langgevelboerderij isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ik ben vrijdag bij groenebouwmaterialen.nl geweest (in Heusden). Zij adviseerden een wandverwarmingssysteem met zo'n 6 cm houtvezelplaat erachter. Ik vind het een erg interessante optie, de kosten waren te overzien wat ons betreft. Ik werd geadviseerd om een watertemperatuur van 45 graden te gebruiken, om zodoende de hoeveelheid m2 beperkt te houden. Daar twijfel ik over, het lijkt me aan de hoge kant. Gaat dat niet ten koste van de efficiente van het systeem? Daar staan natuurlijk lagere investeringskosten tegenover - orde grootte kost dit kant en klaar incl stuc zo'n 120 eur/m2 - maar ik twijfel of het op de langere termijn niet beter is om wat grotere oppervlaktes te gebruiken om de watertemperatuur lager te krijgen.

We hebben ook nog een berekening gehad van de vermogensvraag en het benodigde oppervlak aan wandverwarming. Ze gebruiken een template van WEM (de Duitse producent) en gaan uit van 45 W/m2 (vierkante meters) (zie https://wandheizung.de/fileadmin/user_u ... chuere.pdf tabel op p8) aan vraag en 200 W/m2 aan verwarming. Met wat googlen vind ik vuistregels in de buurt van 40 W/m3 (kubieke meters!) aan vraag. Dit scheelt in ons geval een factor 2.5x (hoogte van de kamer) aan oppervlak wat we meer nodig zouden hebben. Hebben zij nu een fout in hun berekening gemaakt (dat lijkt me) of zie ik iets over het hoofd?
Laatst gewijzigd door Hans_Rovers op 07 jan 2018, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door hanskraayeveld »

Het een en ander hangt gewoon heel erg af van de isolatie.

Zoals je zelf al aangaf:

Ik zou ook ALTIJD voor grotere oppervlaktes gaan.

Je krijgt NOOIT spijt dat je teveel oppervlakte hebt gedaan. Het geeft je de mogelijkheid om met lagere temperaturen te werken, en je bent 'overpowered'.

Vergelijk het met een auto. Een kleine auto met grote motor rijdt lekkerder als een grote auto met kleine motor.

Wel moet je oppassen dat het niet meer energie gaat kosten! Toen ik mijn vloerverwarming zelf gelegd heb, heb ik voor de 20x2 slang gekozen. Iedereen verklaarde me voor gek, de meeste hebben 16x2 en sommige zelfs 14x2. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Als mijn vloer 25 graden is komt er 25 graden water uit mijn retour. Als ik bij een collega kijkt met 16x2 slang en is zijn vloer 25 graden komt er 30 graden uit zijn retour. Zijn 'werktemperatuur' ligt hoger. Er gaat misschien wel 35 a 40 graden in. Bij mij is dat max 30. Het geeft mij de optie (dat is absoluut niet zuiniger) om mijn vloer snel op te warmen! Dat is gewoon fijn. Ik ben net terug van vakantie, dan is de vloer 15 graden, die wil ik dan de snel opwarmen. Dat kost wel meer energie! Maar dat doe je dan eenmalig! Je hebt gewoon meer mogelijkheden...

Dus samengevat:

Meer m2 of dikkere slang (de slang heeft dan meer contactoppervlak) KAN zuiniger zijn, mits je hetzelfde opwarmpatroon gebruikt.

Het geeft je de mogelijkheid om sneller te anticiperen op veranderingen (wat weer onzuiniger is).
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou ook kiezen voor veel oppervlakte. En goed nadenken over de dikte van het vloerverwarmingsdeel. Meer massa geeft meer vertraging en maakt moeilijker stuurbaar. Keuze hangt ook af van de snelheid van eventuele andere verwarming. Alleen maar traag betekent bijvoorbeeld dat je moeilijker kunt anticiperen op weersveranderingen.
groet!

Ritsaert
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ik probeerde wat te sommen aan de vermogensvraag die ik nodig ga hebben, en heb even 1 kamer als voorbeeld genomen. Het gaat om een opkamer met 1 buitenmuur. In dit geval is er een heatflow naar buiten, naar beneden (kelder) en naar boven (bovenverdieping). De rest verwaarloos ik (aangrenzende ruimtes hebben dezelfde temperatuur).

De afmeting van de kamer zijn:
lengte: 3m
breedte: 3m
hoogte: 2.6m

De Rc waardes zijn:
steensmuur (21 cm dik): Rsteen + Ri + Re = 0.21 W/m2K (Rm van 1 W/mK) + 0.13 + 0.04 (oppervlakte effect voor binnen- en buitenkant) = 0,38 W/m2K
houten vloer (3 cm dik): Rhout + Ri + Ri = 0.15 W/m2K (Rm van 0.2 W/mK) + 0.13 + 0.13 = 0.41 W/m2K
raam: 0.175 W/m2K

Door de buitenmuur gaat: lengte x hoogte x dT / Rc = 3 x 2.6 x 30 (bij -10 graden) / 0.38 = 615 W
naar de kelder: lengte x breedte x dT / Rc = 3 x 3.7 x 15 (kelder 5 graden) / 0.41 = 400 W
naar de bovenverdieping: lengte x breedte x dT / Rc = 3 x 3.7 x 5 (bovenverdieping 15 graden) / 0.41 = 135 W
door het raam: opp raam x dT / 0.175 = 0.5 x 30 / 0.175 = 170 W
Totaal ontsnapt er zo'n 1300W uit deze ruimte. Klopt dit ongeveer? Natuurlijk gaan we extra isoleren, dus de Rc waardes gaan omhoog, maar ik wil graag even zelf wat sommen om te kijken of ik het snap :-)
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Geen meningen hierover? :fff
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door hanskraayeveld »

Komt niet vreemd over die waardes... (aannemelijk)
Kijk ook even wat je aan straling kwijt raak.
Vaak is dat bijna net zoveel als aan convectie.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Volgende maand gaan we met de verbouwing beginnen. De meeste dingen zijn we uit. In de keuken, de hal en de bijkeuken komt een betonvloer met vloerverwarming en tegels. De slaapkamers (opkamers en op de bovenverdieping) komt wandverwarming, de badkamer krijgt vloerverwarming.

Ik twijfel over de twee kamers aan de voorzijde van het huis (de woonkamers). Daar liggen houten vloeren op een balklaag. In de ene kamer staat een houtkachel, in de andere kamer niet maar daar is wel een schoorsteenaansluiting. In de woonkamers wil ik de vloeren eigenlijk niet uitbreken. Daar staan nu nog gewone radiatoren.

De twijfel zit hem in het regelen van de watertemperatuur van de verschillende systemen. De optie die ik voor nu voor ogen heb is als volgt. De temperaturen heb ik nog niet lang over nagedacht, maar mijn punt is dat per groep de temperatuur in te stellen is. De vloerverwarming komt op een aparte groep (aanvoertemperatuur 35 graden), de wandverwarming op een aparte groep (45 graden) en de radiatoren (2 stuks in de woonkamers en 2 stuks in de 2 aparte slaapkamers boven) op een aparte groep (55? graden, zo laag mogelijk). Is het zinnig om de radiatoren in de woonkamers meteen te vervangen door LTV radiatoren om de temperatuur van deze groep wat lager in te kunnen stellen? Volgens de tabelletjes moet een radiator in een woonkamer zo'n 85 W/m3 aan warmte leveren, dat zal dan zo'n 5500W voor elke woonkamer zijn. Dit red je eigenlijk niet met 55 graden aanvoertemperatuur, maar in de praktijk zou misschien alleen bij strenge winter de temperatuur voor deze radiatoren omhoog moeten? Is het varieren van watertemperaturen praktisch of is dit een omslachtige manier?
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Volgende maand wordt op een aantal muren wandverwarming incl leemstuc geplaatst. Nu valt me pas op dat de scheuren rond de ramen die op de foto's hieronder zichtbaar zijn, ook aan de binnenkant zichtbaar zijn. Het zijn oude scheuren, ze zijn - min of meer - herstelt en m'n vader kan zich al niet meer herinneren wanneer dat was. Maar ik maak me zorgen dat dit ook voor scheuren in het leemstuc gaan veroorzaken. Moet dit eerst herstelt worden, of zal dit wel meevallen omdat het om oude scheuren gaat?
Hans_Rovers schreef: 09 jul 2017, 21:45 Aansluiting balkenlaag zijgevel:
https://tweakers.net/ext/f/txwZ6hnZQaOBI7DzrBEFMXAI/full.jpg
Aansluiting balkenlaag achtergevel:
https://tweakers.net/ext/f/ySMPZVadmiRpV6LpPkOmpjay/full.jpg
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door JantjeV8 »

Het metselwerk ziet er prima uit. Het lijkt verder niet verzakt of ontzet.
Als je de binnenzijde toch aan gaat pakken, slijp dan een paar sleuven in je binnenmuur, leg er wat wapeningsstaafjes in en voeg het weer vol alvorens je gaat stucen. Het geeft allicht wat meer verbinding.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ja de muren zijn allemaal mooi recht, dat is het probleem niet. Ik laat het maar zo en dan zien we wel hoe het zich houdt.
rijmmick
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2020, 16:42

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door rijmmick »

Beste Hans,

wij zijn aan een verglijkbaar renovatieproject begonnen en ik ben erg benieuwd hoe - nu meer dan een jaar later - de muurverwarming-leemstuc oplossing bevalt?

Groeten,
Michael
Plaats reactie