Vuurvast cement, mortel, dan wel beton...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MartijnM
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2017, 23:38
Locatie: Erm, Drenthe

Vuurvast cement, mortel, dan wel beton...

Bericht door MartijnM »

Mn eerste post!

Ik heb op t voorstelforum al aangegeven, dat ik van plan was n rocketstove te bouwen om buiten maaltijden op te bereiden, en na flink wat uurtjes you-tube, leek t mij t beste, én makkelijkst om t hele apparaat mbv een mal gestalte te geven...
Wat ik bedoel is t volgende; ik heb bij de action een flinke kunststof opberg-doos gevonden, die zó groot was, 100ltr(ik was eigenlijk op zoek naar een cylindrische vorm) dat ik idee kreeg om deze box te gebruiken om 2! Verbrandingskamers te realiseren, en natuurlijk rookafvoerkanalen/ zg "rizers"...
Dan zou je ipv één pit, er 2 hebben, wat mij vwb maaltijdbereiding wel makkelijk leek, mijns inziens.
De mal ga ik vullen met een mengsel van perliet en een vuurvast bindmiddel.
Hierover gaat mijn allereerste vraag op dit forum;

Hoewel er van alles wordt gesteld en gezegd op YouTube, zou ik t toch aan de experts willen vragen,
De zg dubbele rocket-stove, wordt dus gemaakt in een mal waarin ook een mal deel geplaatst wordt voor de 2 verbrandingskamers en rizers, MÁÁR, wat kan ik t beste gebruiken om het perliet mee te binden, in welke verhouding moet met de perliet worden vermengt, én waar kan ik deze mortel/cement t beste(lees goedkoop en prettige levering) bestellen...?
Oja, is het verstandig om een wapening in de mal aan te brengen, zoals bv kippengaas oid...?

Op dit moment is de perliet(100ltr) na 4!! Bezorgpogingen eindelijk binnen, de mal en mal-delen zijn er
Dus op de mortel/cement na, ben ik volgens mij compleet.

De vraag is aan de lezer, bij voorbaat dank voor uw interesse, uw eventuele response,
Ik ben benieuwd....

Oja, ik wilde Lieve en Kocki( die trouwens GÉÉN! hond is,) bedanken voor hun vriendelijke welkomst-response, heel attend!

MartijnM
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vuurvast cement, mortel, dan wel beton...

Bericht door ritsaert snijder »

Martijn,
Heb je deze site;http://batchrocket.eu/ gelezen?
groet!

Ritsaert
MartijnM
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2017, 23:38
Locatie: Erm, Drenthe

Re: Vuurvast cement, mortel, dan wel beton...

Bericht door MartijnM »

Hey Ritsaert,

Nee. Die ken ik niet.
Tijd om ns te gaan kijken, bedankt voor de tip, je hoort v me!
MartijnM
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2017, 23:38
Locatie: Erm, Drenthe

Re: Vuurvast cement, mortel, dan wel beton...

Bericht door MartijnM »

Nou, nou!
Nog lang niet alles gelezen/gezien, maar dat ziet er erg goed uit,
Dat gaat n hoop info opleveren...!

Bedankt Ritsaert!
MartijnM
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2017, 23:38
Locatie: Erm, Drenthe

Re: Vuurvast cement, mortel, dan wel beton...

Bericht door MartijnM »

Nou mensen,
Ik heb me ondertussen wat verdiept in het ow rocket-stove( YouTube benaming) ofwel batchrocket zoals ie op dit forum beter bekend staat.
Hele interessante site, schat aan info, ondertussen v Lieve gehoord dat die site n beetje "gekoppeld" is aan dit forum, Peter vd Berg achter die site zit, en de guru is vwb dit fenomeen.
Hoewel ik op de site bevestigd kreeg dat wat ik wil in principe kan, heb ik helaas toch nog geen (concreet)antwoord kunnen vinden op Mn vragen...
Voorbeeld; perliet kan gemengd worden met Portland cement...
Portland cement is een merknaam, maw, WELKE soort cement wordt er bedoeld?, en in welke verhouding?, er kan ook klei aan worden toegevoegd, maar hoe vermeng je in vredesnaam dikke vettige klei met perliet korreltjes, die nix wegen, en WAT voor een klei?, verhouding met perliet? Wel of geen wapening kippengaas in de mal toepassen...?
Vragen, vragen, vragen.
De tijd zal t leren, dènk ik. hoop ik!

Groetjes, Martijn
Plaats reactie