Gas eruit: alternatieven?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door JantjeV8 »

Haha, mooi!
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door jobplas »

Eergisteren ook hier onze gasmeterkraan dichtgedraaid en een LPG/propaan fles aangesloten. Ook nog de sproeiers van ons gasfornuis vervangen, in koken is er weinig verschil, alhoewel de vlam iets minder reageert op de bediening.

Ons aardgas (>3000m3 voor dat wij hier kwamen) is vervangen door:
-Verwarming: Dovre Houtkachel en Atmos houtvergasser op CV
-Douchewater: Gebruikte 80L E-Boiler
-Keukenwater: Quooker E-Boiler
-Koken: Propaan/LPG

Mijn contract bij Qurrent loopt 1 februari af, ik ben van plan om alles op te zeggen en alleen een nieuwe stroom leverancier te zoeken. Ik ben benieuwd of men dan ook langs komt voor het afsluiten...
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door JantjeV8 »

Da's een mooie jaarafsluiting
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Voor het jaar zeker maar of je gasmeter ook echt afgesloten wordt betwijfel ik toch. Kijk de kleine lettertjes van je contract eens goed na. Het zou me niets verbazen als opzeggen van je leverancier alleen kan wanneer je een nieuwe hebt of wanneer je eerst met de netbeheerder formele afsluiting regelt...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door jobplas »

Nck heeft op soortgelijke manier ook geen cent betaald voor zijn afsluiting.... Wellicht werkt die truc bij mij ook.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

jobplas schreef: 30 dec 2017, 23:54 Nck heeft op soortgelijke manier ook geen cent betaald voor zijn afsluiting.... Wellicht werkt die truc bij mij ook.
Nou ja, nee heb je.... ben wel benieuwd! Helaas heb ik er zelf geen baat meer bij maar anderen wellicht wel.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door JantjeV8 »

De gaskraan wordt dan bij je verzegeld, de infra blijft verder in takt. Eigenlijk hetzelfde als bij wanbetalers. Wel goed controleren dat je vastrecht e.d. ook werkelijk stopt op de factuur.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door kiekeboe »

wij zitten er hier ook aan te denken het gas op te zeggen.
we gebruiken alleen nog gas voor warm water wanneer de cv niet met hout wordt verwarmd.
zomers gaan de zonnecollectoren het doen (worden momenteel geplaatst)

in de winter zou de verwarming dan electrisch moeten gaan als we even niet thuis zijn. (max een week per jaar)

de vraag is alleen wat we aan vastrecht voor gas betalen, essent berekent ons ca 300 voor gas en electrisch samen.
Erwin67
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 dec 2017, 20:29

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Erwin67 »

Warmtepomp boiler misschien ?
200l kosten =/- 1500 euro subsidie 1100 euro = netto 400 euro
elektriciteit besparing 30 euro per maant t.p.v normale elektrische boiler.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door jobplas »

kiekeboe schreef: 31 dec 2017, 13:40 wij zitten er hier ook aan te denken het gas op te zeggen.
we gebruiken alleen nog gas voor warm water wanneer de cv niet met hout wordt verwarmd.
zomers gaan de zonnecollectoren het doen (worden momenteel geplaatst)

in de winter zou de verwarming dan electrisch moeten gaan als we even niet thuis zijn. (max een week per jaar)

de vraag is alleen wat we aan vastrecht voor gas betalen, essent berekent ons ca 300 voor gas en electrisch samen.
300 per maand of per jaar?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door kiekeboe »

@ erwin: dat heeft in ons geval geen enekele zin.
Het is puur en alleen om het huis vorstvrij te houden als we een paar dagen niet thuis zijn in de winter.

@job: per jaar uiteraard, maar dan nog.
de helft de energierekening bestaat uit vastrecht.
en dat stoort.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door dormos »

Gasmeter 16-1-2018.jpg
Wij zijn vanaf gisteren ook van het gas af.
Warm water werd al gemaakt door de houtvergasser, maar liep nog via de CV ketel voor het geval er niet genoeg gestookt zou zijn. Hierdoor werd er gas en stroom verbruikt voor het warm houden van de boiler in de CV-ketel, en voor het opwarmen van het koude water in de leiding van buffer naar CV ketel.
Dit is opgelost met een elektrische boiler. Warm water van de buffer gaat via de e-boiler naar de tappunten. Ik gebruik hierdoor nu een beetje stroom voor warmhouden van 80 liter water (1kWh per dag), en in de zomer hoef ik de vergasser niet te stoken voor warm tapwater. Juist dan is de opbrengst van m'n PV het hoogst. Ik speel nog met de gedachte om de e-boiler op termijn te vervangen door een lucht-water warmptepomp boiler.

We hadden een wasdroger op gas, die op het moment dat we hem kochten het goedkoopst en meest energiezuinig droogde. Is inmiddels achterhaald door de komst van warmtepompdrogers, dus nu staat er een A+++ Miele warmtepompdroger.

Koken deden we ook op gas, en ik heb het bestaande fornuis omgebouwd naar butaangaas dmv andere sproeiers (online te koop voor een paar Euro).
Caravan gasfles hadden we al om mee te kamperen, en die staat nu in de berging naast de keuken.

De CV ketel hebben we bij installatie van de vergasser laten hangen als back-up, en deze schakelde in op het moment dat de buffers onder een bepaalde temperatuur zouden komen. De vergasser staat er nu een paar jaar, en in al die tijd is het 1 keer gebeurd dat de CV ketel bij moest springen. Gasverbruik was in de praktijk ongeveer 250 kuub per jaar waarvoor de kosten inclusief vastrecht/meterhuur zo'n 370 Euro waren.
Aangezien we als back-up op de benedenverdieping ook nog op twee plekken een gewone houtkachel hebben, is er besloten om de Gas CV ketel er compleet uit te gooien.

Mochten we bij vorst langere tijd niet thuis zijn dan zorgen we of dat er op het huist gepast wordt (inclusief stoken van de vergasser) of ik plaats her en der een elektrisch kacheltje om het huis vorstvrij te houden.

In Februari stap ik over naar Powerpeers voor alleen elektra, en m'n verwachte energierekening wordt dan -10 Euro per maand. De stroom die dan ik nog afneem via salderen wordt zo gegarandeerd opgewekt met PV of wind. Zit nu nog bij Pure Energie, ook 100% groen, maar stap over ivm de overstapbonus. Volgend jaar gewoon weer terug...

Hans

PS de meter die je op de foto ziet is in 1999 bij ons geplaatst, dus wij hebben in 17/18 jaar die 23000 kuub verbruikt.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door dormos »

Code: Selecteer alles

de vraag is alleen wat we aan vastrecht voor gas betalen, essent berekent ons ca 300 voor gas en electrisch samen.
Kijk voor de grap je jaarnota hier eens op na. Iedereen krijgt zo'n 370 Euro Heffingskorting (Vermindering) Energiebelasting terug op z'n jaarnota.
Dit krig je ook terug op het moment dat je geen gas meer afneemt. Jou 300 Euro lijkt zo laag door deze korting.
Om te weten wat je bespaart door het opzeggen van je gasaansluiting moet je alleen naar de kosten van je gasaansluiting kijken; verbruik, vastrecht, meterhuur, transportvergoeding etc. Je zult dan zien dat je besparing groter is dan je denkt.

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Ruuben »

Mooie stap Hans,
Heb je een inschatting hoeveel gas je gaat gebruiken met koken op jaarbasis? Enig idee van die kosten? Zo'n losse tank is belachelijk prijzig via de reguliere kanalen. Vul jij hem zelf?
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door dormos »

Het zou mij niet verbazen als ik met 1, hooguit twee van deze flesjes toe kan op jaarbasis.
Bij mijn ouders thuis vroeger werd ook op flessengas gekookt en gebakken omdat het huis simpelweg zonder gas aansluiting was opgeleverd (jaren 80 / stadsverwarming).
Er werd toen elke dag gekookt en brood gebakken in de gasoven, en daar deden we volgens mij een maand of 8 met een grote gasfles (10kg).
Ik heb nu een 5 kg fles staan waarvoor een vulling ongeveer 12 Euro kost.
Wij koken alleen op gas, oven is electrisch, dus het zou me niet verbazen als we zo maar een jaar met zo'n fles voortkunnen. Mochten het er twee zijn dan is dat nog steeds maar 24 Euro tegenover 370 Euro per jaar voor aardgas.
No brainer dus.

Groet,

Hans
Plaats reactie