Airco met inverter - Rendement?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Portemonneebewaarder
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2017, 18:38

Airco met inverter - Rendement?

Bericht door Portemonneebewaarder »

Hallo mensen,

Ondanks een gedegen isolatie en wat common sense in deze warmere periode van het jaar, blijft
het hier snikheet in huis of toch in ieder geval te warm.

Graag zou ik dan ook een airco monteren van het inverter type (split unit).

Mijn eerste en minst belangrijke vraag is: ik ben behoorlijk handig, kan ik dit zelf of is dit echt vakwerk?

Mijn tweede vraag is: als je een airco systeem hebt voor 100m3 (95m3 effectieve ruimte), moet ik mij
verwachten aan een astronomisch verbruik? De verkoper beweert dat een systeem van 1kWh opgenomen
verbruik bij deellast slechts 500 watt zou verbruiken. Als deze in een tijdsspanne van 10 uur per dag on-
geveer 5 uur zou draaien, dan zou dit "slechts" 2.5 kWh aan stroom kosten. Is dit correct?

Ik weet dat bovenstaande van veel factoren afhankelijk is, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik
mij kan aan verwachten. Als het niet interessant is, dan laat ik het liever.

Ook werd mij verteld dat dit toestel in de winter (COP 4 of iets dergelijks) kan verwarmen en dat deze
met 1 kWh opgenomen elektriciteit 4 kWh aan warmte kan produceren. Als het toestel dus gedurende
24 uur elk uur een 7 tal minuten zou functioneren, dan zou dit 2.8 kWh aan opgenomen elektriciteit
kosten. Momenteel gebruiken we centrale verwarming die ons tijdens de winter 250 liter aan mazout
per maand kost. Deze cv verwarmt wel het bovenverdiep mee. Hiervoor zou dan uiteraard een tweede
nodig zijn.

Is het allemaal zo mooi als de verkoper beweert (al is het maar bij benadering) of is er een reden dat
"bijna" niemand airco systemen in zijn woning heeft laat staan er mee verwarmt?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Airco met inverter - Rendement?

Bericht door JantjeV8 »

Die unit bestaat uit 2 systemen. 1 Airco, 2 Verwarming. In de winter doet dat ding niks met de airco, maar brandt er gewoon een flinke gloeispiraal in dat ding.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Airco met inverter - Rendement?

Bericht door Joepie »

Ik speel ook met deze gedachte. De ontwikkeling van airco's heeft niet stilgestaan. Fraaie resultaten kunnen worden behaald en op andere fora kan je lezen dat het concept succesvol is beproefd. Met de in ons klimaat gebruikelijke wintertemperaturen is op verreweg de meeste dagen een redelijke SCOP haalbaar. De betaalbare top zou zijn de Mitsubishi SRK20 ZJX-S

Bij ons is de bewoonde zolderverdieping in de zomer snikheet. Deels door slechte dakisolatie (is moeilijk op te lossen, daar is eens draadje over geweest), deels door het zonneboilervat. In de winter klaagt dochterlief over de kou.

Van de genoemde airco is het opgenomen vermogen 350 watt voor verwarmen en 450 watt voor koelen. Dat zijn waarden die ik in de zomer ruimschoots teruglever aan PV. In de winter lever ik deze bijna altijd terug tussen 10:00 en 15:00. Ik zou het in de winter in dit tijdvak willen toepassen als verwarmingsondersteuning.

In NL mag je zelf installeren maar je mag niet rommelen met de koelgassen. Daarvoor is een erkend installateur nodig.

Alles wat je kan besparen op het mazoutverbruik is mooi meegenomen. Voor portemonnee en voor milieu
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Airco met inverter - Rendement?

Bericht door Paul Joosten »

JantjeV8 schreef:Die unit bestaat uit 2 systemen. 1 Airco, 2 Verwarming. In de winter doet dat ding niks met de airco, maar brandt er gewoon een flinke gloeispiraal in dat ding.
Neen. Een lucht-lucht warmtepomp heeft echt geen ingebouwde gloeispiraal! Hij werkt dan net als in de zomer alleen andersom. Hij probeert de buitenlucht nog verder te koelen en de warmte die daarbij vrijkomt wordt benut om binnen te verwarmen. Een omgekeerde koelkast. Het rendement dat daarbij gehaald wordt is aanzienlijk hoger dan 100%; elke kW prik wordt omgezet in meerdere kW's warmte.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Airco met inverter - Rendement?

Bericht door Ruuben »

Kant en klare bouwmarkt airco's met buitenunit hebben voorgevulde slangen. Dus gewoon plug and play. Geen airco monteur nodig.
Overweeg eens je dak vol te spuiten met krijt zoals je dat bij kassen doet. Scheelt enorme veel warmte.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Airco met inverter - Rendement?

Bericht door JantjeV8 »

Paul Joosten schreef: Neen. Een lucht-lucht warmtepomp heeft echt geen ingebouwde gloeispiraal! Hij werkt dan net als in de zomer alleen andersom. Hij probeert de buitenlucht nog verder te koelen en de warmte die daarbij vrijkomt wordt benut om binnen te verwarmen. Een omgekeerde koelkast. Het rendement dat daarbij gehaald wordt is aanzienlijk hoger dan 100%; elke kW prik wordt omgezet in meerdere kW's warmte.
Loop ik echt zo ver achter???
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Airco met inverter - Rendement?

Bericht door Paul Joosten »

Kennelijk.... twee minuten googelen levert je ruim voldoende bewijs vermoed ik.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Airco met inverter - Rendement?

Bericht door Chevman »

Hoi ik heb 2 weken in de winter in een zomer appartement gezeten ik kan u vertellen de airco heeft 24 uur per dag gedraaid om 1 kamer op temperatuur te houden.

Ik heb niet het idee dat je 100m3 makkelijk kunt verwarmen met een airco.

plug and play is makkelijk en goedkoop maar bij problemen zul je niet makkelijk een monteur vinden die je wilt helpen.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Airco met inverter - Rendement?

Bericht door pelletpower »

Hier idem. In voor en naseizoen prima aanvulling. Putje winter dondert de cop in elkaar zodat het eigenlijk gewoon functioneert als gloeispiraal. Dan dus toch mazout of hout als het echt koud wordt.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Airco met inverter - Rendement?

Bericht door Pietje »

Je kan de uitvoer van de ventilatielucht gebruiken als ingang van de primaire kant van de warmtepomp. Of de koude buitenlucht eerst door een grondbuis te laten lopen om op te warmen naar ca. 10 graden. Om de COP wat op te krikken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie