Buffervat samenstellen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Buffervat samenstellen

Bericht door ruspek »

Zoals de titel het al aangeeft ben ik bezig om buffervat samen te stellen.

Voor laag-energie woning met twee wooneenheden.
Dus twee badkamers (1met bad) en twee keukens.
Dusdanig comfortabel dat we geen hinder ondervinden van elkaars warm water gebruik.

Ik zat zelf te denken aan 800 of 1000 liter.
Cpc-collectoren en als back-up een pelletketel.

Graag in deze is of een hygiënebuffer met tapwaterspiraal voldoende capaciteit kan leveren om voldoende water tegelijk in de douches te krijgen.
Of dat een friswaterstation de oplossing is.
De verschillende installateurs spreken elkaar in deze tegen.

Wie heeft hiermee ervaring?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Sandman79 »

ik heb een vat van 1000 liter van Hellman. als warmtewisselaar /doorstromer voor mijn sanitair warm water heb ik een vat met de FW60 warmtewisselaar. (destijds enkel keuze tussen FW30 en FW60, tegenwoordig heb je er ook de FW90 met nog meer warmteoverdragende oppervlakte). Cijfers over het aantal vierkante meter oppervlakte van de warmtewisselaar vind je in de documentatie op hun site. (hellman behalterbau)

In praktijk: Als mijn Buffer 40 graden warm is, kan ik met 4 mensen douchen ,en als ze 45° warm is kan ik met 4 mensen een bad nemen.
Als ze 60 Graden is heb je ERG lang warm water voor vele mensen. Mijn warm water moet dan nog een afstand van een tiental meter afleggen, waarvan een tweetal meter in ongeïsoleerd in muur /chappe.

Denk er ook aan dat je met een douche warmtewisselaar het warmwaterverbruik bij het douchen aardig kan beperken.

Persoonlijk zou ik zeker geen schrik hebben om in jouw situatie een tapwaterspiraal in te zetten. Let wel even op de omvang van deze spiraal en op het aantal mensen dat er gaat wonen. Je gaat met een 1000 Liter vat niet snel in de problemen komen als je de temperatuur niet onder de 50 graden laat komen, schat ik. :)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door swake »

Hier een 1000L met spiraal voor SWW. 4 personen in huis, soms een paar meer.

Tijdens de zomermaanden wordt eens om de 4 dagen het vat naar 75°C gebracht door de pelletketel. Geen collectoren op het dak dus.
In de winter wordt die buffer ook voor verwarming ingezet natuurlijk.

Meerdere personen tegelijk warm water nemen is geen probleem.

Doe een extra laag isolatie rond die buffer en leidingen, bovenop wat er meegeleverd wordt wel te verstaan. Een centimeter of 30 in totaal is super. Glaswol en een paar planken om het samen te houden zijn binnen het jaar terugverdient.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Wouter Gillis »

Wil je er ook verwarming aan knopen? of enkel SWW.
Ik heb met mijn friswaterstation een behoorlijk debiet, zonder problemen met twee douchen. Heb ook wel douchewarmtewisselaar. Belangrijk bij opwarming door zonnecollectoren vind ik de isolatie zoals Swake zegt, kan niet genoeg op gehamerd worden. Ook gelaagd laden van de buffer is sterk aan te bevelen. De naverwarming op gas is hierdoor van begin april tot eind oktober werkloos, enkel zon, 8m² vlakkeplaat en 1000 lt buffer. (3 kinderen en 2 volwassenen)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Ruuben »

hier 1000 liter met doorstroomspiraal.
Voorwaarde voor jou is wel dat je de buffer dus ook aansluit vanaf je hoofdwaterleiding met minimaal 20mm koper en bijpassende volle doorlaat kranen en appendages. Let wel: 20mm witte kunstofbuis (alupex bijvoorbeeld) is NIET de vervanger voor 20mm koper. Dus 25mm flex nemen daarvoor.
2 stortdouches tegelijk is geen enkel probleem hier.. Zelfs als de wasmachine en vaatwasser warm water inlaten heb je geen probleem.
Het spiraal in de buffer is namelijk heel fors van lengte, oppervlak (door ribbels) en diameter namelijk 1 inch.

Er is al veel discussie geweest over fris waterstations. Overbodige dure storingsgevoelige geluidproducerende electriciteit kostende extra ruimte innemende spullen. Niet voor niets is het productassortiment SWW doorstroomspiralen zo groot.
Ik had dezelfde onbekendheid twijfel als jij. Maar ben volledig overtuigd door de mijn eigen praktijk.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Wouter Gillis »

Hoi Ruuben,
storingsgevoelige

Ken je al iemand met een defect friwa?
geluidproducerende
Heb je het al eens beluisterd dat geluid?
electriciteit kostende
Weet je eigenlijk hoeveel eletriciteit dit verbruikt op jaarbasis?
extra ruimte
Weet je hoeveel ruimte dit inneemt?

en kan je ook het belangrijkste voordeel van een friwa benoemen? Dan kan de vraagsteller meer gefundeerd kiezen.

Groet
Wouter
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door ruspek »

waar zijn de buffers van Hellman te krijgen?
het gaat er mij om om tegelijk te kunnen douchen en warm water te gebruiken op meerdere plekken in huis.
liefst op een manier die zo weinig mogelijk extra voorzieningen nodig heeft.

en ja, ook de verwarming wordt erop aangesloten. vloer en wand
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Ruuben »

Wouter Gillis schreef:Hoi Ruuben,
storingsgevoelige

Ken je al iemand met een defect friwa?

Ik hem hem niet. En er kan dus niets kapot.
geluidproducerende
Heb je het al eens beluisterd dat geluid?

Geen pomp maakt geen enkele decibel.
electriciteit kostende
Weet je eigenlijk hoeveel eletriciteit dit verbruikt op jaarbasis?

Geen pomp kost nix
extra ruimte
Weet je hoeveel ruimte dit inneemt?

Meestal 40x60cm minimaal.
Zeker meer dan alleen mijn mengventiel die op mijn buffer zit.

en kan je ook het belangrijkste voordeel van een friwa benoemen? Dan kan de vraagsteller meer gefundeerd kiezen.

Ja, verkoper maakt omzet. De installateur bedrijfsuren, de overheid de BTW.
En je kan wat instellen op de graad nauwkeurig.

Net als op mijn mengventiel van 45 euro.

Groet
Wouter

Ben ik iets vergeten Wouter?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Sandman79 »

ruspek schreef:waar zijn de buffers van Hellman te krijgen?
het gaat er mij om om tegelijk te kunnen douchen en warm water te gebruiken op meerdere plekken in huis.
liefst op een manier die zo weinig mogelijk extra voorzieningen nodig heeft.

en ja, ook de verwarming wordt erop aangesloten. vloer en wand
Ik had mijne via ebay.de
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Ruuben »

Ik vind hellman nogal prijzig. Dat komt door hun interne laadprincipe onder andere. Dus laat je vooral inspireren door eBay.de

Ik heb 1250 betaald voor 1000l staal. met afneembare 12cm schaal, met extra fleece laag erin. En 1 sww spiraal met boven aansluiting. En 1 spiraal onderin. Voor dat bedrag werd ie thuisbezorgd in Nederland vanuit Duitsland.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Wouter Gillis »

Ben ik iets vergeten Wouter?
je haalt nadelen aan, de ene al meer terecht of storend dan de andere maar als je die niet afzet tegen voordelen is het vrij zinloos voor de ts
Dus vraag ik nog eens of je de voordelen van een friwa kent.
groet
Wouter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Ruuben »

Nee.

Ik ben benieuwd.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door ruspek »

ik ben ook benieuwd, ik weet het echt niet.
het enige dat mij verteld wordt is dat een friwa meer warm water kan leveren zodat er meerdere tappunten tegelijk voldoende warm water hebben.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Ruuben »

ruspek schreef:ik ben ook benieuwd, ik weet het echt niet.
het enige dat mij verteld wordt is dat een friwa meer warm water kan leveren zodat er meerdere tappunten tegelijk voldoende warm water hebben.
Misschien heb je hele lage natuurlijke waterdruk waar jij woont? Of woon je hoog? Maar dan is je volume toevoer weer het knelpunt.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervat samenstellen

Bericht door Wouter Gillis »

Hoi Ruuben,

De belangrijkste voordelen voor mij waren:

je kunt beduidend langer sww opwekken via de zon omdat een friwa itt een SWW spiraal de hele buffer gebruikt tot de laatste liter warm water. Een restje van 45°C bovenin de buffer is voldoende om te douchen. Bij een spiraal moet je sneller gaan bijwarmen dus extra electra, gasverbruik en slijtage van de ketel. Mijn ketel staat van begin april tot mid/eind oktober volledig uit. Als je 183 buizen hebt, zal dat uiteraard geen kunst zijn, bij 8m² vlakke plaat (met ruimteverwarming aangekoppeld) is dat al minder vanzelfsprekend.

Wat in mijn installatie ook meespeelt is de hardheid van het water, die is vrij hoog hier in de streek. Daar heeft een friwa helemaal geen (of amper) last van. Het bufferwater dat door een friwa loopt wordt teruggemixt naar 50°C en kalkafzet wordt op die manier vermeden. Bij een cvketel is dat wel een ander verhaal...

Ik vraag me trouwens af waar de kalk naartoe gaat die wordt aangemaakt in de swwspiraal wanneer de buffer bijvoorbeeld tegen 90° aan zit. Blijft die in de spiraal zitten en daalt bijgevolg de warmtetransmissiecapaciteit (als dat woord al bestaat) of wordt die meegespoeld en raken de kranen verstopt? Als je het geluk hebt geen hard water te hebben, speelt dit allemaal veel minder rol, bij mij jammer genoeg wel.

Verder koelt volgens mij het warm sww uit de buffer weer wat af wanneer die door de naverwarming (cv ketel) loopt op het moment die niet moet bijgewarmd worden, das extra verlies. Tenzij je met driewegkleppen werkt maar dan is het evenmin een "lowtech" oplossing.

De buffer is ook heel simpel (geen spiralen voor de afnamekant), dus ook lichter en goedkoper.

De cvketel is eveneens simpel en aangezien hij enkel dood water opwarmt, veel minder kans op corrosie.

Verder wantrouw ik het RVS van de spiraal icm staal van de buffer. Kwaliteitsbuffers zullen hier dan wel een afdoende oplossing voor hebben, of elke (goedkopere) buffer dit ook heeft, betwijfel ik.

Dus er zijn zeker nadelen aan maar wat mij betreft ook voordelen.


Hoi Ruspek,

als je er (LTV) verwarming aan wil koppelen, pak de buffer zo groot mogelijk, 1000 lt is snel leeg. De meerkost van 1000 lt extra weegt niet op tegen de verhoging van het rendement van de installatie.

Groet
Wouter
Plaats reactie