Nieuwe (andere) houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef;
De hoeveelheid massa in een huis doet niets met het vermogen van de kachel
.
Dat zeg ik ook niet...en ook niet het tegendeel!

Maar het is maar hoe je dit leest. De massa in een huis kan wel degelijk wat doen met het vermogen van de kachel; de massa buffert de warmte uit de kachel. Maar uiteraard zal de massa het vermogen van de kachel niet beïnvloeden. Maar ik weet niet waar je deze stelling vandaan haalt.

Ik schreef
Wil je daarmee zeggen dat je een kachel met een vermogen van 6 kW kan vervangen door een massakachel met een vermogen van 2 kW en dezelfde temperaturen kunt halen?
Pietje schreef; Ja, al hebben ze natuurlijk wel andere eigenschappen. Maar het vermogen van die stalen kachel is niet 24 uur lang 6KW. Grote delen van het etmaal is het 0KW. En, als je wat langer wacht tot je er nieuw hout in gooit, tijdelijk bijv. 1KW. Een massakachel gaat wel de hele dag door, zij het ook niet op een constante waarde.

Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid energie die er in een huis terecht komt. En energie is vermogen x tijd. Omdat het vermogen niet constant is (zelfs niet bij een massakachel) is het dus integraal (dVermogen x dTijd), oftewel de oppervlak onder de vermogen/tijd-curve. Als je die hoeveelheid energie deelt door 24u, dan krijg je een gemiddeld vermogen. En dat kan voor die stalen kachel van 6KW (max) dus best 2KW zijn.
Mijn opmerking (zie hierboven...massa en vermogen) ging er over dat je dit niet in zijn algemeenheid niet kan zeggen, dat is afhankelijk van de eigenschappen (massa, isolatie) van het huis. Over aannames gesproken...Het inschatten van het benodigd vermogen van een kachel vereist inzicht, kennis en ervaring.
groet!

Ritsaert
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door Ruuben »

Met je overwegjng voor hout-cv moet je wel realiseren dat het wel werken is en niet 2x op een avond wat hout erop. Zeker gezien je verbruik lijkt me je dat toch niet vreemd doen klinken. Maar een grotere hout cv doet rustig 5kg per uur.
En je moet wat verzinnen voor een koelleiding. Je zou een automatische vulautomaat op je cv kunnen zetten elders in huis, en je koud cv retour op je cv haard koelspiraal kunnen zetten.
Een afvoer is geen probleem?

Een massakachel is minder vlammetjes.
Als rendementsverbetering je doel is zou je meer warmte kunnen ontrekken uut je rookgassen en een toestel met betere verbranding plaatsen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Klopt, je verbruikt 1400 m3 gas. 400 m3 gas voor SWW enzovoorts? 1 m3 gas is ongeveer 2,2 kilo hout. Dat betekent 2200 kilo hout extra. Je gaat dan een grote hoeveelheid hout in je huis stoken. Ik zou dan ook in ieder geval kiezen voor een kwalitatief goede kachel. Voordeel is dat alle warmte in je huis blijft.

Een massakachel en een cv functie is zeker mogelijk. Maar men is vaak teleurgesteld; of je hebt weinig vermogen voor de cv of je hebt een koude kachel. Een Bergkachel 7 bijvoorbeeld heeft een vermogen van 2,75 kW. Ik denk niet dat dit in jouw woning voldoende is om de woonkamer te verwarmen (kachel) en de cv een behoorlijk hoeveelheid warmte mee te geven. De gegevens van vuur en leem zijn gebaseerd op een heel goed geïsoleerd huis? Je kan natuurlijk altijd vragen of hij het concreet wil maken. Deze combinatie geeft een enorme investering.

Opties waar ik aan denk

* zoals je het nu doet
- extra isoleren
- extra cv oppervlak en lage temperatuur CV

* zoals je het nu doet
- tweede houtkachel (keuken?)
- extra isoleren
- extra cv oppervlak en lage temperatuur CV

* grote massakachel
- extra isoleren
- extra cv oppervlak en lage temperatuur CV
groet!

Ritsaert
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door Hans_Rovers »

Ik snap de combi massakachel en cv niet goed. Het doel van een massakachel is toch dat deze een grote thermische capaciteit heeft en veel warmte vast houdt. Vervolgens ga je deze dan effectief koelen met de cv aansluiting. Voor mij een vreemde combinatie.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door tobsie »

ritsaert snijder schreef:Ik zou dan ook in ieder geval kiezen voor een kwalitatief goede kachel. Voordeel is dat alle warmte in je huis blijft.
Een massakachel en een cv functie is zeker mogelijk. Maar men is vaak teleurgesteld; of je hebt weinig vermogen voor de cv of je hebt een koude kachel. Een Bergkachel 7 bijvoorbeeld heeft een vermogen van 2,75 kW. Ik denk niet dat dit in jouw woning voldoende is om de woonkamer te verwarmen (kachel) en de cv een behoorlijk hoeveelheid warmte mee te geven. De gegevens van vuur en leem zijn gebaseerd op een heel goed geïsoleerd huis? Je kan natuurlijk altijd vragen of hij het concreet wil maken. Deze combinatie geeft een enorme investering.

Opties waar ik aan denk

* zoals je het nu doet
- extra isoleren
- extra cv oppervlak en lage temperatuur CV

* zoals je het nu doet
- tweede houtkachel (keuken?)
- extra isoleren
- extra cv oppervlak en lage temperatuur CV

* grote massakachel
- extra isoleren
- extra cv oppervlak en lage temperatuur CV
Ritsaert, duidelijk verhaal.
Maar bedoel je de dus afzien van een houtkachel met CV en andere houtkachel (zonder CV) kopen ipv mijn altech fireview?
Welke kachel raad je dan aan. Weer een altech, of zijn er betere modellen die meer efficient zijn (en ook nog een beetje leuk staan in de woonkamer)?
Overigens heb ik de meeste isolatie maatregelen al gedaan. Wat ik nog kan doen is al het dubbel glas (thermopane van rond de jaren 1982) door HR++ glas. Een aantal ramen heb ik al ontvangen, maar dat ga ik niet met spoed doen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe (andere) houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Hans schreef
Ik snap de combi massakachel en cv niet goed. Het doel van een massakachel is toch dat deze een grote thermische capaciteit heeft en veel warmte vast houdt. Vervolgens ga je deze dan effectief koelen met de cv aansluiting. Voor mij een vreemde combinatie.
. Eens.

Tobsie,
Ik zie een tweede houtkachel als extra kachel als een optie. Ik ben niet zo een groot voorstander van cv hout combinaties. Complex, veel techniek, veel schoonmaken van je wisselaar en heel veel hout er mee stoken. Maar het heeft natuurlijk ook voordelen.
Ik weet niet hoe goed je hebt geïsoleerd en ik ken ook niet de opbouw van je huis maar je verbruik is vrij behoorlijk.

Die alltech is geen slechte kachel. Past ook goed bij een verwarmingsfilosofie waarbij je de huiskamer in de avond wat warmer stookt.

Mijn eigen filosofie is een continu temperatuur waarbij het huis 24 uur per dag continu op 19 graden wordt gestookt. Met een continu bezetting (er zijn bijna altijd mensen thuis) een goede isolatie en voldoende massa in het huis is dit wat mij betreft de combinatie met het beste rendement en het beste comfort. Argumentatie hiervoor is op dit forum ruim aanwezig als je zoekt op nachtverlaging. Het realiseren van een continu temperatuursregime met gebruik van houtkachels en een LTV CV is echter niet eenvoudig! Een massakachel past prima in deze filosofie.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie