Gas eruit: alternatieven?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door dormos »

Perfect bewijs dat Darwin gelijk had, natuurlijke selectie en survival of the fittest (smartest) :lol:

Groet,

Hans
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Brutus Groenus »

Elektrische cv ketel?
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door nck »

Paul Joosten schreef:OK helder. Ik zal eens zien of zoiets te organiseren valt maar waarom zou ik douchewater eerst naar 60° willen verwarmen?
Ter voorkoming van legionella en om èèn systeem te willen houden. Wij hebben ook de behoefte aan water van zestig graden, niet om te douchen maar in de keuken en voor de dieren.
Paul Joosten schreef:Wat ik aan prijzen zie doet me ook niet direct vermoeden dat het economisch rendabel te maken is...
Tja, dat is altijd een punt van aandacht, de boiler had ik nog staan (120 liter Nefit) en voor de doorstroomboiler heb ik 287 euro betaald. Dat laatste vind ik acceptabel om gezond warm tapwater te verkrijgen zonder sores.
Maar dat is ieders eigen overweging, en ik zal de laatste zijn om daar kritiek op te hebben.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
E-r-i-k
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2017, 15:02

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door E-r-i-k »

Ik deel graag nog even mijn ervaring (+ kleine aanvulling) uit een ander topic (warm water zonder gas??):

Hier is de gasaansluiting sinds een jaar afgezegeld. Wij hebben op 2 plekken warm water nodig: in de douche en in de keuken.

In de keuken hebben we een Grohe Red geplaatst, geeft veel comfort: direct warm en kokend water.
In de douche maken we gebruik van een Clage CEX-U doorstroomverwarmer waarmee we het water op 38 graden verwarmen. Op de afvoer zit een WTW douchepijp (Technea V21) welke de toevoer van het 'koude' water voor de doorstroomverwarmer op zo'n 20 graden krijgt. Hierdoor hoeft de doorstroomverwarmer dus minder energie te gebruiken om het naar 38 graden te krijgen.

De Grohe Red verbruikt per dag ongeveer 1 kWh. De Clage doorstroomverwarmer trekt tijdens een douchebeurt zo'n 5 tot 8 kW (afhankelijk van de ingestelde temperatuur, tussen 37 en 40 graden). Per douchebeurt kost dit ongeveer 1 kWh. Wellicht niet de meest zuinige manier van douchen, maar voor 2x 10min per dag warm douchewater, vind ik het zonde om een boiler 24 uur per dag aan het werk te zetten.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Iets dergelijks gaat het hier ook worden Erik.

Legionella: treedt alleen op bij water dat gedurende enige tijd tussen de 20 en 55 graden is. Koud leidingwater niet. Wanneer ik dat verwarm naar douchetemperatuur en direct gebruik zie ik echt niet hoe dat een legionella risico kan zijn? In de keuken een close-in boiler op 65° ook geen risico. Ik ben gaarne bereid bij te leren maar hoor dan graag waar ik fout zou zitten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door SanderL »

Paul, volgens mij zoek jij een hygiëne boiler. Een bak waar je warm water in maakt, net iets heter dan je douche temperatuur. Door de bak loopt een rvs buis in een spiraal, waar je tapwater door heen loopt.

Als je een beetje handig bent, dan knutsel je zo'n bak toch even zelf in elkaar in een paar 'verloren' uurtjes? Dikke laag isolatie er om heen en je hebt een veel beter ding dan een koop-exemplaar. Ik hoorde van iemand dat zo'n apparaat wel gebouwd wordt van multiplex met een laag epdm folie er in. Misschien kan het ook met een afvalbak? kliko?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Dat zou m.i. nou juist een legionella-risico opleveren dus dat doe ik maar niet Sander. Buiten het stookseizoen heb ik bovendien straks ook geen andere warmtebron dan elektrisch, daarmee wil ik zo min mogelijk warm hoeven te houden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Joepie »

Paul Joosten schreef: Legionella: treedt alleen op bij water dat gedurende enige tijd tussen de 20 en 55 graden is. Koud leidingwater niet. Wanneer ik dat verwarm naar douchetemperatuur en direct gebruik zie ik echt niet hoe dat een legionella risico kan zijn? In de keuken een close-in boiler op 65° ook geen risico. Ik ben gaarne bereid bij te leren maar hoor dan graag waar ik fout zou zitten.
Legionella vermeerdert zich tussen 20 en 55 graden. Des te dichter rond de 37 graden, des te sneller dit proces. In koud leidingwater is de groei niet heel sterk, maar hij overleeft het wel als hij er al zit. En ja, in leidingwater zit een klein beetje Legionella. Uitsluitend boven de 60 graden gaat Legionella dood. Het stilstaande afkoelende water in jouw leiding (38 graden) is nog steeds een prima bron voor het ontstaan van een biofilm. Vergelijk het met een pak melk die een paar uur buiten de koelkast is geweest en die je daarna weer terug zet.

Omdat je nooit in alle gevallen de risico's kan beoordelen zijn er veiligheidsnormen. Zo dragen we op een bouwplaats altijd een helm en veiligheidsschoenen (onverlet of er wordt gekraand), dragen we een autogordel (onverlet of je wel of niet een briljante chauffeur bent), adviseren we onze dochters om een condoom te gebruiken (onverlet of ze hem/haar wel of niet goed kent) en warmen we douchewater tot vlak voor de mengkraan op tot 60 graden.

Energetisch gezien maakt het overigens geen verschil. Je gewenste eindtemperatuur is 38 graden en de hoeveelheid energie die je toe moet voegen om dit te bereiken is hetzelfde. Je mengt bij 60 graden alleen wat meer koud water bij.

Ik zou nog steeds opteren voor het kleine boilertje dat met 800W veilig opgewarmd wordt tot boven de 60 graden. Zou zomaar een naar legionellagriepje kunnen voorkomen.
Laatst gewijzigd door Joepie op 09 mei 2017, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door nck »

Misschien wel aardig ter aanvulling op het verhaal van Joepie: koperen leidingen schijnen bij een lagere temperatuur volledig te ontsmetten van bacteriën dan Pex en rvs. Aldus de wikipedia.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Joepie nog éénmaal. Het leidingwater komt met een temperatuur van 12° uit de meter. Onderweg warmt het (nagenoeg) niet eerder op dan dat het in een warmwatertoestel terecht komt en dan nog stroomt het er met meerdere liters per minuut doorheen. Een doorstroomboiler (op minder dan een meter van het tappunt) KAN dan geen legionellarisico worden. Er blijft nauwelijks warm water in de leiding achter en dat krijgt ook niet de kans om langere tijd in die leiding te blijven staan aangezien we regelmatig van dat tappunt gebruik maken. Uitzondering is na terugkeer van vakantie maar dan is het zeer simpel: eerst even de leiding doorspoelen met de douchekop in een emmer.

HOEZO risico????
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Joepie »

Prima. Succes ermee.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door SanderL »

Paul, het nadeel van een doorstroomboiler vind ik dat je op het moment dat je gaat douchen veel energie nodig hebt van het net. Een zeer goed geïsoleerde boiler laad je op, op het moment dat je veel stroom produceert met de zonnepanelen.
Ik denk dat het idee wat ik schetste een minimaal risico op legionella geeft als je elke dag warm water pakt en het water in de wisselaar dus ververst. Ik wil dat punt nog verder uitzoeken.

Een oplossing op flessengas is vermoedelijk een stuk duurzamer dan een doorstroomboiler.
Ik ga niet uit van de stelling:'mijn zonnepanelen produceren meer energie over een jaar dan ik in een jaar verbruik, dus is het verschil in energie, het overschot, duurzame energie'. Elke kWh die je gebruikt moet je met een zo hoog mogelijk rendement opwekken en dat is niet met een doorstroomtoestel aangesloten op een elektriciteitscentrale. (helaas)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

De kogel is door de kerk en vanmorgen heb ik de gas hoofdkraan definitief dichtgedraaid.

Voor de keuken heb ik een klein (7L) close-in boilertje gekozen en een paar dagen geleden geïnstalleerd. De betere helft van mijn trouwboekje is heel tevreden; veel sneller warm water en ze vindt het nog heter ook. Ik heb nog geen klachten over dat het te snel op is dus maak ik haar maar niet teveel wijzer :fff

De badkamer heeft een doorstroomboiler gekregen, 11 kW op een eigen 3x16 krachtstroomgroep, ik had nog voldoende ruimte in de meterkast om die er tussen te prakken. We hebben een 3x25 aansluiting dus blijft er voldoende marge (hoop ik...) om geen problemen met teveel gebruik ineens te krijgen. Ik kijk het even een paar dagen aan maar dan zal ik de netbeheerder vragen de gasmeter te verzegelen. Daarna gaat de CV-ketel op Marktplaats. Er staan er wel meer van dit type en voor oudere worden nog bedragen gevraagd die mijn investering in de boilertjes al bijna weer goed zouden kunnen maken. Reken ik de winst op uitsparen vastrecht en onderhoudsabonnement mee krijg ik nog dik geld toe!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Ruuben »

mooi!
Dan heb je zomaarineens ruimte voor contributie :lol:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Zoek het verschil :mrgreen:
Zoekhetverschil.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie