extra buizenwisselaar achter houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door tvw »

aanstaande winter gaan de het tweede stook seizoen in met de vergasser.
onder het mom van: elke kilo hout is er 1, wil ik zoveel als mogelijk de energie uit de gassen halen.
omdat we veel sloophout stoken zijn temperaturen van 200-250 afgas gebruikelijk.
als ik buiten loop en de zon schijnt erop zie ik geen rook maar warmte boven de pijp trillen.

ik heb, al struinend door de draadjes hier wat indeeen opgedaan om extra warmte er uit te onttrekken.
niet duidelijk is of het bij anderen succesvol is geworden.

idee was als volgt: een staande buizen wisselaar tussen de schoorsteen en de vergasser in.
boven in de wisselaar een bypass. mogelijk automatisch bediend met een fr124 vergelijkbare bediening.
een witte pluim erop is hier in mijn situatie storend. alhoewel, in het donker ziet iemand het.
heb ook nog geen andere klep/regeling gevonden met wat hogere temperaturen.

voordat we beginnen: gaat dit werken?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door Ruuben »

Hoe heet is je rookgas 30 cm onder je uitstroom opening ? Dan weet je of het wel zin heeft.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door kockie »

Nck is er dik tevreden over heb ik begrepen. hij heeft "wellrohr" in een rvs "olievat" gebruikt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door tvw »

Ruuben schreef:Hoe heet is je rookgas 30 cm onder je uitstroom opening ? Dan weet je of het wel zin heeft.

hoe bedoel je? in de orginele warmtewisselaar zelf?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door wbe »

ik zie dat dit draadje al even stil ligt.
maar omdat ik een beetje met dezelfde vraag zit zou ik graag weten of er nog vorderingen zijn.

groet watze
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door tvw »

ik heb veel nagedacht :lol: dat zijn ook vorderingen.
heb inmiddels wat schetsen liggen, en de lasapparatuur zou ook al klaar staan.
ik heb een buizen wisselaar getekend met 1 rij buizen naar beneden en dan 1 rij buizen weer omhoog. eigenlijk conform de houtvergasser zelf. schoorsteen en kachel aansluiting blijven op gelijke hoogte. hierdoor is de wisselaar "ertussen" te zetten. ik had het idee gevat om de platen te laten snijden, zodat ik zelf alleen maar hoeft te lassen.

mocht er meer interesse zijn, hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door kockie »

Hier is er al eerder sprake over geweest, maar dan voor een batchrocket. OOk over een script dat automagisch dxf bestanden genereert waarmee snijmachines aangestuurd kunnen worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door tvw »

ik ben jaloers op de spullen die er gebruikt worden. ik had er 1 met minder buizen in gedachte, maar het ontwerp staat nog niet vast. we gaan even lezen
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door wbe »

het maken van een ww heb ik toen ook gevolgd.
opzich is dat het probleem niet.
het gaat mij er meer om hoever je de temperatuur kunt verlagen en of er dan ook een extra rookgasventilator op moet of de huidige verzet moet worden.

de rookgassen zijn hier max 200 graden wat ik eigenlijk best nog wel hoog vind.

groet Watze
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door kockie »

Ik wil er altijd nog eentje bouwen, maar heb nog niet het lef om er aan te beginnen. Ben hiervoor al aardig aan het oefenen geweest met TIG lassen; dat wil inmiddels best aardig lukken :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door tvw »

je trekt me bijna over de streep
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door nck »

kockie schreef: 24 jun 2017, 23:08 Nck is er dik tevreden over heb ik begrepen. hij heeft "wellrohr" in een rvs "olievat" gebruikt.

Om een idee te geven,
De temperatuur van de rookgassen bij het verlaten van de ketel is tussen de 100 en 125 C.
Van daaruit gaat deze naar de circa drie meter hoger geplaatste warmtewisselaar / condensor.
De winst is een eind temperatuur van ongeveer 30 tot 50 C en ongeveer 15 liter condensaat.
Het systeem werkt feilloos, echter mijn condensaat is nog niet schoon genoeg.
Hier wordt aan gewerkt met door een intensievere verbranding te creëren, richting vergasser op houtsnippers zeg maar.

Maak je de warmtewisselaar condenserend zou ik altijd voor r.v.s. gaan.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door tvw »

mijn streven is om niet voor condenserend te gaan. ik wilde de wisselaar achter het mengventiel zetten zodat deze ook 65 wordt. heb geen zin in een pluim op de pijp. net boven het damppunt zou prima zijn. ik had gedacht dat ik daarom ook voor staal kon kiezen.

het damppunt is natuurlijk niet te voorspellen. dit is afhankelijk van douwpunt buiten (denk ik)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door nck »

Kun je rustig in staal uitvoeren.
Bij 65 graden condenseert ie niet, hooguit in de beginfase.
En dat is normaal gesproken vrij snel over.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: extra buizenwisselaar achter houtvergasser

Bericht door pelletpower »

Tvw. Lees inderdaad die link door. Dan krijg je een redelijk idee wat de temp vd rookgassen gaat doen. Bij een te grote ww kun je altijd een paar buizen afdekken, andersom gaat niet.
Destijds heb ik aan de hand van de dxf bijna direct de wisselaar in elkaar gezet. Waanzinnig dat het kan gewoon. Python installeren was het lastigste. Ik meen dat de ww nu bij galapagosdiver staat. Zou graag eens willen horen of hij wat verder is.
Plaats reactie