Advies leidingen CV haard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Wat bedoel je dan met 'Vloerverwarming in retour koud zetten'

?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door Ruuben »

Ruuben schreef:Je vloerverwarming kan zo niet aangesloten worden, dan liever je vorige opzet.
Gebruik even de zoekfunctie om je beter in te lezen over hoe verschillende hydraulische schema's werken en de voor en nadelen. Ze zijn hier vaak al uitvoerig beschreven.
http://cse.google.com/cse?cx=0042511465 ... gsc.page=1
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Veel van de topics heb ik gelezen, maar hoe meer ik opzoek hoe verwarrender het wordt :D

Er lijken heel veel mogelijkheden te zijn, sommige beter sommige minder. Ik geef ook toe dat ik de materie niet voldoende beheers om puur op kennis een goed systeem te tekenen. Vandaar dat ik begonnen ben met een opzetje, in de hoop hier samen met jullie wat aan te schaven tot er een goed systeem ontstaat.

het voordeel hiervan is dat ik wat gerichtere vragen kan stellen in plaats van meteen complete systemen te analyseren.

Dus om maar met een gericht vraag te beginnen:

hoe moet ik de vloerverwarming in het systeem opnemen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door kockie »

ik heb het zo gedaan: (klikbaar)

http://ecologieforum.eu/download/file.php?id=4402&mode=view

Ik heb de vloerverwarming in de retourleiding van m'n radiatoren zitten. Die zitten weer in de retour van het huis naast me. Werkt goed en haalt maximale delta-T.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

okay daar zijn nog meerdere opties mogelijk.

Ik ga het systeem stap voor stap aanleggen, maar af en toe loop ik tegen een punt aan dat ik wat keuzes moet maken. Zo ook nu, omdat ik de schouw wil gaan bouwen en ik bij voorkeur alle benodigdheden er al in heb zitten voordat ik hem dicht maak. Zoals gezegd, ik kan er later nog bij maar het is makkelijker om het nu te doen.

Daarom de volgende vraagjes:

Als ik het goed heb heeft een veilig systeem een druk en een temperatuurbeveiliging. (wellicht dat ik in de toekomst nog drukloos ga, dat wil ik nu even buiten beschouwing laten.)

1. Moet de drukbeveiliging bij de kachel of kan die ook in de bijkeuken, zo'n 15 meter verderop in de leiding?
2. Temperatuurbeveiliging moet sowieso bij de kachel lijkt me. klopt dat?
3. Gaan deze op de 'koude' aanvoer naar de kachel, of op de warme retour?

4. Is het aan te bevelen een aanlegthermostaat te plaatsten zodat de laddomat niet constant draait als de kachel uitstaat?

5. Klopt het dat er na de laddomat nog een terugslagklep geplaatst moet worden?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Over de laddomat heb ik ook nog een vraag. deze zijn beschikbaar in verschillende uitvoeringen wat betreft de temperatuur. hoe bepaal je nu wat je nodig hebt?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

In principe is je tekening goed. Ik heb mijn systeem precies hetzelfde aangesloten gehad. 1 ding waar je op moet letten is: Wat gaat er gebeuren als de cv ketel en de houtkachel tegelijk aanstaan? In mijn geval liep de temp flink op in de houtkachel, omdat de pompen elkaar half gingen tegenwerken. Ik heb het nu anders aangesloten.

Over het laddomat temppatroon: Hoe hoger de temp, hoe beter voor de verbranding, minder vervuiling op je warmtewisselaar, beter voor het milieu, en meer vermogen naar de ruimte en minder naar het water (cv). Hoe lager, alles andersom.

Wat is het beste? Niet te laag, voor de vervuiling en verbranding.
Niet te hoog, anders kan hij in zn noodkoeling schieten, of je kan stoomvorming in je kachel krijgen, bij te weinig doorstroming.

Normaliter wordt 60 graden gebruikt. Ik zou rond de 70 adviseren. Ik ken er ook die 80 gebruiken.
Een patroon kost 15 euro. Je kan zelf testen dan...

Edit: Hou er rekening mee dat de patroontemperatuur, de openingstemperatuur is.
Volgens mij bij een laddomat is de volledig open temp, 10 graden hoger als de openingstemp.
Dus bij een 70 graden patroon, is het mengventiel bij 80 graden volledig open.

Afhankelijk van je pompsnelheid, is de vraag of hij dat haalt. Hoe lager de pompsnelheid hoe hoger de temp zal oplopen.
Laatst gewijzigd door hanskraayeveld op 05 okt 2017, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Je andere vragen:

1. Ja dat kan heel goed.
2. Ja, zo snel mogelijk waar de warme aanvoer uit de kachel komt. Het warme water moet ook daadwerkelijk de tempbeveiliging "passeren". Dus niet een pijpje van 50 cm omhoog of omlaag of naar de zijkant en daaropplaatsen! Dat is "dood" stilstaand water en geeft dat de beveiliging niet of later ingaat.
3. Op de warme dus! Je kan hem ook nog isoleren, met wat buisisolatie, voor het beste resultaat.
4. Ja dat is zeker aan te bevelen. Alleen al voor de kosten, geluid, enz. Stel hem aan het begin laag in, zodat je zeker weet dat de pomp eerst gaat draaien en hij niet al in zn temp beveiliging schiet. Je kan hem steeds hoger gaan instellen, totdat je ongeveer 5 graden onder je mixventiel temperatuur zit. Hoger moet je niet gaan. Dan heb je namelijk kans dat hij aangaat en een paar seconden later weer uitgaat, enz. Koop een pompschakelaar, die elke dag wel even je pomp laat draaien! Anders heb je kans dat je pomp gaat vastzitten zonder dat je het door hebt.
5. Ik heb geen idee hoe het bij jou zit, en waar je die voor zou willen plaatsen, maar in principe is dat niet nodig. Als namelijk de temp onder het mixventielpatroontemp komt, sluit het mixventiel hermetisch af en is er door heel je kachel geen doorstroom mogelijk. (mits alles goed aangesloten zit natuurlijk)
Mocht je hem willen om te zorgen dat je cv pomp het water niet terug je kachel inpompt terwijl je kachel aanstaat?
NIET doen!!! Met die klep zorg je er dan voor dat ALS je cv pomp ervoor zorgt dat je kachel niet meer kan pompen (of minder) dat met het plaatsen van die klep (wat zorgt voor nog meer weerstand voor je houtkachelpomp) dat er dan sowieso helemaal niks geen doorstroming meer plaatsvind. Je kan nog beter hebben dat je kachel achterstevoren gaat draaien dan dat alles stilstaat door een terugslagklep.

Met name door dit probleem, ben ik overgestapt op een ander systeem.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

hanskraayeveld schreef: Met name door dit probleem, ben ik overgestapt op een ander systeem.
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden! ik ben nu natuurlijk wel benieuwd wat voor ander systeem je nu voor gekozen hebt! Staat dat ergens op de site misschien?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Ja het staat ergens op de site, alleen weet niet waar. Ik zal even zoeken of ik het kan vinden, anders moet ik thuis even op de pc kijken.
Je hoort nog van me.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb ze niet kunnen vinden dus heb ze even opnieuw getekend.
Voor de duidelijkheid heb ik de kleuren ook aangepast, dan snap je het misschien beter.
Dit systeem werkt echt goed. Ik kan wel zeggen dat ik verschillende manieren gezien/ondervonden heb, ook van heel bekende merken, met open verdelers enz, die werken echt waardeloos! Ik heb dat hier op het forum al eens een keer uitgelegd.
Ik weet niet meer waar.
Je mag zelf bepalen wat en hoe je het gaat doen.

Edit: Ter verduidelijking:

Als de cv ketel en cv houtkachel aanstaan, stroomt er (in theorie, als het debiet van allebei hetzelfde is (wat nooit het geval is)) geen water door allebei de eenrichtingsventielen.
Als de houtkachel alleen aanstaat stroomt er alleen door het bovenste eenrichtingsventiel warm water.
Als de cv ketel alleen aanstaat stroomt er alleen door het onderste eenrichtingsventiel koud water.
Bijlagen
CV ketel aan Houtkachel aan.jpg
CV ketel uit Houtkachel aan.jpg
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Hans, heel erg bedankt voor het meedenken. Schema en de uitleg zijn zeer duidelijk!

ik denk dat je doelde op het schema van nordic fire, met een open verdeler? Dat vond ik er ook wel goed uit zien maar de ervaring leert dus anders.

Ik ga in principe jouw schema overnemen, maar ik neem de vloerverwarming en de radiatoren parallel op, en dus niet in serie. Ik heb een aparte verdeler voor de vloerverwarming, inclusief eigen pomp en thermostaat. als de vloerverwarming op temperatuur is stopt de aanvoer van heet water, en circuleert de pomp alleen. Als ik die dus in serie opneem, zal die alles stoppen wanneer de vloer verwarming op temperatuur is. dat lijkt me niet handig want de warmte van de haard kan dan nergens meer heen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Ja die bedoel ik ja.

Ik zal heel in het kort proberen uitleggen waarom het een waardeloos systeem is.

De pomp rechts achter de open verdeler (met de voeler links) draait altijd op dezelfde snelheid.
Zet je de pomp op de laagste snelheid (stand 1), en staat de houtcv ongeveer 5 kW te leveren naar de cv wordt de warme leiding die 70 graden uit je kachel komt vermengt met een klein beetje retourwater (via de open verdeler!) en hou je 55 a 60 graden water over dat naar je radiatoren gaat. (zie tekening)

Niks mis mee.

Gaat je houtkachel 10 kW leveren, meer warm water (flow), wordt ook de temp naar de radiatoren wat hoger, 60 a 65.

Ook niks mis mee.

Nu gaat de cv ketel aan.
Sterke pomp, sterke flow, veel vermogen.
Ketel aan, veel warm water, pomp van de open verdeler staat te laag. Veel warm water gaat direct via de open verdeler terug de cv ketel in. Retour water cv ketel warm. Pats ketel uit, ketel aan, ketel uit.

Drama.

Pomp na de open verdeler op een standje harder zetten. Valt ketel nog paar keer uit.

Pomp na open verdeler op de hardste stand zetten. Werkt perfect. Geen storing ketel meer. Alles lijkt goed.

Houtkachel aan. Pompt bij 5 kW circa paar liter warm water van 70 graden per minuut omhoog. Debiet van pomp na open verdeler staat op vele vele malen hoger. Gevolg: Heel veel bijmenging koud water.
Oftewel. Water van 70 graden uit je kachel, hou je 35 a 40 graden van over.

En dan heb ik het nog niets eens over als je houtkachel nog zachter brand!

Contact gehad met de desbetreffende firma.

De mijnheer vertelde dat er geen beter systeem was dan hun systeem.
Toen heeft de loodgieter even heel duidelijk uitgelegd dat dit systeem niet goed ingeregeld te krijgen is.

Dan moet je met een buffervat werken was het antwoord.

Ik kan je een ding vertellen: Werk NOOIT met hun systeem, want het is niet in te regelen!
Bijlagen
wp_ss_20171009_0003 (3).png
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Dit is echt in het kort verteld want we zijn meer als een jaar aan het tobben geweest met dit systeem.
Hier een klep erbij, daar een ventielgaatje ertussen, enz enz.
Wat een ellende.
En dan heb ik het nog niet gehad over als ze alletwee aangingen.
Toen een alfapomp (hele dure) gekocht en ertussen gezet.
Mocht allemaal niet baten.

Uiteindelijk van heel hun systeem afgestapt! Een bedrijf waarvan je verwacht, dat hun met alle ervaring het wel weten.

Toen ZELF! dit systeem uitgedacht! Serieus. En toe stuurde iemand mij een foto van een kachelfabrikant die dit al jaren zo adviseren...

Dus zelf het wiel uitlopen vinden, terwijl het toch al bestond.

Beetje jammer...

Maarja, ik kan jou weer werk besparen ;-)


BTW:

Je kan toch je vloerverwarming in je retour van je kachels doen.
Dan moet je alleen je thermostaatklep bij je vloerverwarming weglaten, en je pomp op de retourtemperatuur uit je vloer laten schakelen.

Maar je kan het ook gewoon parallel doen!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Inmiddels een laddomat binnen, ketelbeveiligingsset. Dus er is voortgang. Ik moet alleen nog een temperatuurbeveiliging, en natuurlijk koppelingen om alles aan te sluiten.

De schouw is inmiddels ook al vrij ver gevorderd. Gisteren de dubbelwandige RVS pijp door het schoorsteenkanaal gepropt, dus nu weer een mooi glad rookkanaal. Het ging nog niet vanzelf, maar hij zit er 1 in stuk in van boven naar beneden. Ik had een trechter in het uiteinde gestoken zodat de pijp mooi in een punt toeliep, hierdoor kon die veel beter zijn weg vinden door de schoorsteen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie