Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler -WP

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LtVince
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017, 00:23

Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler -WP

Bericht door LtVince »

Ik ben al enige tijd bezig om een systeem te maken wat "samen werkt"
Het huis dat ik kocht zaten al zonnepanelen op het dak, een zonneboiler geïnstalleerd , en een bron warmtepomp.

Hoe het zat aangesloten door de vorige bewoner was verre van goed en heb een expert laten langskomen en die vertelde dat het een wonder was dat het huis warm werd.
Nog niet gesproken over het pendelen van de warmtepomp omdat er geen buffervat tussen zat, vreemde aansluiting van de zonneboiler en de anode die weg gevreten was.

Dus het werd tijd om het systeem aan te passen,en er wat aan toe te voegen.
Mede met name door de subsidies die op pellet kachels werd gegeven en dit jaar interessante subsidies op de zonneboiler systemen.
Hierdoor heb ik het besluit genomen om mijn werkplaats te kunnen verwarmen met de pelletkachel met cv leiding welke 30Kw opbrengst heeft.

Ook om zoveel mogelijk van de zon/uv gebruik te kunnen maken heb ik er nog 6m2 aan zonnecollectoren bij gekocht ( vlakke plaat)
Op het dak lagen al 2 collectoren van 2m2 dus dan heb ik een redelijk oppervlakte en hoop ik daarmee het vat zowel in de winter als in de zomer mooi te kunnen voorverwarmen.

Ben totaal geen expert hier in maar het leek me wel logisch om het zo aan te sluiten, al weet ik niet of het een probleem gaat worden met zoveel pompen die op het zelfde vat eindigen qua menging van het buffervat.

In het onderstaande schema heb ik rekening gehouden met de bron warmtepomp die ik gebruik welke in de zomer gaat koelen en de warmte terug zou brengen in de grond.
Hier heb ik een 3weg klep getekend zodat deze schakelt in de zomer zodat het water direct door de vloerverwarming loopt en de ketel nog steeds warm word door de zonnecollectoren voor het sanitair warm water en dergelijken.

Het idee bij dit aansluitschema is dat alle warmtebronnen het buffervat opwarmen welke moeten dienen voor de verwarming van de woning en werkplaats.
Om toch meer "rendement" te behalen leek het me slim om ook het sanitair water welke door het rvs spiraal loopt voor te verwarmen.
Uiteindelijk zodat het voorverwarmde water in de warmtepomp komt welke ook een kleine buffer heeft.
Dit water word warm gehouden en 1 maal per week heet gestookt voor de legionella bacterie te doden.
Dit water dient voor sanitair warm water , en de vaatwassen en wasmachine, doordat het water in het buffervat al op een x temperatuur is hoeft de warmtepomp maar een klein stukje bij te verwarmen tot het op de gevraagde temperatuur is of als het warm genoeg is helemaal niet.
http://www.vsltechniek.nl/tmp/s1.jpg
Hier het schema in pdf in te zien en dan is er ook goed in te zoomen http://www.vsltechniek.nl/tmp/s1.pdf


Het volgende schema wat ik heb bedacht werkt iets anders, hier bij heb ik de temperaturen gescheiden gehouden, dus de temperatuur van de warmtepomp voor het cv gedeelte wat ongeveer 40 graden word max.
En het buffervat waar de zonnecollectoren en de pelletkachel aan hangt welke zomaar 90 graden word.
Om dan toch de warmtepomp minder te laten werken dus minder energie verbruik, wilde ik als het buffervat waar de Hoge temperatuur bronnen aan hangen warm genoeg is in verbinding stellen met het Lage temperatuur buffervat.
Zodat in de winter bijv als er toch genoeg warmte van de zonnecollectoren komt , deze het LT buffervat kan voorverwarmen om energie te besparen.
Mocht de temperatuur van dit vat niet hoog genoeg zijn dan sluit de actuator de klep.

In beide gevallen zal de pellet kachel niet de gehele dag branden, dit zal voorkomen als ik de loods wil verwarmen aangezien hier nog een conventioneel systeem hangt met radiatoren.
Deze werken niet bij 40 graden en worden alleen lauw, vandaar dat ik voor deze oplossing heb gekozen.

http://www.vsltechniek.nl/tmp/s2.jpg
Hier het schema in pdf in te zien en dan is er ook goed in te zoomen http://www.vsltechniek.nl/tmp/s2.pdf

Ook is alles geïsoleerd zover als het betaalbaar was:
-kunststof kozijnen geïsoleerd
-triple glas
-deuren geïsoleerd
-spouwmuur isolatie
-vloer isolatie
-isolatie op het dak ga ik binnen 3 weken aanbrengen 140mm PIR platen en opnieuw bekleden.
-balans WTW ventilatie
-Douche/riool wtw pijp

Zit ik een beetje in de goede richting, welk schema is juist, is er iets wat ik beter kan aanpassen of doe ik het helemaal verkeerd.
Hoor het graag
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door kockie op 07 jun 2017, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail gemaakt van grote afbeelding (klikbaar)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb het niet helemaal uitgeplozen, maar het volgende valt me op:

- De werkplaats heeft geen terugslagklep, wel nodig om natuurlijke circulatie tegen te gaan.
- De retour van de werkplaats, moet die niet verder naar onderen in het buffervat?
- Waarom heb je de zonnecollectoren niet in serie gelegd, maar 2 separate circuits gemaakt? Scheelt je een besturing, pomp, leidingen, leidingverliezen etc.
LtVince
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017, 00:23

Re: Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler

Bericht door LtVince »

Bedankt voor je reactie,

dingen zoals dat was ik niet van op de hoogte.

1- De terugslag klep zal ik erin tekenen, zie ook dat ik hem bij 1 schema vergeten ben bij de koud water aanvoer,
Raad je ergens anders nog terugslag kleppen aan in het systeem ?

2- Zal deze ook koppelen zodat die onder aan het vat retour gaat.

3- Ik meen te hebben gelezen , dat het effect van zonnecollectoren in serie zetten als ze van een ander merk zijn het nadelig zou kunnen werken.
Beetje het zelfde effect als er in een zonnepanelen string 1 paneel is waar schaduw op schijnt en de hele string "naar beneden trekt" qua opbrengst.
Vandaar dat ik ze op 2 verschillende wisselaars heb getekend, het zou inderdaad een stuk schelen , energie,pomp,kleppen , en een wisselaar waar ze best geld voor vragen.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler

Bericht door Joepie »

LtVince schreef:
Ik meen te hebben gelezen , dat het effect van zonnecollectoren in serie zetten als ze van een ander merk zijn het nadelig zou kunnen werken.
Beetje het zelfde effect als er in een zonnepanelen string 1 paneel is waar schaduw op schijnt en de hele string "naar beneden trekt" qua opbrengst.
Volgens mij hoeft dit geen probleem te zijn zolang je het koud water eerst aansluit op het paneel dat het minst opbrengt. Vervolgens verbind je de uitgang van deze op de ingang van het andere paneel. De voeler moet op de heet water uitgang van het best presterende paneel worden aangesloten. Zo warm je het koude water lineair op, kan je met 1 pomp uit en frustreer je de regeling niet.

1e schema: Ik zou de aansluitingen van de leidingen van de ZB en die van de vloerverwarming omwisselen. Dus ZB op lage spiraal en VW op hoge spiraal. De vrijgekomen aansluitingen (door wat hierboven staat) zou je alsnog kunnen benutten voor de aansluiting van een HT apparaat (pelletkachel oid).
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
LtVince
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017, 00:23

Re: Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler

Bericht door LtVince »

Bedankt voor de uitleg Joepie,

ik had gelezen over de gelaagdheid in de buffervaten en dat ze vanwege de temperatuur de vloerverwarming meestal laag plaatsen.
dit i.v.m. dat het water max tegen de 35-40 graden mag zitten wat je erin pompt ?
Er zit in het schema al een pelletkachel getekend, had dit denk ik beter moeten aanduiden.
De biodom 27 is de pelletkachel in mijn geval.

Het klinkt eigenlijk wel logisch om het minst presterende paneel als eerst de vloeistof te laten opwarmen en dan op het einde de panelen met het meeste vermogen.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler

Bericht door wbe »

wat voor zonneboiler systeem heb je?

ik heb self een leegloopsysteem met drie collectoren totaal ongeveer 7,5m2. bij mij staan de eerste twee parralel en de derde daar in serie achter om nog even een boost te geven. dat werkt prima op normale dagen maar ik merk dat bij echt zonnige dagen het systeem al gauw uitschakeld door dat de temperatuur boven de 100 graden komt. eigenlijk koelt het systeem dan dus de collector niet voldoende. de besturing meet op de derde collector waar de temperatuur het hoogst is. als je alles in serie set kun je dat probleem nog eerder verwachten lijkt mij of de flow moet veel groter zijn.

groet Watze
LtVince
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017, 00:23

Re: Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler

Bericht door LtVince »

Bedankt voor je reactie Watze,

het systeem dat er al staat en nu werkt is van bosch, het is geen leegloop principe.
Het is een onder druk staand systeem met glycol en een expansievat.

De set die ik heb liggen is een zelfde soort systeem, geen leegloop.

De meting word toch gedaan in het buffervat wat ik er van begrijp , de controller schakelt de circulatiepomp uit zodra het buffervat een X temperatuur bereikt.
Ik kan de paneel temperatuur zien bij het bestaande systeem maar de sensoren zitten niet bij de panelen.
Deze zit bij de aanvoer leiding naar de pomp, vlak voor de pomp binnenshuis in mijn geval.
De temperatuur waar die bij mij op afslaat is de buffer temperatuur.

Als je buffervat dan groot genoeg is zou je eigenlijk hier geen last van moeten hebben want dan zou die de wisselaar genoeg moeten afkoelen zodat de max temperatuur langzaam of niet bereikt word ( 90 graden? )

Het probleem is dat ik er te weinig van weet ook , vandaar dat ik maar deze vraag op het forum heb geplaatst.
Als dit zou optreden dan is het beter om toch zoals de tekening er vanuit te gaan dat beide setjes een eigen wisselaar hebben in het buffervat.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler

Bericht door wbe »

oke een systeem op druk heb geen evaring mee.
maar het lijkt mij dat de temperatuur op de collector toch ook wel gemeten moet worden anders zou de collector ook als koeling gaan werken als de zon niet schijnt lijkt mij.

of een vergelijkbaar "probleem" als waar ik mee zit zich dan ook voor kan doen heb ik geen idee van.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler

Bericht door Joepie »

Ik heb een druksysteem met een pomp. 1 klein paneel ligt onder een lagere hoek dan 2 grotere. Bij mij werkt de serie opstelling perfect.

In algemene zin wordt de pomp aangestuurd op een delta T tussen paneeltemperatuur en de temperatuur van het water laag in je vat.

Ik vind het vreemd om te lezen dat de temperatuursensor niet op de panelen zit maar een stuk stroomafwaarts in de retourbuis. In mijn optiek kunnen de panelen dan loeiheet worden terwijl het water in de buis stil blijft staan omdat het water in de buis koeler is dan het water in het vat.
Weet je zeker dat het zo werkt bij jou?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
LtVince
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017, 00:23

Re: Systeem samen laten werken - pellet kachel - zonneboiler

Bericht door LtVince »

excuus voor de late reactie maar het zijn 2 flink drukke weken / weekenden geweest qua werk en voorbereiding van mijn dak leeg te trekken en opnieuw te dekken.
Natuurlijk bedankt voor het reageren en meedenken !

Ik heb even goed gekeken naar de panelen welke ik er al af heb moeten halen, daar zit inderdaad een temperatuur sensor in.
Waarvoor op de retour buis ook een pt100 zit zou ik niet weten.
heb een foto van het systeem gemaakt.

https://farm5.staticflickr.com/4221/35197062591_341024003c_b.jpg
klik voor vergroting

https://farm5.staticflickr.com/4217/34939257380_8acd98c744_b.jpg
klik voor vergroting

Had ze hier afgedekt , in een handleiding gelezen dat de panelen niet door de zon mogen worden beschenen als er geen vloeistof in zat ?!

Ondertussen heb ik ze van het dak afgehaald ivm opnieuw isoleren en dekken, nou wat steunen maken en dan kijken welke de beste manier is om alle panelen met elkaar te koppelen.
https://farm5.staticflickr.com/4288/35263964192_2b8ff7310b_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4257/35301172061_0543a275b6_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4236/34588800324_7cff69d0cb_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4237/35391381556_3283c9f925_h.jpg

Super blij even tussendoor ;) temperatuur in huis is rond de 21 - 22 graden en vrij stabiel.
triple glas / warmte werende coating, overal isolatie , super want het voelt gewoon "koud" in huis aan :)
Plaats reactie