Fietstocht Utrecht langs energie projecten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Fietstocht Utrecht langs energie projecten

Bericht door Ruuben »

Anton Kiewiet (van Energie-U en tevens Energieambassadeur) is de rondleider van deze fietstocht. We gaan als eerste bij hem thuis kijken naar zijn combinatie Elga-warmtepomp en Stadsverwarming. Vervolgens fietsen we naar Hoeve Wielrevelt in Haarzuilens (partner van Natuurmonumenten). Zij hebben een water-water warmtepomp. En als laatste gaan we naar Joop Smallenbroek, hij heeft een oud huis gekocht en helemaal verduurzaamd (onder andere zonneboilers, tripleglas en warmtepomp).

http://www.energie-u.nl/2017/05/24/fiet ... -woningen/

Zaterdag 1400 start in Leidsche Rijn.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Fietstocht Utrecht langs energie projecten

Bericht door pelletpower »

Jammer, beetje laat. Een maatje van me woont ook zowat langs de route met een huis zonder gas en nul op de meter. Hij had misschien wel mee willen doen.

Fiets ze.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Fietstocht Utrecht langs energie projecten

Bericht door SanderL »

Hoi Ruuben, vooral het bezoek aan het huis van Joop Smallenbroek vond ik interessant en de renovatie doordacht uitgevoerd!
Leuke fietstocht vond ik het.

Het verhaal bij Hoeve Wielrevelt door in2-ecobuildings vond ik op zijn minst vreemd. er werd gesuggereerd dat je met hun geadviseerde waterbuffer van 43 kubieke meter die je verwarmd van 5 naar 35 graden, je voldoende energie hebt om de winter door te komen. Het gaat hier maar om 1500kWh die opgeslagen ligt en daar komt nog bij dat de bodem van de tank niet geïsoleerd is! Lang niet genoeg voor de energiebehoefte van de 4 panden dus. De energie voor de panden komt van pv panelen gecombineerd met warmtecollectoren. Daarnaast is er een lucht water warmtepomp voor 'noodgevallen'.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Fietstocht Utrecht langs energie projecten

Bericht door Ruuben »

Hoi,

Ja mee eens. Maar eco hoeve was proof of concept. En buffer kan ook bij weinig zon bij dit soort lage temperaturen prima laden. Verder zat groot deel van het winst model ( 66% ?) In het fors salderen in de zomer van electra . Als ze niet 2x hadden hoeven bezuinigingen gedurende het project was het wellicht anders geweest.
Maar ben wel blij dat dit project er staat hoor.
Plaats reactie