Advies leidingen CV haard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Wilfred, het begint met isoleren!

Bij mij thuis is het ALTIJD in de woonkamer boven de 22 graden. Savonds 23.5 en om 17.00 als ik thuis kom rond de 22 graden. Bij een koude dag en niet goed op het weerbericht letten, soms 21.5 a 21. Meestal warmer als 22. Ik stook alleen op hout, heb ook een doorstroomboiler van 50 liter, gebruik 50 a 100 LITER gas per dag. Dat is omdat de 2 meter alupex 16mm water van de doorstroomboiler naar cv ketel afkoelt. Dus slaat de cv ketel voor elke afname 5 a 10 sec aan. Voor de rest stook ik alleen boven in de babykamer ongeveer 18 graden en de waskamer 22 graden (we hebben (nog) geen droger).

Ik stook ongeveer een grote krat hout per dag. Ik schat 25 kilo. Dat is 25 X 4.22 X 0.75 = 79 kwh per dag. Dat klopt aardig want ik heb een opbrengst naar cv van ongeveer 30 a 50 kwh per dag. En dat is in ongeveer 6 uurtjes stoken, van 17.00 tot 11.00. Soms iets langer.

Dat is 4 kilo per uur gemiddeld. Dat is echt veel dat kan ik je vertellen. Maar kort en heftig stoken is beter voor opbrengst naar cv.

Ik heb een redelijk goed klein vrijstaand geisoleerd huis.

20 cm piepschuim onder betonvloer, 6 cm geslotencellige pur in de spouw laten spuiten, en 11cm houtwolcement platen tegen het dak aan.

Dus... het kan echt...

Ik gebruik meer gas in de zomer dan in de winter :fff
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Vandaag eens met volle lading gestookt. Dus niet telkens beetje erbij, maar in totaal 3x een volle lading, en dus echt heter stoken.

Het was 15.5 graden toen ik om 9 uur begon te stoken, tis nu 20 graden (thermometer hangt zo ver mogelijk weg bij kachel en convectors).

Wel gaat alle warmte enkel nog naar keuken/woonkamer. Nu nog uitvinden of ik nog meer ruimtes warm kan krijgen met de haard.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Ik wil gewoon even laten weten dat het systeem inmiddels al jaren naar tevredenheid draait! met dank aan dit forum.

Heerlijk zo'n hout CV. :D
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door kockie »

Mag ik je dan nog even wijzen op het volgende topic: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=4540

Gaat over doneren om dit forum in de lucht te houden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

heel terecht punt, zojuist een donatie overgemaakt!!!
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door rob21tq »

WilfredT2 schreef: 26 okt 2021, 11:39 Ik wil gewoon even laten weten dat het systeem inmiddels al jaren naar tevredenheid draait! met dank aan dit forum.

Heerlijk zo'n hout CV. :D
Hallo Wilfred.

Fijn dat alles naar behoren werkt. Welke wijzigingen / aanpassingen heb je nog gedaan om alles goed te laten werken?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door kockie »

WilfredT2 schreef: 29 okt 2021, 11:49 heel terecht punt, zojuist een donatie overgemaakt!!!
Dank u
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie