Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
Het is momenteel 24 Jul 2017, 11:49

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Nieuwe radiatoren op mijn geisoleerde bovenverdieping
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017, 14:43 

Ik heb afgelopen jaar mijn bovenverdieping compleet gerenoveerd (incl geisoleerd). Hierbij heb ik naast de badkamer 3 kamers gecreëerd. Ik wil deze 3 kamers voorzien van nieuwe radiatoren.
Ik heb op dit moment nog een cv ketel (nefit ecomline excellent), die ik stook op een watertemperatuur van 50-55 graden. Ik heb op de benedenverdieping in de woon kamer vloerverwarming en in de andere kamers op de beneden verdieping radiatoren. Momenteel krijg ik mijn huis prima warm met de huidige cv temperatuur van 50-55 graden. Ik doe ook niet aan nachtverlaging (ik stook wel in de woonkamer vaak met een houtkachel bij).
Ik wil in de toekomst graag naar LTV verwarming, dus wil nu alvast rekening houden met nieuwe aanschaffen.

Ik vraag me af of het zinvol is om dure LTV radiatoren te gaan kopen. Ik zie namelijk voornamelijk het merk Jaga (en Vasco, maar vraag me af of dit echt LTV is). Dit zijn dure radiatoren en ik vraag me af of het niet afdoende is om standaard radiatoren te plaatsen en hier gewoon het water van 50-55 doorheen te pompen (werkt immers ook bij de andere ruimtes).

Ik realiseer me dat ik bij aankoop van bv een warmtepomp waarschijnlijk nog lager in temperatuur moet, en ik vraag me af of de standaard radiatoren het dan nog wel aankunnen.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke kwestie?

Profiel  
Reageer met citaat  

Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

Titel: Re: Nieuwe radiatoren op mijn geisoleerde bovenverdieping
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017, 21:37 

Wellicht is een ventilator onder een bestaande radiator ook een optie https://www.speedcomfort.nl

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017, 22:03 
Moderator
Gebruikers-avatar

Ik kan onbeperkt aan goede kwaliteit 48 v fans komen....
Geef maar een gil.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2017, 06:33 

Een ltv radiator zou met zo'n (dacht ik) 35 graden blij moeten zijn en voldoende vermogen afgeven om de bijbehorende ruimte te verwarmen.

U stookt (nu nog) met hoge temperatuur.

Het gaat dus om het af te geven vermogen. Een hoge temperatuur in een LTV radiator zal een heel kleine radiator voldoende zijn. Naar de toekomst echter, als u zover bent dat er met lage temperatuur gestookt gaat worden, zal die radiator met 35gr voeding de ruimte niet warm krijgen.

U zult dan dus een radiator moeten zoeken die op LT voldoende vermogen levert, en die voorlopig met de hoge stooktemperaturen flink moeten knijpen.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur