Nieuwe radiatoren op mijn geisoleerde bovenverdieping

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Nieuwe radiatoren op mijn geisoleerde bovenverdieping

Bericht door tobsie »

Ik heb afgelopen jaar mijn bovenverdieping compleet gerenoveerd (incl geisoleerd). Hierbij heb ik naast de badkamer 3 kamers gecreëerd. Ik wil deze 3 kamers voorzien van nieuwe radiatoren.
Ik heb op dit moment nog een cv ketel (nefit ecomline excellent), die ik stook op een watertemperatuur van 50-55 graden. Ik heb op de benedenverdieping in de woon kamer vloerverwarming en in de andere kamers op de beneden verdieping radiatoren. Momenteel krijg ik mijn huis prima warm met de huidige cv temperatuur van 50-55 graden. Ik doe ook niet aan nachtverlaging (ik stook wel in de woonkamer vaak met een houtkachel bij).
Ik wil in de toekomst graag naar LTV verwarming, dus wil nu alvast rekening houden met nieuwe aanschaffen.

Ik vraag me af of het zinvol is om dure LTV radiatoren te gaan kopen. Ik zie namelijk voornamelijk het merk Jaga (en Vasco, maar vraag me af of dit echt LTV is). Dit zijn dure radiatoren en ik vraag me af of het niet afdoende is om standaard radiatoren te plaatsen en hier gewoon het water van 50-55 doorheen te pompen (werkt immers ook bij de andere ruimtes).

Ik realiseer me dat ik bij aankoop van bv een warmtepomp waarschijnlijk nog lager in temperatuur moet, en ik vraag me af of de standaard radiatoren het dan nog wel aankunnen.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke kwestie?
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Nieuwe radiatoren op mijn geisoleerde bovenverdieping

Bericht door tobsie »

Wellicht is een ventilator onder een bestaande radiator ook een optie https://www.speedcomfort.nl
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuwe radiatoren op mijn geisoleerde bovenverdieping

Bericht door benthuis »

Ik kan onbeperkt aan goede kwaliteit 48 v fans komen....
Geef maar een gil.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe radiatoren op mijn geisoleerde bovenverdieping

Bericht door JantjeV8 »

Een ltv radiator zou met zo'n (dacht ik) 35 graden blij moeten zijn en voldoende vermogen afgeven om de bijbehorende ruimte te verwarmen.

U stookt (nu nog) met hoge temperatuur.

Het gaat dus om het af te geven vermogen. Een hoge temperatuur in een LTV radiator zal een heel kleine radiator voldoende zijn. Naar de toekomst echter, als u zover bent dat er met lage temperatuur gestookt gaat worden, zal die radiator met 35gr voeding de ruimte niet warm krijgen.

U zult dan dus een radiator moeten zoeken die op LT voldoende vermogen levert, en die voorlopig met de hoge stooktemperaturen flink moeten knijpen.
Jelferink
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2017, 10:33

Re: Nieuwe radiatoren op mijn geisoleerde bovenverdieping

Bericht door Jelferink »

Ik neem aan dat je het probleem ondertussen al hebt opgelost!
Maar ik zat inderdaad met hetzelfde probleem. Heb ook het huis "verduurzaamd", maar liep ook tegen het feit aan dat de huidige radiatoren bij lage temperatuur onvoldoende warmte afgeven. Na wat zoek en denkwerk heb ik toch maar dure ventilatoren aangeschaft (zijn radiator ventilatoren die de luchtstroom door de radiator verhoogt en daardoor meer warmte afgeeft). Momenteel ben ik nog aan het experimenteren tot hoever ik de temperatuur van mijn HR++ CV ketel omlaag kan brengen. Momenteel zit ik al op 48 graden en krijg mijn huis nog prima warm.

Ik raad het dan ook iedereen aan, het is een stuk duurzamer (en goedkoper natuurlijk) dan nieuwe en grotere radiatoren aan te schaffen!
Laatst gewijzigd door kockie op 09 nov 2017, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het vermoeden bestaat dat deze post alleen bedoeld is om reclame te maken voor een bepaald product.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Nieuwe radiatoren op mijn geisoleerde bovenverdieping

Bericht door alefarendsen »

Jelferink schreef: 08 nov 2017, 11:12 Na wat zoek en denkwerk heb ik toch maar XXX aangeschaft (zijn radiator ventilatoren die de luchtstroom door de radiator verhoogt en daardoor meer warmte afgeeft). Momenteel ben ik nog aan het experimenteren tot hoever ik de temperatuur van mijn HR++ CV ketel omlaag kan brengen. Momenteel zit ik al op 48 graden en krijg mijn huis nog prima warm.
Bijzonder JElferink dat je in de ene post nog aan het nadenken bent over een warmtepomp, daarom wellicht die dingen wil gaan toepassen en om ervaringen vraagt en in de volgende post ze al aangeschaft hebt en super goede ervaringen hebt. Kun je misschien uitleggen hoe dat zo snel gegaan is?

Alef

p.s. voor de mods: misschien niet alleen de linkjes weghalen, maar ook de bedrijfsnaam?
Plaats reactie