb ik vragen. Ook al heb ik al redelijk veel gelezen, sommige dingen kom ik nog niet uit. Doel is om er een boiler/buffer aan te hangen waarmee ik ook drinkwater kan verwarmen, en waar ook een zonneboiler op aangesloten kan worden.

Ik heb bij het leggen van de betonvloer leidingen naar de plek van de haard gelegd. hiervoor heb ik 20 mm uponor leiding gepakt (kunststof meerlagenbuis). Op dit moment twijfel ik of dit wel zo handig was, aangezien deze gemaakt zijn voor een continu temperatuur van 70 graden, met pieken tot 100. Ik ben bang dat de haard wel heter water af zal gaan geven.

Voor nu heb ik onderstaande vragen:

1. Kan ik beter koper leiding of stalen leiding nemen en welke diameter dan? Ik heb nu nog de kans.
2. Ik lees ook over een temperatuurbeveiliging. de kachel koelen met koud water indien de boel te heet wordt. Is dit standaard? Hier zou ik dan de uponor leiding voor kunnen gebruiken.
3. Ik lees dat de pomp zo dicht mogelijk bij de haard moet. Dit zou misschien in de schouw kunnen, maar hoe groot is zoiets?

4. Heeft iemand een voorbeeld van een schem avoor het systeem zoals ik dit wil maken?

alle hulp en input wordt zeer gewaardeerd!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door kockie »

Begin hier eens te lezen en kijk dan wat je nog aan vragen over hebt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Bedankt voor de tips.

wat betreft schema en temperatuurbeveiliging kom ik er daarmee wel uit! :D

Ik kom echter niets tegen over het gebruik van kunststof leidingen bij de CV haard. Heeft iemand hier ervaring mee, of is het advies juist om deze niet te gebruiken?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door JantjeV8 »

Wat levert die haard dan, zit er een boekje bij? Als het goed is ligt dat altijd boven de 65gr omwille van het niet teveel afkoelen van de haard. Er zal toch wel een ladomat omloopje op de haard zitten? Dus het zal er op neer komen dat jouw miniumtemperatuur de maximum is tijdens normaalgebruik voor de leiding.

Risico niet nemen: koper of staal er in, dat zal elkaar qua keuze niet zo ontlopen. Koper kun je mooi solderen. Als het ingestort gaat worden is dat beter dan met knelkoppelingen. Mijn keuze zou dan koper zijn.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door Ruuben »

Geen uponor gebruiken. Kijk naar de temperatuur-levensduur curves in technische documentatie. Daar schrik je van. Kijk naar vermogen transport tabellen. Die gaan uit van 1 meter per seconden. Dan wordt het moeilijk met 20 uponor je vermogen af te voeren.

Om je haard te koelen in geval van calamiteiten is 20mm uponor water aanvoer genoeg. En je moet een afvoer
Realiseren.

Aan en afvoer moet minimaal 22 mm cv-staal zijn. In mantelbuis indien ingestort. Maar ik zou kruipruimtes gebruiken. Voor haarden meer dan 16kw zou ik naar grotere diameter gaan.
Een alternatief met grote leidingwater weerstand is RVS ribbelbuis voor korte afstanden.

Je moet wel bij je pomp kunnen als je die in je ombouw maakt.
Noodkoeling is veiligheid. Maar een door vele aangehangen bouwwijze is een drukloos systeem zodat er meer passieve veiligheid is. Een noodkoeling is altijd daarbovenop aan te bevelen vind ik. Het zegt ook iets over de kwaliteit van je kachel.

Wel handig is om wat extra electra en signaal kabels mee te storten van haard naar andere plekken, zoals je buffer.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

ja, ik denk zelf eigenlijk dat ik uponor niet genoeg vertrouw. Ik ga 20 mm stalen leiding leggen. Dit moet nu maar door het plafond omdat ik niet meer onder de kachel kan komen onder de betonvloer. De afstand is nog wel redelijk groot, tussen cv haard en het buffervat. Ik schat zo 15 tot 20 meter. Dit kan ik niet veranderen omdat de locatie van de schoorsteen al bepaald is in 1926, en de plek van de bijkeuken, waar het vat moet komen, ook. Ik ga de leidingen dan natuurlijk wel goed isoleren om warmteverlies te beperken.

Ik weet nog niet precies welke haard we willen. Die hebben we nog niet uitgezocht. Maar ik moet in deze fase van de bouw wel al de leidingen en elektra etc aanleggen, voordat ik de plafonds dicht maak en de wanden gestucd zijn. Op dit moment kijken we naar deze: Olymberyl HFB 443 cv-houtkachel Aidan
Iemand daar positieve of negatieve ervaring mee? Ik kan niet vinden of hier ook een noodcircuit op zit. Is dit standaard, of alleen bij de betere kachels?

Er komt inderdaad een laddomat tussen. De uitgaande temperatuur zal dan rond de 80 graden liggen denk ik (?). Maar de beveiliging springt aan bij 95, dus in theorie kan er tot 95 graden door je systeem gaan en de uponor leidingen kunnen dat niet aan.

ik wil nu de kunststof leidingen gebruiken voor het beveiligingssysteem. Ik pak de ene leiding voor aanvoer koud water, de andere gaat wordt dan een retour leiding die uit eindelijk het hete water in de de bijkeuken in het riool kan gooien. Ik besef dat dit misschien ook te heet is voor uponor, maar ik verwacht dat ik dit systeem niet vaak aan zal spreken dus dat durf ik dan wel te gokken.

Dit is even een slechte foto van de situatie. De kachel komt on de hoek op onderstaande foto.

Afbeelding
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door Aernout »

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3685

drukloos is the magic word ...... met een opem expansievat.

Staat jou huis in de stad of elders in de provincie?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door Ruuben »

Goed bezig.

Een retour temperatuur van 65 op je ladomat (of andere) is genoeg hoor.
Als je toch bezig bent zou ik je adviseren een thermometer in je haardkanaal te proppen. Daar leer je veel beter mee stoken.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Het huis staat in Haren.

Dat verhaal over drukloos of niet ga ik eens uitzoeken, want ik volg het nog niet helemaal. Wat is precies het verschil?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door kockie »

http://portal.ecologieforum.eu/kennisdatabase Daar staat het een en ander aan leesvoer
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Bedankt voor de link!

Ik ben onbekend met CV haarden, dus er valt veel te leren. en ik wil wel begrijpen wat voor systeem ik in huis heb/haal :-)

Omdat we nu volop aan het bouwen zijn (en ons eerste kindje verwachten halverwege september) heb ik nu minder tijd om mij in te lezen. Toch wil ik nu al wel goed voorbereid zijn qua leidingen etc.

Op dit moment heb ik:

- wandcontactdoos in de schouw
- 4 leidingen (aan/afvoer voor eventueel noodcircuit en aan/afvoer voor verwarmen van buffervat
- rookgaskanaal

Is dit voldoende om het systeem werkend te maken? Of mis ik nog iets?

Ondertussen is verdere info natuurlijk welkom :wink:
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door JantjeV8 »

Ik zou er nog een elektrabuis bij leggen om sensorkabels in te leggen. In elk geval van de buffer naar de haard.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door fireblade »

Neem maar eens contact op met mede forumlid Paul Joosten uit Zuidwending, hij heeft ook een houtgestookt fornuis die een buffervat verwarmt, en deze installatie is dacht ik ook op afspraak te bezichtigen. Een gesprek aldaar zou zeer verhelderend kunnen werken, daar je ook de installatie werkend kan zien. Succes!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Daar ben ik inmiddels mee in contact, bedankt.

Ik denk dat ik op basis van de info die ik heb een schema ga maken over hoe ik het aan wil leggen, en dat vervolgens hier voorleggen zodat ik er feedback op kan krijgen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door Ruuben »

JantjeV8 schreef:Ik zou er nog een elektrabuis bij leggen om sensorkabels in te leggen. In elk geval van de buffer naar de haard.
Doe maar 2 met 10cm afstand er tussen. 1 voor 220v. En de ander voor data of temperatuur sensoren.
Plaats reactie