Aanschaf heatpipes

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maxvdb
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2017, 12:13

Aanschaf heatpipes

Bericht door Maxvdb »

Hallo ik ben max uit winterswijk 24 jaar en woon sinds april met mijn vriendin samen in een rijtjes huis uit 1955 wij hebben het hele huis verbouwd overal led lampen hr++ glas en ben nog bezig met zolder isoleren maar is het momenteel beetje warm voor.
Ook heb ik 12 zonnepanelen op het dak gelegd 255wp recht op het zuiden.

Wel zit het oude cv systeem wat waarschijnlijk in 98 is aangelegt toen is het huis door de vorige bewoner overgekocht van de woningbouw en de cv is bj98

Nou gaat de aardlek er momenteel 0 tot 4x per dag uit door de cv al op verschillende aardlekautomaten gehad.
En zijn de cv ketels tegenwoordig een stuk beter.

Nu zijn er een paar mogelijkheden.
1 nieuwe cv maar dan blijf ik weer gas stoken
2 cv nieuwe pomp plaatsen lost waarschijnlijk mijn probleem met aardlek op
3 een zonnecollector plaatsen. Heb een offerte voor 24 heatpipes en 200liter buffervat waar tapwater en cv mee verwarmd kunnen worden. Met of de cvketel laten zitten als naverwarmer of in het buffervat de 3000watt verwarmer er in de winter bij aanlaten springen heb waarschijnlijk stroom over van de zonnepanelen. Of een nieuwe kleine 30liter elektrische boiler als na verwarmer.

Ik heb ook een 5kw varde aura 3 houtkachel in de woonkamer staan deze is met pasen geplaatst en sinds dien de cv ketel niet meer voor verwarming aangeweest toen was het rond de 10 graden buiten en was de zolder nog niet geisoleerd als we savonds naar bed gingen was het 21 graden boven op de gang en sochtends meestal nog 17 graden. Hopelijk gaat het van de winter ook goed de cv installatie wil ik dus eigenlijk alleen nog gebruiken om te zorgen dat als wij niet thuis zijn het huis niet onder de +- 16 graden komt.

Nou is mijn vraag wat adviseren jullie mij? Is dat systeem met 24 heatpipes en 200liter boiler genoeg? Zitten daar nog verborgen kosten die de verkoper niet verteld aan onderhoud enzo.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aanschaf heatpipes

Bericht door Ruuben »

Welkom. Goed bezig!

Ik raad je een electromonteur aan die je aardlek oplost.
Je leeft nu met een levensgevaarlijk situatie.

Ik raad je aan je CV waterzijdig in te regelen. (Google)

Een warmte terugwin pijp of douchebak is zeer rendabel en efficiënt.

Als je ketel nog werkt hem Laten onderhouden en mee doordraaien. Is economisch, ecologische en financieel het beste. Bij zeer slechte conditie kun je jonge tweedehands kopen. Of voor 1000 all-inn laten doen. Een Remeha bijvoorbeeld. Altijd ook nieuwe dakafvoer nemen.
Internet staat bomvol met CV pompen. Ik zou geen nieuwe kopen. eBay Duitsland.

Zonneboiler is afhankelijk van je perspectief:
Gas Besparen? Onafhankelijk zijn? CV ketel vervanging? Ecologische voetafdruk verlagen? Technische boeiend? Financieel beter uit zijn? Later combinatie met hout CV?

Jullie zijn maar met z'n tweetjes. Niet erg kosteneffectieve zonneboiler installatie vermoed ik, als je het laat doen.
En 200 liter voor CV verwarming weinig zinvol.

Hoeveel gas verbruik je nu? Of vorige bewoners.
Maxvdb
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2017, 12:13

Re: Aanschaf heatpipes

Bericht door Maxvdb »

hallo Ruuben
ik heb net even het kapje van de pomp losgehaald daar waar de stroomkabel binnenkomt en zag dat er condens inzat. dit is natuurlijk niet de bedoeling heb nu het kapje en de stroom eraf vandaag geen warm water meer nodig. Ik heb vanaf 4 mei tot nu 36kuub gas verbruikt en 12 kuub water. van november tot mei wel 1000kuub gas op 3 kuub water maar toen deed de thermostaat het niet kon alleen aan of uit en ivm nieuw stucwerk enzo moest het wel warm blijven en heeft die dagenlang nonstop lopen branden. deel vloer lag open en nog enkel glas enzo.

wij hebben een inloopdouche dus dat ging niet en de afvoerbuis gaat door de wc beneden dus daar was ook geen plek voor dat systeem helaas.

nu ik na die cijfers kijk lijkt het mij ook het beste om een "nieuwe" pomp in de cv te plaatsen of nog ff wachten of die nog droogt. het leek mij wel mooi om onafhankelijk van energie leveranciers te zijn en is ook goed voor het milieu te bezig te zijn. en de portomonee telt natuurlijk ook mee.
de prijs van de offerte incl subsidie was 1800 euro dat is ongeveer net zoveel als een nieuwe cv.

wij zijn dus nu samen tot de conclusie gekomen dat ik beter de cv kan laten zitten. en nog een paar jaar te wachten tot ik mijn jaarlijkse verbuik/opbrengst beter in kaart heb en dan nog een x opnieuw te gaan kijken.

maar zon zonnecolector systeem heeft dat nog onderhoud nodig?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aanschaf heatpipes

Bericht door Ruuben »

Zonnecollectoren heeft geen onderhoud nodig.
Kijken of er nog druk op het systeem staat is het enige.
Maar alleen als je geen terugloop systeem hebt.

Als je een buffervat met magnesium staaf (onwaarschijnlijk) hebt moet je die om de 5 jaar vervangen. Dan zou je eventueel ook de zuurgraad van je collector vloeistof of vriespunt kunnen controleren.
Tenzij je tyfocor heel vaak in stagnatie is in de zomer. Dan zou je het elke 2 jaar wellicht moeten vervangen.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Aanschaf heatpipes

Bericht door JW te R »

Of CV ketel wel of niet vervangen verstandig is hangt af van een aantal dingen:
Gasverbruik hangt voor een deel af van hoe je met je thermostaat omgaat. Je woont er net, maar heb je al enig idee van wat je kunt verwachten?
Hoe efficient is de ketel die er nu hangt? Als het een zg. VR ketel is zou vervangen wel eens verstandig kunnen zijn. Een moderne HR ketel is veel zuiniger met aardgas, mits hij goed is afgesteld.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aanschaf heatpipes

Bericht door Ruuben »

CV ketel
€ 250,00

http://link.marktplaats.nl/m1189944678? ... ialbuttons

Een zonneboiler met 200 liter en bijpassende collectoren zijn geen vervanging van je CV helaas.
Je lijkt weinig warm water te gebruiken, dat is gunstig, Als je toch voor een zonneboiler gaat kiezen en structureel op hout blijft stoken.

Ik zou juist blij zijn met een afvoerpijp van de douche door de wc er onder. Dat maakt een warmte terugwinning pijp installeren juist mogelijk.

Je kunt prima op gas uit een tank koken, of electrisch. En een CV ketel kun je ook op een losse gasfles aansluiten; dus je bent dan los van het gasnet en hebt toch CV backup.
In de nabije toekomst zullen electrische cvketels meer gangbaar worden.
Veel plezier en succes met je huis.
Maxvdb
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2017, 12:13

Re: Aanschaf heatpipes

Bericht door Maxvdb »

Heb nu net nieuwe cv pomp geplaatst en weer lekker gedoucht. Dus hopelijk kunnen we er weer een tijdje tegenaan. En zien wat we nu per jaar verbruiken. Heb ook de cv temperatuur van maximaal naar +-70 graden gezet. Dit werkt hij stopt bij nummer 7 ipv 9 maar blijft nu heel lang na blazen dat deed die bij maximale temperatuur niet. Verbruikt die nu niet veel meer stroom of is dat te verwaarlozen met wat ik aan gas bespaar het is een awb thermomaster 2hr 28.02t
Hr107
Sv
Nz
Cw3



Allemaal bedankt voor de tips
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aanschaf heatpipes

Bericht door Ruuben »

Ik begrijp je niet exact.

Maar een lagere stooktemperatuur is eigenlijk veelal efficiënter. Zeker in de zomer. Goede thermostaat regelingen regelen de watertemperatuur op mede op basis van de buitentemperatuur, en heeft dus ook een buitenvoler. Dus bij heel koud weer zal er dan heter gestookt worden.
Verliezen zijn met hoge temperatuur stoken ook veel hoger.
Voor in de zomer zou ik de stooktemperatuur op 50 graden zetten.
Als het goed is draait je cv pomp altijd na. De pomp draait zo lang de doeltemperatuur (ingesteld op bijvoorbeeld je woonkamer thermostaat) niet gehaald is. Maar als de watertemperatuur wel rond de 70 graden blijft hoor je hem dus niet stoken, maar wel de pomp draaien.

Je kunt je douchewater temperatuur ook instellen. Bijvoorbeeld 60 graden.

Ik raad je echt aan te investeren in een bezoek van een waterzijdige inregelaar. Die stelt ook je cv en thermostaat goed in.
Dat scheelt enorm. En als je een andere ketel neemt blijf je voordeel houden van het goed waterzijdig ingeregeld hebben van je radiatoren!
Maxvdb
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2017, 12:13

Re: Aanschaf heatpipes

Bericht door Maxvdb »

Was iets te ongeduldig denkik nu is die uit ja heb ingesteld op laagste temperatuur nu. Dat waterzijdig inregelen is wel leuk maar het is de bedoeling dat de cv altijd uit blijft:) hout is goedkoper
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Aanschaf heatpipes

Bericht door wbe »

als je een beetje handig bent en graag wat om mag prutsen kun je ook zelf een zonneboilersysteem samen stellen.
ik heb dat hier ook gedaan en heb 3 collectoren en 2 boilers totaal 7,5 m2 dakoppervlak en 400 liter water.

inclusief regelaar leidingwerk enz.. heeft het ongeveer 1100 euro gekost en heel wat uurtjes.

groet watze
Plaats reactie