langgevelboerderij isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

Ooy, de zes klein ruiten, mooi hoor. Ik zou dat herstellen maar dan ik kan het thuis zelf maken dus dat schelt. Mooi ouwe glas der in woo wee!
Heb je de verslag van Rijksmonument over vervangen of behouden van oude ramen gelezen?
Ik wil een ding meer wat ik niet van de andere gelezen heeft kwijt over ramen. Door het gewicht van het dubbelglas moet je sterker ramen maken, dikker en breder hout - wij hebben het niet over kunststof toch? wat de heel verhouding van je gevel verstoord.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Pietje »

Wat ga je doen met de kelder? Deze zit traditioneel buiten de isolatie.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ernest Dubois schreef:Ooy, de zes klein ruiten, mooi hoor. Ik zou dat herstellen maar dan ik kan het thuis zelf maken dus dat schelt. Mooi ouwe glas der in woo wee!
Heb je de verslag van Rijksmonument over vervangen of behouden van oude ramen gelezen?
Ik wil een ding meer wat ik niet van de andere gelezen heeft kwijt over ramen. Door het gewicht van het dubbelglas moet je sterker ramen maken, dikker en breder hout - wij hebben het niet over kunststof toch? wat de heel verhouding van je gevel verstoord.
Ja die zes ruitjes, dat lijkt me ook wel wat. Je kan in het kozijn nog zien hoe ze hebben gezeten (waar de dwarslatten hebben gezeten). Eigenlijk ook niet echt aan gedacht om dat terug te brengen. Ik kan het eens met de monumentencommissie bespreken. Voor wat betreft het dubbelglas in het huidige raam; ik heb er een timmerman bij gehad en die heeft een offerte voor me gemaakt. Volgens hem kon dat in de huidige kozijnen. Het document waar je naar verwijst, kan ik niet vinden. Heb je een linkje?
Pietje schreef:Wat ga je doen met de kelder? Deze zit traditioneel buiten de isolatie.
De bedoeling is om het plafond van de kelder (vloer van de opkamer) te isoleren, en de deur van de keuken naar de kelder wordt ook geisoleerd.

Overigens vind ik de wandverwarming wel interessant. Zou dat een optie zijn voor de wand van de zijgevel in de drie kamers?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

Ik zou proberen achter te komen waar dat verslag was. Het was een mooi relatief te vertrouwen en beknopt omschrijving maar het internet is tegenwoordig zo verzadigd met de commercie het is moeilijker en moeilijker informatie in plaats van reclame op te speuren. Over de constructie gesproken het gaat niet over de kozijnen maar het raam zelf dwz loos van het glas ofwel stijlen, regels, roeden enzovoorts enzovoorts. Die ramen laat ook merkbaar minder licht binnen omdat er meer raamwerk in verhouding tot glas er in komt. Goh, ik heb echt medelijden met zo veel mensen die hebben zich laten ingetrapt in dat dubbelglas oplichterij.
Werken, das leuk.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ernest Dubois schreef:Ik zou proberen achter te komen waar dat verslag was. Het was een mooi relatief te vertrouwen en beknopt omschrijving maar het internet is tegenwoordig zo verzadigd met de commercie het is moeilijker en moeilijker informatie in plaats van reclame op te speuren. Over de constructie gesproken het gaat niet over de kozijnen maar het raam zelf dwz loos van het glas ofwel stijlen, regels, roeden enzovoorts enzovoorts. Die ramen laat ook merkbaar minder licht binnen omdat er meer raamwerk in verhouding tot glas er in komt. Goh, ik heb echt medelijden met zo veel mensen die hebben zich laten ingetrapt in dat dubbelglas oplichterij.
Kun je uitleggen waarom je er zo op tegen bent? De kou van het enkelglas is toch duidelijk voelbaar in de winter. Wat zou jouw advies dan zijn?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

Het is geen theoretische bezwaar Hans, ik zit ook in een oude huis, wat tenminste ik in ieder geval enigszins bijzonder vindt en heb ook een oude huis eerder opknapt ( ook geen dubbelglas) voordat ik in deze huis woonde. Het is ook geen allesomvattend bezwaar want in de juist omstandigheden heb ik niks slecht over te zeggen sterker vind ik het een verbeteringen, elke geval vraagt om een overweging maar omdat het ramen zo gezicht bepalende zijn voor gebouwen ik vind het belangrijk dat die passen. Verhoudingswijs is dat lastig als niet onmogelijk met dubbelglas in en oude gevel. Het gaat ook over de visueel karakteristiek van het glas zelf en hoe nieuw glas niks van dat heeft - karakteristiek het is dood. En is ook tegenstrijdig met de rest van je oude gevel met handgevormd steen, dun voeg met zijn mooi aardse kleur, enzovoorts enzovoorts, alle onvolkomenheden van oude en doorgeleefd materiaal. Ik wil niet al te sterk overkomen maar het is ook mijn mening zelfs overtuiging dat met mooi, ook karakteristiek, oude, ik aarzel over het gebruik van het word historische maar daar is het op eens, huizen komt ook een zeker verantwoordelijkheid en dan niet in de zin van verplichting maar dat je een beetje van je omgeving rekening houden en wat dat gebouw betekent daarin. En zelfs niet zo veel van het perspectief van wat de buren denken - mijn buren had net zo lief de sloper hier zien langskomen. Nou mijn probleem is dat als ik te lange antwoorden proberen te schrijven komt alleen blabber blaaber blabber uit dus ik houdt hier op.
Over andere oplossingen kan ik zeggen wat ik hier doet. Allereerste hou ik in de winter van dik kleding dus merk ik kou van de ramen minder en het is niet dat omdat het koud in huis is dat ik warm kleding aan wil maar juist dat ik vind het fijn hoe ik mezelf aankleed. Oke, meer praktische dan, je kunt ophouden met lachen nou. Ik heb binnen blinden geherinstalleerde in de zitkamer en die gebruik ik s'nachts en doe ik ze open elke ochtend en overdag. Maar ook overdag gebruik ze voor de ene of andere reden in gevallen waar het nodig is. Er zit ook een soort kous of genaaid koker met zand erin voor onderlangs tegen het tocht. Boven in het dakkapel heb ik speciaal ramen ontwerpen en gemaakt met bijzonder onzichtbaar inwendig mechanisme die op de zwaartekracht werken om het naad onderin af te sluiten. Heel speciaal. Maar ik vind ook wat hierboven van anderen is geschreven goed alternatieven, voorzetramen en dat soort ding. Voor mij zijn de ramen ook niet apart van de rest van het huis maar een deel van het geheel. Ik zie het huis niet als samenstelling van onderdelen maar als een systeem.
P3150208.jpg
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

@ Ernest
Prachtige beeld van de twee ramen.....ik snap het helemaal!

@ Hans
En als je ramen/ kozijnen in een goede staat zijn is het de vraag of je daar dan 3 cm dik glas in wil zetten. je hebt een timmerman die dat kan, maar kunnen dan ook de ramen weer open (veel zwaarder)?
Ik zal binnenkort wat foto's toevoegen mbt de te isoleren ruimtes. Ritsaert, we willen de zijgevel alleen ter plaatse van de opkamer en de twee slaapkamers boven isoleren. De woonkamer (kamer rechts op de foto), heeft al een spouw ter plekke van de zijgevel. De opkamer zit op ongeveer 1m hoog, vandaar mijn opmerking. Overigens is deze zijgevel op het zuid-oosten, wat vochtproblemen misschien minder waarschijnlijk maakt?
Wat is de isolerende waarde van de spouw; gemaakt om het binnenblad droog te houden? Dat lijkt me een beperkte isolatie (dat kan een keuze zijn). Een evenwichtige isolatie voorkomt het risico op koudebruggen, vochtplekken (op die plekken neemt de isolatiewaarde vervolgens weer fors af) en koude lucht stromen. Het zijn keuzes met.... consequenties.
Je kan ook aan tempurierung-achtige toepassingen denken;
*http://www.polderhuis.org/foto_18-22mei.html
* http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... nzl#p66003

Muurverwarming kan zeker een oplossing zijn. Muur en vloerverwarming passen goed bij elkaar (allebei lage cv temperatuur en dus in principe een laag verbruik). Ga je alleen met een cv installatie verwarmen?
groet!

Ritsaert
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ernest Dubois schreef:Het is geen theoretische bezwaar Hans, ik zit ook in een oude huis, wat tenminste ik in ieder geval enigszins bijzonder vindt en heb ook een oude huis eerder opknapt ( ook geen dubbelglas) voordat ik in deze huis woonde. Het is ook geen allesomvattend bezwaar want in de juist omstandigheden heb ik niks slecht over te zeggen sterker vind ik het een verbeteringen, elke geval vraagt om een overweging maar omdat het ramen zo gezicht bepalende zijn voor gebouwen ik vind het belangrijk dat die passen. Verhoudingswijs is dat lastig als niet onmogelijk met dubbelglas in en oude gevel. Het gaat ook over de visueel karakteristiek van het glas zelf en hoe nieuw glas niks van dat heeft - karakteristiek het is dood. En is ook tegenstrijdig met de rest van je oude gevel met handgevormd steen, dun voeg met zijn mooi aardse kleur, enzovoorts enzovoorts, alle onvolkomenheden van oude en doorgeleefd materiaal. Ik wil niet al te sterk overkomen maar het is ook mijn mening zelfs overtuiging dat met mooi, ook karakteristiek, oude, ik aarzel over het gebruik van het word historische maar daar is het op eens, huizen komt ook een zeker verantwoordelijkheid en dan niet in de zin van verplichting maar dat je een beetje van je omgeving rekening houden en wat dat gebouw betekent daarin. En zelfs niet zo veel van het perspectief van wat de buren denken - mijn buren had net zo lief de sloper hier zien langskomen. Nou mijn probleem is dat als ik te lange antwoorden proberen te schrijven komt alleen blabber blaaber blabber uit dus ik houdt hier op.
Over andere oplossingen kan ik zeggen wat ik hier doet. Allereerste hou ik in de winter van dik kleding dus merk ik kou van de ramen minder en het is niet dat omdat het koud in huis is dat ik warm kleding aan wil maar juist dat ik vind het fijn hoe ik mezelf aankleed. Oke, meer praktische dan, je kunt ophouden met lachen nou. Ik heb binnen blinden geherinstalleerde in de zitkamer en die gebruik ik s'nachts en doe ik ze open elke ochtend en overdag. Maar ook overdag gebruik ze voor de ene of andere reden in gevallen waar het nodig is. Er zit ook een soort kous of genaaid koker met zand erin voor onderlangs tegen het tocht. Boven in het dakkapel heb ik speciaal ramen ontwerpen en gemaakt met bijzonder onzichtbaar inwendig mechanisme die op de zwaartekracht werken om het naad onderin af te sluiten. Heel speciaal. Maar ik vind ook wat hierboven van anderen is geschreven goed alternatieven, voorzetramen en dat soort ding. Voor mij zijn de ramen ook niet apart van de rest van het huis maar een deel van het geheel. Ik zie het huis niet als samenstelling van onderdelen maar als een systeem.
P3150208.jpg
Je kan het mooi schrijven Ernest, en ik waardeer je ideeen zeker (je hebt ook mooie ramen!). Ik zie het alleen wat anders. Voor mij mag deze boerderij best een beetje in ontwikkeling blijven, als de basis maar hetzelfde blijft. Per slot van rekening is er al behoorlijk wat verbouwd, en logisch ook, gebruik en omstandigheden veranderen. Alles is nog wel herkenbaar en in een zekere stijl gebouwd, dat wil ik wel zeker behouden. Het heeft me wel aan het denken gezet; eerst eens kijken hoe het er daadwerkelijk uit zou zijn met ander glas erin. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom voorzetramen dan wel een goed alternatief zou zijn.
ritsaert snijder schreef:@ Ernest
Prachtige beeld van de twee ramen.....ik snap het helemaal!

@ Hans
En als je ramen/ kozijnen in een goede staat zijn is het de vraag of je daar dan 3 cm dik glas in wil zetten. je hebt een timmerman die dat kan, maar kunnen dan ook de ramen weer open (veel zwaarder)?
Ik zal binnenkort wat foto's toevoegen mbt de te isoleren ruimtes. Ritsaert, we willen de zijgevel alleen ter plaatse van de opkamer en de twee slaapkamers boven isoleren. De woonkamer (kamer rechts op de foto), heeft al een spouw ter plekke van de zijgevel. De opkamer zit op ongeveer 1m hoog, vandaar mijn opmerking. Overigens is deze zijgevel op het zuid-oosten, wat vochtproblemen misschien minder waarschijnlijk maakt?
Wat is de isolerende waarde van de spouw; gemaakt om het binnenblad droog te houden? Dat lijkt me een beperkte isolatie (dat kan een keuze zijn). Een evenwichtige isolatie voorkomt het risico op koudebruggen, vochtplekken (op die plekken neemt de isolatiewaarde vervolgens weer fors af) en koude lucht stromen. Het zijn keuzes met.... consequenties.
Je kan ook aan tempurierung-achtige toepassingen denken;
*http://www.polderhuis.org/foto_18-22mei.html
* http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... nzl#p66003

Muurverwarming kan zeker een oplossing zijn. Muur en vloerverwarming passen goed bij elkaar (allebei lage cv temperatuur en dus in principe een laag verbruik). Ga je alleen met een cv installatie verwarmen?
De isolerende waarde van de spouw heb ik geen idee van. Die is voor zover wij (m'n vader en ik) weten ook al oud. Dat tempurierung-verhaal vind ik interessant. Leuke (eenvoudige) techniek. Ik zou het voor de bovenverdieping evt ook wel toe willen passen. Is dat geschikt om alleen bij gebruik van de ruimte te verwarmen, of moet dat eigenlijk de hele dag verwarmen (zoals vloerverwarming)? Ik zit een beetje met de combinatie van vloerverwarming en radiatoren. Ik geloof dat dat niet zo efficient is, omdat de cv dan toch de hoge temperatuur van de radiatoren moet maken?

Vooralsnog is in 1 van de voorkamers ook een houtkachel aanwezig, wel een oudje. Nu ik me aan het verdiepen ben, vind ik het concept van een houtkachel (voor de andere voorkamer) aangesloten op de cv ook erg interessant. We hebben hier erg veel hout, dus zonde om niet te gebruiken. Op het moment staat er een redelijk nieuwe gaskachel, voor de toekomst misschien een pelletkachel oid?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Tempurierung is oorspronkelijk bedoelt om historische gebouwen te conserveren door ze droog te houden. En de werking lijkt inderdaad meer op vloer of muurverwarming. Is dus niet om tijdelijk een ruimte te verwarmen. Je hebt ook LTV radiatoren, speciaal voor lage temperatuur. Je kan ook gewoon meer radiatoren ophangen. Ik ben zelf wel meer een fan van muurverwarming. Mooier, en nog meer m2 en dus heel stabiel. Maar is alleen interessant als je op slopershoogte bent en het vereist een goede isolatie en een geschikte drager.

Als je veel hout hebt is het gebruik van een houtkachel een logische keuze. Als alternatief kan je ook denken aan de combinatie houtmassakachel en lage temperatuur cv. Een pelletkachel lijkt me minder logisch (je hebt zelf veel hout). Een cv kachel kan natuurlijk ook maar daar hoort een forse houtconsumptie bij. Keuzes waar we hier allemaal een eigen invulling aan geven.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

Blijven in ontwikkeling en mooi houden hoeven niet per se tegenstrijdig te zijn.
Over voorzet ramen vind ik dat wel een compromis en het minst storende en wat in de restauratie belangrijk is, redelijk makkelijk omkeerbaar maar zelf ben ik nog niet zo ver gegaan om dat daadwerkelijk uit te proberen.

Maar ik denk dat je op een beetje dun draad proberen te balanceren. Wat ik bedoel is het is makkelijk een gevel op een oppervlakkig wijze te moderniseren en tegelijkertijd in stijl te houden daar zijn voorbeelden genoeg, dus je heb voldoende bekrachtiging van de omgeving om op die pad te lopen zou ik het zo zeggen. Het is een zeldzaamheid dat het daadwerkelijk en onder meer dan het meeste oppervlakkig inspectie vlodoening geeft. Dan zit je met je rationalisaties om het mogelijk te maken mee te kunnen leven.

Tot nu toe blijf ik doorgaan Hans niet je te overtuigen maar om mijn standpunt duidelijkheid te geven. Wat er in het verleden daar bij jullie is gebeurt heeft niet bepalende te zijn voor de toekomst.
Werken, das leuk.
Liesbet Helson
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2017, 15:44

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Liesbet Helson »

Inderdaad, interessant wandverwarming. Kan aanvullend werken op vloerverwarming, maar kan ook perfect als hoofdverwarming ingezet worden. Kan zowel in kleine als grotere ruimtes. + Je krijgt een aangenaam warmtecomfort en het is 'onzichtbaar'. (http://sesamstraat.ntr.nl/site/)
Laatst gewijzigd door Pietje op 01 jul 2017, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: link naar commerciele site aangepast
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

In eider geval heb ik dit stuk wat ik eerder over had gevonden en voor mij komt het ook goed toe te passen in een oude kast die ik aan het restaureren ben.
https://www.yumpu.com/nl/document/view/ ... rglas-2005
Werken, das leuk.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

ritsaert snijder schreef:Tempurierung is oorspronkelijk bedoelt om historische gebouwen te conserveren door ze droog te houden. En de werking lijkt inderdaad meer op vloer of muurverwarming. Is dus niet om tijdelijk een ruimte te verwarmen. Je hebt ook LTV radiatoren, speciaal voor lage temperatuur. Je kan ook gewoon meer radiatoren ophangen. Ik ben zelf wel meer een fan van muurverwarming. Mooier, en nog meer m2 en dus heel stabiel. Maar is alleen interessant als je op slopershoogte bent en het vereist een goede isolatie en een geschikte drager.

Als je veel hout hebt is het gebruik van een houtkachel een logische keuze. Als alternatief kan je ook denken aan de combinatie houtmassakachel en lage temperatuur cv. Een pelletkachel lijkt me minder logisch (je hebt zelf veel hout). Een cv kachel kan natuurlijk ook maar daar hoort een forse houtconsumptie bij. Keuzes waar we hier allemaal een eigen invulling aan geven.
Muurverwarming staat ook altijd aan? Ik zoek eigenlijk iets voor de bovenverdieping, en daarmee lijkt me dit niet zo geschikt? Misschien dat het op een lage stand wel uit kan om de hele dag te branden?

Is het in de praktijk realistisch om de cv op lage temperatuur te laten draaien (met conventionele radiatoren), en om bij koude dagen de temperatuur van de cv te verhogen?
Ernest Dubois schreef:In eider geval heb ik dit stuk wat ik eerder over had gevonden en voor mij komt het ook goed toe te passen in een oude kast die ik aan het restaureren ben.
https://www.yumpu.com/nl/document/view/ ... rglas-2005
Bedankt voor de link. Ik kwam zo ook op https://cultureelerfgoed.nl/publicaties-rce?page=0, daar staat ook veel interessants op.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Muurverwarming staat ook altijd aan? Ik zoek eigenlijk iets voor de bovenverdieping, en daarmee lijkt me dit niet zo geschikt? Misschien dat het op een lage stand wel uit kan om de hele dag te branden?
Je schakelt je cv aan en uit op basis van bijvoorbeeld de retourtemperatuur. Ik heb zelf een klein beetje muurverwarming boven, het is boven bij mij onder de goed geïsoleerde kap sowieso snel te warm. Het hangt af van de isolatie in je plafond. Wij willen boven koele slaapkamers, raampje beetje open. Eigenlijk geen verwarming.
Is het in de praktijk realistisch om de cv op lage temperatuur te laten draaien (met conventionele radiatoren), en om bij koude dagen de temperatuur van de cv te verhogen?
.
Bij koude dagen gaat de cv vaker aan om de watertemperatuur op peil te houden. Dat is meestal genoeg. In het eerste stookjaar stel je de juiste watertemperatuur in en dat verandert daarna niet meer. Maar er zijn ook forumleden die hun watertemperatuur per seizoen bijstellen.
groet!

Ritsaert
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Hieronder wat plaatjes van wat details van de boerderij. Ik twijfel dus wat we met de zijgevel moeten doen. De aansluitingen van de balklaag zijn goed zichtbaar. Het valt me op dat er minder ankers dan balken zijn, daarom vraag ik me af; is de functie van de muurankers om de balken op de plek te houden, of om de muur overeind te houden? De balken liggen dus aan de binnenzijde op de stenen muur, duidelijk te zien op de foto van de kelder (vloer opkamer) en op de foto van de slaapkamer op de bovenverdieping (plafond slaapkamer)? De eerste verdiepingsvloer ligt op de balklaag verwacht ik. De ankers en de balken in de muur zijn de zwakke punten verwacht ik?
Opkamer:
https://tweakers.net/ext/f/bTzgeqZAVes6Dy7oJCEgqOLR/full.jpg
Kelder met vloer opkamer:
https://tweakers.net/ext/f/aRgqKZ3RRypuwA8gnIFsasvp/full.jpg
Slaapkamer bovenverdieping:
https://tweakers.net/ext/f/Iywc0qqprvlNRZw925O895GV/full.jpg
Schuin dak met spanten:
https://tweakers.net/ext/f/3nEXRIHKfJCpydMnw33eXPBP/full.jpg
Aansluiting balkenlaag zijgevel:
https://tweakers.net/ext/f/txwZ6hnZQaOBI7DzrBEFMXAI/full.jpg
Aansluiting balkenlaag achtergevel:
https://tweakers.net/ext/f/ySMPZVadmiRpV6LpPkOmpjay/full.jpg
Plaats reactie