Zonneboiler (heatpipes) op garage. VER weg.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ton.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2017, 08:33

Zonneboiler (heatpipes) op garage. VER weg.

Bericht door Ton.nl »

Hallo allemaal,

Om mijn woonboerderij van 80 jaar oud wat milieuvriendelijker te maken ben ik aan alle kanten aan het isoleren geslagen. Dit gaat voorspoedig.

Zonnepanelen en of heatpipes op zo'n oud gebouw vind ik niet mooi, maar binnenkort willen we starten met de bouw van een schuur met een dak van 15 bij 5 onder 30 graden op het zuiden zonder schaduwval. Dit lijkt natuurlijk de uitgelezen plaats voor pv panelen.
Echter mijn vraag: zou het mogelijk zijn op dit dak ook heatpipes te installeren? Mijn CV installatie is gasgestookt en bevind zich in huis (natuurlijk) toch al gauw zo'n 20 meter verder... Uiteraard ben ik er bang voor dat het water allang weer is afgekoeld voordat het bij mijn huis is, dus dan is het enkel een gimmick en verder zonde van het geld. Eventueel kan ik in de garage een boilervat plaatsen, of in huis is daar ook ruimte voor. Alleen zoals gezegd wil ik geen dingen op het dak van mijn woning maken in verband met het aanzicht.

Graag hoor ik wat jullie ervan denken!
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Zonneboiler (heatpipes) op garage. VER weg.

Bericht door SanderL »

Het lijkt mij veel logischer om iets meer PV te nemen en daar water mee te verwarmen.
Een iets grotere pv installatie dan je van plan was kost relatief weinig meer en is duurzaam.
De afstand is geen probleem. Omvormer het liefst op de meest koele plek plaatsen t.g.v. de levensduur. (Niet in een warme schuur bijvoorbeeld, wel in een koele ruimte met weinig instraling van de zon.)
Je bent voorbereid op afschaffen salderen en ook zou je nog een warmtepomp toe kunnen passen als ze goedkoop worden.
Plaats reactie