Schoorsteendoorvoer locatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Schoorsteendoorvoer locatie

Bericht door Martinus87 »

Beste mede-forumleden,

Ik zou graag wat advies krijgen met betrekking tot de schoorsteen van ons nieuwe huis.

In tegenstelling tot wat was afgesproken met de aannemer is er in plaats van een compleet rechte rookafvoerpijp deze week een pijp geplaatst die op de zolder een knik maakt (flauwe bocht, ongeveer 67,5 graden). Dit heeft tot resultaat dat de schoorsteen veel lager is geplaatst en ook ongeveer een meter onder de nok hoogte (hoogste punt van de schoorsteen blijft onder de nokhoogte) Het liefst heb ik natuurlijk dat dit wordt hersteld, maar die kans acht ik miniem aangezien ze de afwerking van het dak al hebben gedaan. Daarom mijn vraag aan jullie: gaat dit problemen opleveren bij het stoken van mijn nog te bouwen massakachel?

Is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar zou toch wat meningen horen van mensen die meer ervaring hebben met kachels/rookafvoer.

Nog wat additionele informatie:
Nokhoogte is ongeveer 11 meter, schoorsteen komt ongeveer op 10 meter hoogte uit de dak. Dakhelling is 60 graden en er zijn geen (hoge) gebouwen binnen een straal van 15-20 meter van de schoorsteen.

Alle hulp/advies wordt gewaardeerd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schoorsteendoorvoer locatie

Bericht door ritsaert snijder »

Het is maar de vraag of de uitmonding voldoet aan de regelgeving (bouwbesluit). Ingewikkelde regels, is ondermeer afhankelijk dan je dakhoek. Als de uitmonding te laag zit dan is dat heel nadelig voor de trek. Ik zou ook niet accepteren dat hij een hoge pijp vast gaat zetten met tuidraden. Is niet iets wat je moet willen. Ik vind dit een van de betere instructies: https://www.stokertje.nl/download/handl ... soduct.pdf. De aannemer moet zorgen dat het conform het bouwbesluit wordt geïnstalleerd. Helaas gaat dat bij schoorstenen nogal vaak niet goed.

Ik heb eigenlijk het sterke vermoeden dat jouw kachelpijp niet voldoet aan de regelgeving.

Let ook goed op;
- de plafonddoorvoeren goede ophanging en afdichting
- voldoende beugels
- onder het plafond de overgang van enkelwandig naar dubbelwandig en de koof
- bij normale dubbelwandige pijp een hittebestendige koof van onder het eerste plafond tot helemaal in de schoorsteen. Zonder iso maar met een luchtspouw (let op de afmetingen). Afgetimmerd met calcium silicaatplaat of vergelijkbaar, Geen brandbaar materiaal in de koof (dus geen hout voor de constructie)

Zie ook de folder van de brandwaar van Zwijndrecht.
groet!

Ritsaert
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Schoorsteendoorvoer locatie

Bericht door Martinus87 »

ritsaert snijder schreef: uitgebreide reactie....
Ritsaert, allereerst hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.

Helaas wel bevestigend op wat ik al dacht. Maandag maar uitgebreid bespreken met de aannemer. Heb de isoduct folder bekeken en ook de berekening daarin en zover ik het met het blote oog kan inschatten (gezien de hoogte van het dak kan ik niet de afstanden meten) voldoet de dakdoorvoer niet (wat betreft de positie op het dak).
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Schoorsteendoorvoer locatie

Bericht door ritsaert snijder »

succes! heeft hij zich naast de positie op het dak wel aan de regels gehouden voor doorvoeren en omkokering?
groet!

Ritsaert
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Schoorsteendoorvoer locatie

Bericht door tvw »

ritsaert snijder schreef: Afgetimmerd met calcium silicaatplaat of vergelijkbaar, Geen brandbaar materiaal in de koof (dus geen hout voor de constructie)
.
moet ik nu me koof gaan slopen? hoe had ik anders me platen vast moeten zetten?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Schoorsteendoorvoer locatie

Bericht door wbe »

volgens mij is omkokeren bij isoduct niet noodzakelijk/verplicht maar is er wel een minimale afstand tot brandbare materialen.
wat betreft het hout in de koof dat zou je kunnen vervangen door stalen profielen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schoorsteendoorvoer locatie

Bericht door JantjeV8 »

tvw schreef:
ritsaert snijder schreef: Afgetimmerd met calcium silicaatplaat of vergelijkbaar, Geen brandbaar materiaal in de koof (dus geen hout voor de constructie)
.
moet ik nu me koof gaan slopen? hoe had ik anders me platen vast moeten zetten?
Nou, bijvoorbeeld op metalen profielen, metal-stud o.i.d.
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Schoorsteendoorvoer locatie

Bericht door tvw »

volgens opgave leverancier moest ik een minimale afstand aanhouden tov brandbare materialen. ik meen iets van 25mm. vandaar dat ik gewoon hout heb gebruikt. verder niet meer nagedacht over alternatieven .

kachelbuis zelf heeft 5cm isolatie.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Schoorsteendoorvoer locatie

Bericht door Lieve »

Je mag eisen van een ondernemer dat hij de hem gegeven opdracht uitvoert zoals het in de opdracht staat, zonder friorituren van zijn cru.
Vraag hulp aan justitie.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schoorsteendoorvoer locatie

Bericht door JantjeV8 »

Dat klopt, maar achteraf aan de verwachte prestatie een nivo koppelen gaan ze ook niet intrappen. Zijn er geen eisen aan gekoppeld, en moest de aannemer enkel "een koofje timmeren", dan heeft ie dat keurig gedaan. Eisen en (zelfs wettelijke) normen dien je op voorhand overeen te komen.
Plaats reactie