langgevelboerderij isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

zijgevel boerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Wij starten in december met de verbouwing van mijn ouderlijk huis, de boerderij hieronder. Deze boerderij heeft mijn overgrootvader in 1897 gebouwd en ik, mijn vader en mijn opa zijn hier geboren. Ik vind het daarom belangrijk om weloverwogen keuzes te maken. Daarnaast is het een gemeentelijk monument en dat geeft wat beperkingen. We willen het huis moderniseren, qua isolatie, verwarming, elektra maar ook qua uitstraling. Een passief huis gaat het niet worden, maar het huis is voor het eerst en voor het laatst 60 jaar verbouwd, dus er valt wel wat te verbeteren.[img=234,176,,,"Boerderij"]https://tweakers.net/ext/f/7qjLlFLAwQ85 ... medium.jpg[/img]
[img=234,176,,,"plattegrond"]https://tweakers.net/ext/f/iKaDKOnNIEwl ... medium.png[/img]

De onderkant van de plattegrond is de voorkant van het huis (de kant van waar de foto is gemaakt). De kamers aan de voorkant van het huis hebben houten vloeren (geen kruipruimte). De rest van de benedenverdieping heeft een tegelvloer (60jr oud, geen isolatie); deels keramische tegels en heel mooie marmeren tegels in de hal. We willen de vloeren overal isoleren. Dit betekent dat de tegels eruit moeten (ik heb nog hoop dat ik de marmeren tegels er heel uit krijgen), daarvoor in de plaats komt een betonnen vloer met vloerverwarming in de dekvloer en nieuwe tegels erop. Voor de voorkamers willen we de houten vloeren eruit halen, isolatie aanbrengen en nieuwe houten planken leggen. Ik wil daar eigenlijk geen vloerverwarming en betonvloer, dit past beter in het huis vind ik.

De muren zijn allemaal steensmuren, met uitzondering van de buitenmuren van de voorkamers, dat is een steensmuur met een enkelsteens muur aan de binnenkant en een spouw. Hoe dat zit, weten we eigenijk niet precies, in 1897 werden er doorgaans nog geen spouwmuren gemaakt, maar voor zover mijn vader weet is het origineel (te zien aan het stucwerk plafond in de woonkamer). De muren van de keuken en bijkeuken gaan we niet isoleren, met name omdat er weinig te isoleren valt. Een groot deel daarvan is raam of deur, en er blijft daarmee weinig muur over. De ramen rondom worden allemaal dubbel glas, ook het glas-in-lood boven de ramen en deur.

De zijgevel van het huis willen we aan de binnenkant isoleren vanaf de hoogte van het opkamer (dus vanaf 1 m boven de grond ongeveer). Dat zijn in totaal 3 ruimtes met dus 3 muren op deze zijgevel. Op problemen met de balkenlaag etc te voorkomen, willen we op een verantwoorde manier de isolatie verbeteren zonder grote vochtproblemen te krijgen. Ik zou graag advies krijgen om tot een goeie oplossing te komen.

Ik twijfel daarnaast nog over de isolatie van de plafonds. Onder de rieten kap is de zolder, die wordt alleen als opslag gebruikt. Onder de dakpannen zit (asbest...) dakbeschot en isolatie. De isolatie is ongeveer 40jr oud en ik weet niet precies wat erin zit. Dit is kennelijk allemaal goed gegaan, zonder vochtproblemen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door kockie »

Welkom Hans,

Welke van de 2 posts wil je behouden. Voor het grootste gedeelte is het dubbel, vandaar samengevoegd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Hoi Kockie, laat het 2e bericht maar staan. Ik had niet goed gekeken, vandaar dat het 2x geplaatst is, excuses :-)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door kockie »

Geregeld!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Pietje »

Het isoleren van een rijksmonument (buitenkant intact houden) met steense muren is bijzonder lastig. Er is al veel over geschreven, misschien heb je hier iets aan:
www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4965
www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=4789
www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=4671
www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4287

En zo nog 5 bladzijden hierover ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

Ik denk er valt niet veel te winnen met het isoleren van de muren en het breng onnodig risico's met zich mee.
Misschien spaar je wat warmte met ramen die dubbeldik zijn maar er zit een kost erin wat naar mijn mening niet die besparing waard is in het geval van zulke mooi oude ,snel aan het verdwenen boerderijen. Bovendien, je heb luiken, doen zij het niet of zo?
Denk er aan wat er altijd gezegd is in de restauratie wereld: "Het grootste gevaar voor oude gebouwen is niet sloop of brand, slecht onderhoud en uitgevoerde repartities, onkunde enzovoorts enzovoorts. Nee het grootste boosdoener als het om het verlies van dit soort cultureel erfgoed gaat is mensen met te veel geld".
Een paar weken terug was ik doorgeleid in de omgeving van Enter met een vriend die monument inspecteur is en hij heeft mij latten zien hoe in snel tempo zo veel oude boerderijen zijn opgekocht en kapotgemaakt in name van milieu bewustzijn of modernisering. Slechts een of twee oude boerderijen in dat gebied zijn niet verpest. Wij waren uitgenodigd voor koffie door een oud boer en moest in zijn mooi origineel keuken met grootte schouw, olielamp hangende van het balkenplafond zitten luisteren over zijn plannen voor modernisering. Het was pijnlijk.
Werken, das leuk.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Geertje »

Kijk eens naar de mogelijkheden van kalkhennep. Dit is ideaal materiaal om monumenten mee te na-isoleren omdat het 'koud' (dus zonder spouw) tegen een (half)steense muur aan gestort kan worden en dezelfde mate van dampdoorlatendheid heeft. Daardoor ontstaan geen problemen met verschil in vochthuishouding, wat een monument inderdaad kapot kan maken zoals Ernest beschrijft. http://kalkhennepnederland.nl/watiskalkhennep/

Wat betreft de vloer isolatie: wij hebben nu al 2 x een houten vloer zonder kruipruimte vervangen door een geisoleerde betonvloer op het zand (dus ook zonder kruipruimte), met daar bovenop nog een houten dekvloer. Ik zit de hele winter op de voer, helemaal prima. Gaan we in ons volgende huis vast ook weer doen.

Gaaf hoor, je voorouderlijke boerderij opknappen. Sommigen van ons moeten daar een heel nieuw landgoed voor kopen ;-)
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ernest Dubois schreef:Ik denk er valt niet veel te winnen met het isoleren van de muren en het breng onnodig risico's met zich mee.
Misschien spaar je wat warmte met ramen die dubbeldik zijn maar er zit een kost erin wat naar mijn mening niet die besparing waard is in het geval van zulke mooi oude ,snel aan het verdwenen boerderijen. Bovendien, je heb luiken, doen zij het niet of zo?
Denk er aan wat er altijd gezegd is in de restauratie wereld: "Het grootste gevaar voor oude gebouwen is niet sloop of brand, slecht onderhoud en uitgevoerde repartities, onkunde enzovoorts enzovoorts. Nee het grootste boosdoener als het om het verlies van dit soort cultureel erfgoed gaat is mensen met te veel geld".
Een paar weken terug was ik doorgeleid in de omgeving van Enter met een vriend die monument inspecteur is en hij heeft mij latten zien hoe in snel tempo zo veel oude boerderijen zijn opgekocht en kapotgemaakt in name van milieu bewustzijn of modernisering. Slechts een of twee oude boerderijen in dat gebied zijn niet verpest. Wij waren uitgenodigd voor koffie door een oud boer en moest in zijn mooi origineel keuken met grootte schouw, olielamp hangende van het balkenplafond zitten luisteren over zijn plannen voor modernisering. Het was pijnlijk.
Hoi Ernest, bedankt voor je reactie. Ik snap je punt wel hoor, maar dit is geen museum. Er moeten ook mensen in wonen. Zoals je leest ben ik juist niet van plan om het hele huis te veranderen, enkel wat details om het wat beter leefbaar te maken. Wat de luiken betreft, die doen het prima maar als ze dicht zijn, dan zien we niks.
Geertje schreef:Kijk eens naar de mogelijkheden van kalkhennep. Dit is ideaal materiaal om monumenten mee te na-isoleren omdat het 'koud' (dus zonder spouw) tegen een (half)steense muur aan gestort kan worden en dezelfde mate van dampdoorlatendheid heeft. Daardoor ontstaan geen problemen met verschil in vochthuishouding, wat een monument inderdaad kapot kan maken zoals Ernest beschrijft. http://kalkhennepnederland.nl/watiskalkhennep/

Wat betreft de vloer isolatie: wij hebben nu al 2 x een houten vloer zonder kruipruimte vervangen door een geisoleerde betonvloer op het zand (dus ook zonder kruipruimte), met daar bovenop nog een houten dekvloer. Ik zit de hele winter op de voer, helemaal prima. Gaan we in ons volgende huis vast ook weer doen.

Gaaf hoor, je voorouderlijke boerderij opknappen. Sommigen van ons moeten daar een heel nieuw landgoed voor kopen ;-)
Hoi Geertje, dat is een interessante tip, bedankt! Dat zou wel iets voor ons kunnen zijn, ik ga me even verdiepen. Natuurlijk zou een betonvloer een prima oplossing zijn, maar vooralsnog heeft dat niet mijn voorkeur.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

Hoi Hans, Nemen me niet kwalijk en ik denk je begrijp waar ik vandaan komen, ik bedoel mijn perspectief en ik verwacht niet dat enig mens wie dan ook zou dat moeten overnemen. Luisteren, huizen zijn huizen noemen het een museum of niet en mensen hebben er altijd in gewoond. Jij bedoeld zeker je wil een bepaald niveau comfort in je leefomgeving. Vraag is bepaald door wie? Wat ik hier lees is een conventioneel onderbouwing maar ik zie ook dat je aan het oriënteren ben en terecht zo, nu is de tijd om perspectieven naar je toe trekken en daarna met zekerheid en overtuiging ingrijpen.
Werken, das leuk.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ernest Dubois schreef:Hoi Hans, Nemen me niet kwalijk en ik denk je begrijp waar ik vandaan komen, ik bedoel mijn perspectief en ik verwacht niet dat enig mens wie dan ook zou dat moeten overnemen. Luisteren, huizen zijn huizen noemen het een museum of niet en mensen hebben er altijd in gewoond. Jij bedoeld zeker je wil een bepaald niveau comfort in je leefomgeving. Vraag is bepaald door wie? Wat ik hier lees is een conventioneel onderbouwing maar ik zie ook dat je aan het oriënteren ben en terecht zo, nu is de tijd om perspectieven naar je toe trekken en daarna met zekerheid en overtuiging ingrijpen.
Hoi Ernest, precies, ik ben aan het bekijken wat er te verbeteren valt. Het laatste wat ik wil is het huis beschadigen door verkeerde isolatie, maar wat ik KAN verbeteren, zou ik graag doen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

En in die zin zijn de ramen een punt van aandacht waar ik een grote kans op verstoring zie.Let op en laat jezelf niet goedgepraat worden door mensen met een te kort of nauw blik op die toestand zoals verkopers aannemers adviseurs ambtenaren groene types enzovoorts enzovoorts als je begrijp wat ik bedoel.
Werken, das leuk.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ernest Dubois schreef:En in die zin zijn de ramen een punt van aandacht waar ik een grote kans op verstoring zie.Let op en laat jezelf niet goedgepraat worden door mensen met een te kort of nauw blik op die toestand zoals verkopers aannemers adviseurs ambtenaren groene types enzovoorts enzovoorts als je begrijp wat ik bedoel.
In welke zin vormt dubbel glas een risico? Dat is nieuw voor mij, ik laat me graag informeren :-)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Hans,
Ik denk dat Ernest bedoelt dat het eeuwig zonde is om oude, mooi gemaakte ramen die nog goed werken te voorzien van dubbel glas. Met het ombouwen van float glas naar 3 cm dik zwaar dubbel glas breng je heel veel onherstelbare schade toe.

Je kan overwegen om zelf dubbel glas te creëren met de 12 ambachten methode. Dat kan op een manier waarop je de oude ramen in stand laat en waarbij je aan de binnenkant een twee glas laag plaatst met een licht kozijntje. Maar je moet het heel nauwgezet uitvoeren.

Ik zou de keuze van dubbel glas goed afwegen. Hoe ga je het openen van de ramen (glas wordt veel zwaarder) handhaven. Waar is het vanuit comfort echt nodig? Het enkele glas gaat als ontvochtiger werken :lol:

De huidige rietlaag is traditioneel en op de foto is het riet net gekamd? Je zou de zolder kunnen laten zoals hij is en dan een forse isolatielaag op de zoldervloer. Ik zou zeker onder de betimmering kijken hoe de balken zijn.

Je muren zien er heel goed uit, je hebt behoorlijk overstek en geen vorstschade?

Ik heb zelf ook een (kleine) boerderij. Ik heb gekozen voor vloer en muurverwarming. Muurverwarming in leem is een hele goede bijdrage om de muren droog te houden. Daarnaast verbetert meer m2 aan verwarming het rendement van je cv omdat je een lagere temperatuur kan gebruiken.

Ik begrijp dat je deels wil isoleren (meter boven de vloer). Ik snap dat niet goed, lijkt me heel riskant omdat het vocht naar de koude plekken gaat.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Dutch John »

Ik heb geïsoleerd met voorzetramen aan de binnenzijde, maar niet geheel volgens de 12-ambachtenmethode. Het extra glas is zonder kit met latten aan de binnenzijde tegen de kozijnen geschroefd. Valt niet eens op. De luchtspouw is met 5 cm best groot en zal niet zo goed isoleren als dubbel glas, maar ik ben tegenwoordig heel tevreden met 80% resultaat uit 20% inspanning. Condens tussen de ramen is in regelmatig verwarmde ruimtes geen probleem, ondanks dat de luchtspouw kan ademen. In een ruimte die slechts af en toe verwarmd wordt, is condens wel een probleem, maar voor die ruimte zijn de voorzetramen draaibaar uitgevoerd, dus af en toe even luchten indien nodig is snel gedaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

De ramen die erin zitten zijn voor zover ik weet geen floatglas. Oorspronkelijk waren het 6 kleine ruitjes, dat is ooit vervangen (60jr geleden ofzo) door het glas-in-lood en de grote ruit. Weinig historische waarde wat mij betreft. Ik heb een offerte liggen voor het dubbelglas, dat viel mij niet tegen. Overigens is de monumentencommissie akkoord met het vervangen door dubbelglas. Los daarvan vind ik de gesuggereerde optie wel erg interessant.

Ik zal binnenkort wat foto's toevoegen mbt de te isoleren ruimtes. Ritsaert, we willen de zijgevel alleen ter plaatse van de opkamer en de twee slaapkamers boven isoleren. De woonkamer (kamer rechts op de foto), heeft al een spouw ter plekke van de zijgevel. De opkamer zit op ongeveer 1m hoog, vandaar mijn opmerking. Overigens is deze zijgevel op het zuid-oosten, wat vochtproblemen misschien minder waarschijnlijk maakt?
Plaats reactie