Nieuwe (andere) houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door tobsie »

Ik zou graag overstappen naar een massakachel, want de eigenschappen spreken met aan:
- 1 a 2 keer per dag stoken en de hele dag een behaaglijke woning
- Reductie op gaskosten
- Als ik bij anderen ben met een stalenkachel dan is de woonkamer vaak wel 25c (heb ik het gevoel), met mijn huidige semi speksteen kachel heb ik hier geen last van. Deze geeft altijd een behaaglijke warmte.

Mijn situatie is als volgt:
- woonkamer met vloerverwarming met daarin een altech fireview houtkachel. In de woonkamer zitten naast de kachel ook radiatoren, die ik nog nooit aan heb gehad.
- Aan de woonkamer grenzend de eetkeuken (met 2 radiatoren + de cv-thermostaat). De staat in de winter standaard op 18c, de woonkamer verwarm ik 's avonds naar 21/22c en de deur naar de eetkeuken staat open waardoor deze ook opwarmt (mede via een kachelventilator met peltier element).
- In de andere kamers beneden en op de bovenverdieping zitten radiatoren (sommige met thermostaatkraan en aantal zonder, maar ik wil alle radiatoren met een thermostaatkraan uit gaan voeren om onnodig verwarmen te voorkomen).
- CV watertemperatuur staat op 45/50c en hiermee krijg ik het huis goed warm.

Het liefst zou ik mijn hele woning beter willen verwarmen en met een nieuwe kachel ook de CV willen (bij)verwarmen, zodat de radiatoren in de rest van mijn huis ook profijt hebben.
Probleem is dat mijn vrouw de huidige schouw met kachel het liefst zo wil houden, omdat het er leuk uit ziet.

Dit is een actuele situatie van mijn woonkamer is:
Afbeelding

Wie heeft er ideeën hoe ik het meest efficiënt kan stoken en toch mijn woning goed kan verwarmen? Of is een massakachel + cv nooit een goed idee?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Tobsie,
Het klinkt niet slecht zoals je het nu hebt.
Je schrijft;
1 a 2 keer per dag stoken en de hele dag een behaaglijke woning
. Het is helaas niet zo dat je zomaar een massakachel kan plaatsen en daarmee de hele woning behaaglijk kan stoken. Dat vereist bijna altijd ingrijpende maatregelen, een andere indeling en extra isolatie. Het met 1 massakachel behaaglijk stoken van een huis vraagt om een specifiek gebouwd en klein huis met een speciale inrichting.
In combinatie met een cv is het wel zeer goed mogelijk maar vraagt om een goede afstemming tussen cv en kachel. Maar als ik het zo lees dan gaat dat nu ook prima.
groet!

Ritsaert
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door tobsie »

ritsaert snijder schreef:Tobsie,
Het klinkt niet slecht zoals je het nu hebt.
Zo heb ik het niet bedoeld, want dit jammer genoeg niet mijn huidige situatie :fff . De huidige situatie is dat mijn CV ketel het huis verwarmt op 18c en dat ik in de woonkamer/eetkamer bijverwarm naar 21/22c met de houtkachel. Hiervoor verstook ik zo'n 8-10 kub hout per jaar en 1400kub gas.

In de toekomstige situatie zou ik het gasverbruik willen verlagen (en bij voorkeur het houtverbruik gelijk willen houden) door een meer efficiënter houtkachel door bv massakachel icm met CV aansluiting of een andere oplossing. Mijn vraag aan jullie is wat slim is om te doen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, helder.

Die speksteen alltech heeft een vermogen van 8 tot 10 Kw. Moet je de kachel stevig stoken om de kamer op temperatuur te krijgen? (je verbruikt aardig wat hout).

Een massakachel gaat 3 tot 5 Kw leveren (indicatief). Dat doet de kachel dan wel ongeveer continu. Er zijn overigens voordelen aan een continu temperatuur. Ik ben zelf een groot voorstander maar dat heeft ook te maken met het gebruik van het huis...

Hoe is de isolatie?
groet!

Ritsaert
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door tobsie »

Ja, ik moet de kachel redelijk stoken om de kamer op temperatuur te krijgen.
Ik heb afgelopen winter de hele bovenverdieping na geisoleerd met Isovlas 12 cm. Dus Isolatie zou goed moeten zijn (vrijdtand huis van bj 82).

Wellicht is een houtkachel met CV aansluiting een beter alternatief voor mij. Ik ga dit topic eens doorlezen http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=776
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Er is een bepaald vermogen aan warmte nodig om je huis warm te houden. Isoleren heb je al goed gedaan zeg je, dus daarmee krijg je dat vermogen niet meer omlaag.

Als je dan minder wilt gaan verbruiken moet je het dus in efficiency gaan zoek. Volgens mij vindt je dat niet in een hout-cv, althans niet in zo'n 'woonkamercombinatie'.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Die speksteen alltech heeft een vermogen van 8 tot 10 Kw.

Een massakachel gaat 3 tot 5 Kw leveren (indicatief).
Hoewel stalen kachels met massakachels altijd appels met peren vergelijken is, zal ik een poging doen om de vermogens toch een beetje allebei "peren" te laten zijn. Of appels.

De 3-5KW van een massakachel is een berekening van de hoeveelheid energie die in het hout zit dat er per dag in gaat / 24 uur. Het opgegeven vermogen van de stalen kachel is de maximale hoeveelheid vermogen dat de kachel kan afgeven. De stalen kachel is een aantal uren per dag koud, maar daar is weinig aan te doen behalve 's nachts je bed uit om er hout op te gooien ;-). Om het vermogen van de stalen kachel met de massakachel te vergelijken, kan je het best meten hoeveel hout je op een normale dag door de stalen kachel jaagt, en de hoeveelheid energie die deze hoeveelheid hout vertegenwoordigt ook delen door 24 uur. Onze stalen kachel heeft daarmee een vermogen van 2KW, hoewel de piek 6KW kan zijn.

Welk hout gebruik je? Populier heeft een stookwaarde (/m3) die de helft is als die van bijv. Robinia.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef;
De 3-5KW van een massakachel is een berekening van de hoeveelheid energie die in het hout zit dat er per dag in gaat / 24 uur.
. Dat is onjuist het gaat hier om het vermogen van massa kachels, berekend op basis van de temperatuur van een aantal massakachels. Als je de wat lichtere en kleine massakachels meetelt dan gaat het om 2-5 kW.
De stalen kachel is een aantal uren per dag koud, maar daar is weinig aan te doen behalve 's nachts je bed uit om er hout op te gooien ;-). Om het vermogen van de stalen kachel met de massakachel te vergelijken, kan je het best meten hoeveel hout je op een normale dag door de stalen kachel jaagt, en de hoeveelheid energie die deze hoeveelheid hout vertegenwoordigt ook delen door 24 uur. Onze stalen kachel heeft daarmee een vermogen van 2KW, hoewel de piek 6KW kan zijn.
Wil je daarmee zeggen dat je een kachel met een vermogen van 6 kW kan vervangen door een massakachel met een vermogen van 2 kW en dezelfde temperaturen kunt halen?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Wil je daarmee zeggen dat je een kachel met een vermogen van 6 kW kan vervangen door een massakachel met een vermogen van 2 kW en dezelfde temperaturen kunt halen?
Ja, al hebben ze natuurlijk wel andere eigenschappen. Maar het vermogen van die stalen kachel is niet 24 uur lang 6KW. Grote delen van het etmaal is het 0KW. En, als je wat langer wacht tot je er nieuw hout in gooit, tijdelijk bijv. 1KW. Een massakachel gaat wel de hele dag door, zij het ook niet op een constante waarde.

Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid energie die er in een huis terecht komt. En energie is vermogen x tijd. Omdat het vermogen niet constant is (zelfs niet bij een massakachel) is het dus integraal (dVermogen x dTijd), oftewel de oppervlak onder de vermogen/tijd-curve. Als je die hoeveelheid energie deelt door 24u, dan krijg je een gemiddeld vermogen. En dat kan voor die stalen kachel van 6KW (max) dus best 2KW zijn.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Een en ander hangt natuurlijk ondermeer samen met de hoeveelheid massa in een huis en het verlies van warmte. Je kunt niet zomaar de pieken en dalen van een kachel bij elkaar optellen en op basis daarvan conclusies trekken over het vermogen van een kachel.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

De massa van de woning en het warmteverlies van een woning zeggen totaal niets over de eigenschappen van een kachel. Wel moet je er rekening mee houden voor de keuze van je kachel, maar het veranderd aan de kachel zelf niks.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door tobsie »

Als ik naar mijn situatie kijk dan lijkt de beste oplossing een hout-cv, want hiermee kan ik mijn gasverbruik behoorlijk gaan terugdringen (en dus ook de andere kamers verwarmen).
Als ik op deze site kijk https://vuurenleem.nl/finoven/warmtewisselaar/, dan zie ik dat een combinatie wel degelijk mogelijk is. Alleen hoe effectief het is, is onduidelijk.
Ik heb daarnaast ook veel topics (op oa ecologieforum) doorgelezen en er zijn nog best wat keuzes qua hout cv kachels. Het voordeel van een hout-cv kachel (dus geen massa), is dat je er een uit kunt kiezen die veel warmte aan de CV doorgeeft. Hierdoor warmt de woonkamer op door warm water in de vloerverwarming en creëer ik dus mijn eigen massa kachel. Nadeel is dat ik veel vaker moet stoken (en ik stook door de week alleen 's avonds als ik thuis kom na mijn werk), dit is weer het voordeel van een massakachel.

In beide gevallen heb ik een probleem, namelijk dat ik niet eenvoudig een waterleiding kan krijgen bij mijn kachel in de woonkamer. Ik heb namelijk geen kruipruimte. Ik lees bij bijna alle hout-cv kachels dat deze wegens veiligheid aangesloten moeten worden op een waterleiding.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door jwardenier »

Tobsie ,ik begrijp niet goed waarom jou Altech geen 2 x per dag gestookt kan worden .Zoals je wel gelezen zal hebben stoken wij er ook een ,wel wat groter ,gemiddeld stoken we 2 x per dag ong. 8 kg per stookbeurt ,hierna zetten we de kachel op de accustand .Kamer temp 19 /21 gr, nacht temp daalt af en toe wel richting de 16 gr
Bij koud weer mist of veel wind stoken we continu ,afgelopen winter rond kerst en nieuwjaar .
We maken veel gebruik van zonwarmte via een aangebouwde serre ,bij min 1 overdag met zon is de kachel uit en kunnen we makkelijk uit met 2 stookbeurten .


Rits en Pietje , moet je bij het berekenen ook rekening houden met verliezen , bij mijn kachel is de afgas temp net achter de kachel 250 gr , bovenop de schoorsteen nog maar 90 gr , ik heb wel ijzeren kachels gehad waar de temperatuur bovenop wel 200 gr was
Dan kan 8 kg hout wel 3,2 kw leveren benutten is een ander ding .
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Tobsie, heb je een vergasser met buffer ook overwogen? Dat buffer blijft de warmte leveren gedurende je afwezigheid.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Een en ander hangt natuurlijk ondermeer samen met de hoeveelheid massa in een huis en het verlies van warmte. Je kunt niet zomaar de pieken en dalen van een kachel bij elkaar optellen en op basis daarvan conclusies trekken over het vermogen van een kachel.
De hoeveelheid massa in een huis doet niets met het vermogen van de kachel, of het moet gaan over de snelheid van opwarmen als iemand terugkomt van een skivakantie.

Als je niet zomaar de pieken en dalen van je kachel (warmteaanbod) mag optellen, dan mag je de pieken en dalen van de warmtebehoefte (warmtevraag) ook niet bij elkaar optellen.

Oftewel; je moet iets....

En omdat je aannames moet doen, is het voor elke discussie belangrijk om de onderliggende aannames wel te vermelden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie