Rocket heater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jverbee
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2016, 11:38

Rocket heater

Bericht door jverbee »

Beste forum leden,

Ik ben al geruime tijd aan het lezen over rocket heaters en massa kachels op dit forum. Ik vind het een zeer interessant onderwerp. Nu zou ik om te beginnen eens een test opstelling willen maken buiten om tijdens de minder warme avonden
een beetje warmte te hebben. Welke materialen heb ik daarvoor nodig zonder veel geld uit te geven. Zijn er huis, tuin en keuken materialen die gemakkelijk te vinden zijn die hiervoor bruikbaar zijn? Weet er iemand waar men voor een later stadium
vuurvaste stenen kan kopen in de regio Herentals - Turnhout?

Groeten Jurgen
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Rocket heater

Bericht door Lieve »

Hallo Jurgen,
Met leem en zand kan je ver komen.
Vuurvast materiaal is afhankelijk van wat je wil.
Ik heb een rocket gebouwd met lichtgewicht vuur weerkaatsende stenen, opgebouwd met leem, is zeer gemakkelijk.
Zware vuurvaste steen kan natuurlijk ook, gieten in vuurvast cement is een andere mogelijkheid.
Ze hebben allemaal voor en nadelen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket heater

Bericht door ritsaert snijder »

De vuurkamer kan je bouwen met goede bakstenen en wat klei en zilverzand. Het kan ook met klei en zilverzand met zaagsel maar dat moet lang drogen. Lastig is het plafond, dat is het makkelijkst met vuurbeton en een mal. Maar kan ook met vuurvaste kleitabletten. Probleem is wel de riser want dan moet je omhoog en het wordt heel erg heet en het gaat snel scheuren. Een RVS pijp gaat met een goede rocket snel kapot. Kan ook met een mal met vuurbeton. Vuurbeton is prijzig, rond de 30,- a 40,- voor een zak van 25 kilo.
groet!

Ritsaert
jverbee
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2016, 11:38

Re: Rocket heater

Bericht door jverbee »

ritsaert snijder schreef:De vuurkamer kan je bouwen met goede bakstenen en wat klei en zilverzand. Het kan ook met klei en zilverzand met zaagsel maar dat moet lang drogen. Lastig is het plafond, dat is het makkelijkst met vuurbeton en een mal. Maar kan ook met vuurvaste kleitabletten. Probleem is wel de riser want dan moet je omhoog en het wordt heel erg heet en het gaat snel scheuren. Een RVS pijp gaat met een goede rocket snel kapot. Kan ook met een mal met vuurbeton. Vuurbeton is prijzig, rond de 30,- a 40,- voor een zak van 25 kilo.
De optie met baksteen lijkt mee een goed idee. Ik heb namelijk nog een wat oude bakstenen liggen. Wat het bouwen met klei betreft, hoe doe je dit en welke verhoudingen kan men best gebruiken. Als ik nu toch voor vuurvaste stenen en klei kies voor de test opstelling, kan ik deze stenen dan later nog terug gebruiken of is de klei niet meer te verwijderen van de stenen.

Een andere optie waar ik aan gedacht heb is een J-tube te maken met keramische schouwpotten. Is dit toepasbaar kunnen deze tegen dergelijk temperaturen of kan dit gebruikt worden voor de riser.

Groeten
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket heater

Bericht door Johndc »

Die schouwpotten kan je vergeten, binnen de kortste keren zijn ze stuk.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Rocket heater

Bericht door Paide »

Lang, lang geleden, heb ik er eens een poging op gedaan op een buitenhaard.
Hier kun je het nalezen:
viewtopic.php?f=3&t=1784

De haard brandde erg goed, alleen moet je goed nadenken over hoe je van de warmte wilt genieten. Als je gewoon buiten zit is een haard met een manteltemperatuur van zo'n 200 graden uiteindelijk gewoon niet genoeg om het buitencomfort te verhogen.

Wat een leuk idee zou zijn is om er een warmtebank aan te maken.
Of, maar dan heb je geen rocket meer, zorgen dat je direct in de straling van de vlammen zit. Rechtstreeks, of voor een stuk betere verbranding, achter een glazen deurtje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket heater

Bericht door ritsaert snijder »

j.verbree schreef: De optie met baksteen lijkt mee een goed idee. Ik heb namelijk nog een wat oude bakstenen liggen. Wat het bouwen met klei betreft, hoe doe je dit en welke verhoudingen kan men best gebruiken. Als ik nu toch voor vuurvaste stenen en klei kies voor de test opstelling, kan ik deze stenen dan later nog terug gebruiken of is de klei niet meer te verwijderen van de stenen.
1 deel zand en deel klei (poederklei van een pottenbakker). Heel goed her te gebruiken. Nat maken, even wachten en je schraapt het er zo af. Tenzij je heel heet gaat worden...dan bakt de klei. Het is absoluut aan te raden om een partijtje vuurvaste stenen te kopen en dan eerst is wat te proberen met wat klei.
groet!

Ritsaert
jverbee
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2016, 11:38

Re: Rocket heater

Bericht door jverbee »

ritsaert snijder schreef:
j.verbree schreef: De optie met baksteen lijkt mee een goed idee. Ik heb namelijk nog een wat oude bakstenen liggen. Wat het bouwen met klei betreft, hoe doe je dit en welke verhoudingen kan men best gebruiken. Als ik nu toch voor vuurvaste stenen en klei kies voor de test opstelling, kan ik deze stenen dan later nog terug gebruiken of is de klei niet meer te verwijderen van de stenen.
1 deel zand en deel klei (poederklei van een pottenbakker). Heel goed her te gebruiken. Nat maken, even wachten en je schraapt het er zo af. Tenzij je heel heet gaat worden...dan bakt de klei. Het is absoluut aan te raden om een partijtje vuurvaste stenen te kopen en dan eerst is wat te proberen met wat klei.
Dit lijkt me een goed idee. Welke hoeveel klei heb ik nodig of hoe bepaal ik dat. Zijn de voegen van het metselwerk vergelijkbaar met het metselen van een gevel (1cm) of eerder enkele mm zoals bij lijmen van gevelsteen? gaat het over enkele kilo's of 25kg of nog meer. Wat het zand betreft is dat wit zand, rijnzand 0/2 of is dat niet zo belangrijk.
Waarschijnlijk gaan er wel plaatsen zijn waar de mortelspecie moeilijk te verwijderen is omdat tijdens het testen toch wel hoge temperaturen bereikt worden vermoed ik.
Plaats reactie