Vloer koelen m.b.v. Grondwater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bramwillems
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2017, 13:09

Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door Bramwillems »

Ik ben van plan mijn vloer te koelen in de hele warme dagen mbv grondwater.
Het idee is grondwater van 11 graden door een platenwisselaar te sturen en de andere zijde van de platenwisselaar aan te sluiten op de vloerverwarmingverdeler het grondwater daarna op het plat dak te laten lopen om zo daar ook wat koeling te creëren. Een thermostaat te plaatsen die de pomp uitschakeld als het water in de verdeler 17 graden heeft bereikt om condensvorming op de vloer te voorkomen.

A: Wie kan mij vertellen hoe groot de platenwisselaar moet zijn.
B: Hoeveel liter water is ideaal om door de wisselaar te sturen.
C: Wat voor een pomp kan hiervoor gebruikt worden. (Mijn grondwaterpomp is 750 wat met een drukvat maar zou graag een zuinige pomp continue laten lopen.
D: Moet er een terugslagklep in de aanvoerleiding van de cv om te voorkomen dat koud water naar de ketel gaat?

Groeten bram
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door Paul Joosten »

Een terugslagklep kan geen kwaad maar of die nodig is betwijfel ik wel. Koud water stroomt niet uit zichzelf omhoog.

Grondwater over je dak pompen? Mag je wel goed kijken of het niet ijzerhoudend is anders krijg je heel lelijke en slecht te verwijderen bruine strepen. Waar loopt het daarna heen? Hopelijk weer terug de grond in en niet naar het riool?

Je wilt dus feitelijk een grondwaterput slaan en die continue bemalen. Kan zo'n put ook op langere termijn het gewenste debiet blijven leveren als het water niet meer terug stroomt?

Hoeveel elektriciteit ga je verbruiken en hoeveel warmte ga je daarmee verwijderen?

Misschien is een simpele airco wel een goed alternatief.

Even wat sommetjes maken....
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Bramwillems
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2017, 13:09

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door Bramwillems »

Vloerkoeling lijkt me comfortabeler dan een airco om daarmee ook meerdere ruimtes te kunnen koelen, de put is al aanwezig voor de tuinberegening.
Heb momenteel ook een mobiele airco maar dit is nogal een energievreter en kan enkel de slaapkamer wat verkoelen.
Goed idee om het water te laten testen op ijzergehalte om zo vuile vlekken te voorkomen, wil het water door het regenwaterriool weg laten lopen er is hier een gescheiden riool dat water komt dus weer terug in de grond.

De bron heeft voldoende capaciteit en wil dit enkel inzetten op de erg hete dagen. Om het zo energiezuinig mogelijk te maken wil ik dus weten wat de ideale grote is van een platenwisselaar en wat voor pomp hiervoor geschikt is. Op de pomp zet ik ook een pompschakelaar om niet onnodig veel water aan de grond te onttrekken.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door JantjeV8 »

Wat Paul al aangaf: rekenen... Hoeveel meter slang, hoeveel kg beton, te bereiken dT, etc etc. Maar de ecologische kant van de vraag komt er niet echt uit. Het is energie inzetten in ruil voor comfort. Heb je al aan (buiten)zonwering gedacht?
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door fireblade »

Ik zou het grondwater eerst filteren alvorens het door je platenwisselaar te laten lopen, anders zit binnen no time je platenwisselaar verstopt.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door Paide »

Er zijn maar weinig succesvolle implementaties hiervan bekend.
Technisch kan het natuurlijk, dat zal het probleem niet zijn.
Een van de lastigste punten is dat de lucht in je huis misschien wel een beetje gekoeld gaat worden (beperkt weliswaar omdat de koude lucht boven de vloer blijft hangen zich niet mengt met de warmere lucht in de kamer), maar niet ontvochtigd. Je krijgt dan al heel snel condensvorming op je vloer (hopelijk heb je tegels).
Hoewel het leuk klinkt, is het verre van ecologisch zoals hierboven ook al aangegeven en zal het je niet het gewenste effect geven.
Als je het nog niet red na isolatie en zonwering, zou ik inderdaad eerder kijken naar een split-level airco.
Mocht je toch aan de DHZ willen, kijk eens of je het water niet door een grote autoradiotor oid kunt laten lopen die je in je woonkamer hangt.
Kijk of je de kringloop weer kunt sluiten door het water weer terug te infiltreren in de grond vlakbij daar waar je het oppompt.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door martijn1984 »

Grondwater test je door het een nacht in een witte emmer te zetten.
En zoek even op google naar de test met het theezakje.

Ik wil hier al langer zon systeem toepassen maar de tijd ontbreekt.
T stukken op je leiding bij de verdeler , met kranen je leidingen naar de cv dichtzetten.

Een tweede grundfoss pomp op het t stuk zetten hieraan een diffusie dichte leiding maken en 10 meter in je bron laten zakken.
Onderaan twee haakse bochten , in je bron weer omhoog en aan je andere t stuk.

Geen wisselaar , simpel en eerst kijken naar je resultaat.

Ook pomp je geen water op en loos je niks op t riool
LtVince
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017, 00:23

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door LtVince »

Laatste idee is zeker wel een goed idee,
komt wel weer neer op het energie verbruik en wat voor een wisselaar je in de put gaat hangen.
Bedoel meer met name wat voor materiaal wat goed geleid voor het hoogste rendement.
alleen wat gebeurd er als je zoveel warmte in de put pompt, het water word niet meer aangevuld met water van een bepaalde temperatuur.
Dus als het verzadigt is met bijv 20 graden water dan zal het niet meer zo heftig koelen en de put heeft geen duizenden liters water erin neem ik aan ?

zomaar een gedachte die in me op kwam.
Dan lijkt het idee van de TS mij beter te koelen.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door martijn1984 »

Geen wisselaar , puur een neergaande en opgaande leiding.
Als je bron groot genoeg is dat de zuigslang van je bronpomp/hydrofoor er ook nog in past , ververst het water zich als je regelmatig wat water tapt.
Energie verbruik is weinig.

De nieuwste grundfoss alpha 2 draait standje 1 op 8 watt
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door ritsaert snijder »

Martijn,
Maar je hebt dan ongeveer 18 meter leiding in de grond waarmee je het water koelt, ik zou dan zo dik mogelijke leidingen nemen. Of de leiding dubbelen? Hoe koud zal het water uit de leiding komen?
groet!

Ritsaert
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door martijn1984 »

Tja Rits die eerste die t maakt weet t.
Evt koper 22 of 28 heen en terug?

Het opp is dan uit te rekenen en afgifte/opname van temperatuur , ik ben daar niet zo in thuis.

Als ik nu mijn vv pomp aanzet krijg ik water van 20 graden retour uit de vloer , in de bron zit je op 10 graden , dus daar is wat te halen , misschien veel of teveel.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door Pietje »

Wat zijn de afmetingen van je put, oftewel; hoeveel m3 water heb je tot je beschikking om af te laten koelen? De uitwisseling van de put naar de omliggende bodem lijkt me de zwakste schakel.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door martijn1984 »

In het geval van een put met steens muur misschien wel.
In een bron van pvc valt het mee denk ik , ik weet niet wat ts precies heeft , hij praat over beide.

Echter als ik naar mijn eigen situatie zou kijken , een bron rond 125 pvc , de pomp hierop loopt elke dag wel een uurtje , bloemen planten en een nieuw ingezaaid gazon.
Hiermee heb je genoeg verversing naar mijn idee.
Ik ontrek dan ongeveer 5 a 6m3 op warme dagen.

Als tegelijk een pompje zou lopen op de koperen lus in de bron , lijk je mij aardig wat kou te kunnen opvangen.
Ik moet nog zien of een vloer niet heel gauw kletsnat word , ligt ook aan je massa op je vv buis.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door Pietje »

Als je de put gebruikt, dan komt er inderdaad veel vers koud water bij. 6m3, dat is nogal wat!

Als je de put niet gebruikt, dan is 'ie zo warm.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloer koelen m.b.v. Grondwater

Bericht door JantjeV8 »

Dat weet je niet, onder in de grond is stroming.

Maar goed, je afgekoelde water loopt terug omhoog richting woning, is het niet opgewarmd vooraleer het je woning bereikt?
En het moet een leegloopding zijn, anders bevriest het in de winter.
Plaats reactie