rocket stove DHZ vraagjes

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kozzen
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2017, 19:14

rocket stove DHZ vraagjes

Bericht door kozzen »

door het idee om het zwembadwater op te warmen ( om op deze manier meer te kunnen genieten van het zwembad door de kids ) op experimenteren geweest met het maken van een DHZ haard.

Met een oude boiler ging ik dan ook aan de slag waarbij mijn conclusie al vlug werd bevestigd. Dat het boilertje te klein was zodat de spiraal die ik erin had geplaatst in het vuur kwam te liggen.

Volgende experiment was van een badverwarmer het binnenwerk bovenaan plaatsen. Het uitgaande water werd wel een 5 graden opgewarmd maar was geen ideale opstelling.

Dan maar wat research beginnen doen op het net en de rocket stove kwam opzetten.

Hierdoor kwam ik jullie site tegen en dan ook vele voorbeelden en weetjes te weten gekomen, echter nog enkele vraagjes :

- voor het opwarmen van het water enkele mogelijkheden, nl via een spiraal gaan werken,warmtewisselaar of met een boiler die wordt opgewarmd. Wat is de 'beste' methode of op welke manier zou het zwembad (3m op 2m) het vlugst opgewarmd worden?

Wat voor een watertemperatuur kan men halen in de boiler, hoe lang duurt het om hem op te warmen ?
Met spiraal welk een temperatuur verschil kan men bekomen tss in en uit (hang natuurlijk ook af van diameter en lengte van spiraal) ?

- bij jullie zijn alle poorten naar de riser achteraan, op het net eentje gevonden waarvan https://www.youtube.com/watch?v=N_Epdny8zg4 de opening vooraan aan bovenzijde zit . Zijn hierdoor nadelen of voordelen aan deze opstelling ?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: rocket stove DHZ vraagjes

Bericht door Joepie »

Heb je op je badje van 2 bij 3 meter ook een filterpomp?
Er zijn flexibele matjes in de markt die je daar tussen kunt zetten. Kosten niet veel.
Google maar eens op intex verwarmingsmat.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
kozzen
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2017, 19:14

Re: rocket stove DHZ vraagjes

Bericht door kozzen »

Joepie schreef:Heb je op je badje van 2 bij 3 meter ook een filterpomp?
Er zijn flexibele matjes in de markt die je daar tussen kunt zetten. Kosten niet veel.
Google maar eens op intex verwarmingsmat.
idd maar dan heb je de zon al nodig om het water te verwarmen en om iets meer te kunnen genieten van het bad zou ik het willen op een andere manier opwarmen.
Plaats reactie