Gas eruit: alternatieven?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Nu in de afgelopen 5 jaar mijn gasverbruik is teruggedrongen van bijna 3600 naar ongeveer 120 kuub per jaar is de verhouding tussen verbruik en vastrecht dusdanig scheef getrokken dat ik serieus overweeg helemaal van het gas af te gaan. Die 120 kuub is wat we kennelijk gebruiken voor SWW, verwarming gebeurt uitsluitend nog door het stoken van hout in mijn op de CV aangesloten fornuis. Wel staat de CV nog als backup achter het fornuis, mochten we tijdens het stookseizoen meer dan een paar dagen afwezig zijn kan het fornuis immers het huis niet meer op een minimum temperatuur handhaven. Dit komt in de praktijk niet of nauwelijks voor maar daarvoor moet wel een mogelijkheid bestaan mocht ons eens iets onverwachts overkomen.

De alternatieven moeten dus voldoen aan de eis om ons SWW te leveren en in zeldzame dagen het huis (en de planten daarin) op een minimum temperatuur (10°?) te kunnen houden. Ik zie hierbij drie mogelijkheden: een pelletCV, een warmtepomp of gewone elektrische verwarming met COP 1. De laatste vergt verreweg de minste investeringen maar kent een hoger verbruik. Voor SWW met de rekenregel 1 kuub gas is 10 kWh zou dat op 1200 kWh/j uitkomen. Gezien mijn overschot aan opgewekte elektriciteit (ca. 3000 kWh/j netto teruglevering) is dat zowel groen als betrekkelijk goedkoop. Een paar elektrische kacheltjes kosten niet veel qua aanschaf en gezien het te verwachten zeer lage aantal branduren ook niet teveel stroom. Dit lijkt me dus de eenvoudigste en op het eerste gezicht in mijn geval goedkoopste oplossing. Een pelletCV is wel mogelijk maar vergt een behoorlijke investering en nogal wat bouwkundige aanpassingen (realisatie opslagbunker en plaatsen nieuwe schoorsteen met doorvoer van de kelder naar het dak). Een warmtepomp is een nog grotere investering en behoeft een lelijke unit buiten, en de enige plek waar die redelijkerwijze geplaatst zou kunnen worden ligt binnen gehoorsafstand van de slaapkamer van de buren of lange leidingen van/naar het dak.

Ik zoek een rekenkundig model om de verschillende alternatieven op langere termijn met elkaar te kunnen vergelijken en mogelijke andere argumenten pro of contra de een of de andere mogelijkheden. Brandt maar los... :wink:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Joepie »

Nou een rekenkundig model ga ik niet voor je bouwen hoor :D

Ik denk dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken.

Ik constateer:
- 120 m3 gas is enkel voor warm tapwater.
- Je hebt geen zonneboiler.
- Je wilt een backup voor incidentele gevallen zodat je buiten de houtkachel om het huis vorstvrij kan houden (of op een bepaalde leeftemperatuur).

Beide eisen hoeven niet met 1 en dezelfde apparaat te worden bekleed.... Zo geredeneerd wordt het keuzespectrum groter.

1) Ik zou voor de backup een paar e-kacheltjes gebruiken. Billig auf Marktplatz of je hebt nog wat op zolder staan. Verder even kijken wat je e-aansluiting kan hebben. Zowel binenaansluiting als hoofdaansluiting. Eventueel apart groepje aanleggen voor de kacheltjes.

2) Met jouw overschot aan PV zou ik een zonneboiler nemen met klein vat (100 l of zo) met klein electrisch element. Of anders een kleine doucheboiler die op 500-750W kan verwarmen. Tijdschakelaar erop zodat je overwegend bij daglicht stroom verbruikt. En dan afspreken om 's avonds te gaan douchen of badderen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door mro »

Enkele kleine boilertjes van 10L in combinatie met een tijdschakelaar lijkt mij het beste evenwicht qua prijs/materiaalgebruik/ecologie.

Natuurlijk liefst zo dicht mogelijk bij het aftappunt en in combinatie met een zuinige levensstijl.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door benthuis »

Hier ongeveer zelfde gedachten kronkel gemaakt.
120m2 gas voor koken en bijverwarming tapwater.
Uitgerekend dat het ook makkelijk met flessen gas zou kunnen, zeker als koken niet meer op gas gebeurt. Mijn "maar" zit m vooral in het instand houden van een technische feestje voor zeer incidenteel gebruik...
Kosten, 5 sproeiers (4 x fornuis, 1x CV), fles met regelaar.
Zo'n binnen 2 jaar terug verdiend op vaste laten en kosten van 120m2 gas...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door SanderL »

Zojuist de zonnepanelen schoongemaakt met warm water, douchen doe ik ook warm, verder gebruik ik nooit warm water.
We hebben gelukkig geen mengkraan in de keuken waarmee je makkelijk soms /steeds per ongeluk de warme kraan open zet en toch koud water tapt omdat je de kraan maar kort open zet.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door wbe »

ik zou ook voor een zonneboiler met electriche element er in en voor de nood verwarming een paar kleine electriche kacheltjes.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door pelletpower »

Electrisch is inderdaad het makkelijkste. Een pelletcv overkill. Ik heb nog wel tekeningen voor een losse brander. kun je die ergens inbouwen? Dan blijven de kosten bedperkt.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

De elektrische kacheltjes zijn we het wel over eens zo te zien, niemand is voor pellet-CV of warmtepomp. Komt overeen met mijn eigen idee dus dat geeft hoop.

Resteert de wijze van warm water productie. Ik kook al jaren niet meer op gas dus we hebben het hier echt alleen over 120 m3 gas per jaar voor SWW. Om daarvoor een (flessen)gas oplossing te kiezen impliceert ook onderhoudslasten en dan ben je zo weer enkele tientjes per jaar kwijt. Puur elektrisch geldt dat niet en dat is het eerste verdiend.

In de keuken een close-in boilertje en maar eens gaan rekenen/meten hoe groot een boilervaatje in de badkamer zou moeten zijn. Of zou een doorstroomboiler in een of beide gevallen een interessant alternatief kunnen zijn? Een zonnecollector met aanverwante klimbim is toch weer een flinke investering in tijd en geld en zal met de daarvoor benodigde lange leidingen ook niet veel goedkoper worden in gebruik. We gaan zodra de lopende klussen een beetje afgerond zijn toch nadenken over een nieuwe badkamer (de huidige is 30 jaar oud) dus dat wordt een mooi moment of het gas eruit te gooien.

Nog andere visie iemand?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Joepie »

Doorstroomboilers vragen enorm hoge afzekering: 400V 3 fasen voor 11-18 kW

Ik zou zo iets overwegen: https://www.boilergarant.nl/p/elektrisc ... liter-tesy
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door nck »

Ik zat met exact het zelfde probleem, dat is dat de verhouding vastrecht / verbruikte m3 gas niet in verhouding waren. Gemiddeld 43 m3 gas voor onder de streep 185 euro. (4.30 euro per m3 gas :twisted: )

Voor mijn SWW heb ik het als volgt opgelost: Een indirect gestookte boiler i.c.m. een Clage doorstroomboiler van 13 kW.
De indirecte boiler wordt gevoed met een klein wilo yonos pompje, verbruik onder de 10 wat.
Schakelen gebeurt met een eenvoudige stromingsschakelaar in de koudwaterleiding en een afvalvertraagd relais waardoor de indirecte boiler ongeveer 4 minuten wordt naverwarmd na beëindiging van het warmwatertappen.
Zodoende hoeft de doorstroomboiler maar een klein deel na te verwarmen en kan ik met die 13 kW zeer ruim uit de voeten.
De doorstroomboiler vraagt hoegenaamd nooit het max vermogen omdat het water dus voorverwarmd aankomt en knijpt zodoende ook het debiet niet af om de ingestelde 60 graden te kunnen bereiken.
Het bevalt ons tot nu toe uitstekend.

Voordeel m.i. :je hoeft geen warm water op voorraad te houden en er wordt alleen verwarmd wanneer er vraag is. Volgens mij is dit en efficiëntste manier van werken.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Ik ben bang dat ik nog nooit van een indirect gestookte boiler heb gehoord Jan maar ik leer graag bij. Googelen leverde me zo gauw alleen combinaties met CV op en daar wil ik nou juist vanaf? Waar komt de warmte voor die boiler dan vandaan in jouw geval?

Hoe voorkom je legionella? Wanneer je doucht is 38° wel de bovengrens en is de stap van leidingwater dat met 12° uit de grond komt wel te doen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door nck »

Een indirect gestookte boiler verwarmt het water met heet cv-water. Je vindt dit type dus ook uitsluitend in combinatie met een cv-ketel.
Op marktplaats staan er echter genoeg te koop. Nieuw zijn ze ook gewoon te koop.
Ze hebben 4 leidingaansluitingen, bijna altijd 2 x 22 mm voor de aan/afvoer van verwarmings-water en 2 x 15 mm voor de aan/afvoer van tapwater.
De boiler heeft een inwendige spiraal waarmee de inhoud wordt verwarmd.

De warmte om de boiler mee op te warmen komt bij mij boven uit de buffer van mijn biomassa ketel.
Je zou de boiler ook op kunnen nemen in het bestaande cv-circuit, dan warmt de boiler altijd mee op het moment dat je je houtgestookte fornuis in werking hebt.

Voor legionella ben ik niet bang omdat er een doorstroomboiler achter hangt die altijd naverwarmt naar 60 graden en er regelmatig vraag is.
Het komt eerder voor dat de aanvoer naar de doorstroomboiler te heet is en het ding een foutmelding geeft.
Officieel zou ik er dan een mengventiel tussen moeten bouwen om de aanvoer onder de zestig graden te houden.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

OK helder. Ik zal eens zien of zoiets te organiseren valt maar waarom zou ik douchewater eerst naar 60° willen verwarmen? Wanneer ik koud leidingwater naar een kleine 40° verwarm lijkt me dat er geen onnodige verliezen zijn en legionella heeft dan ook geen kans. Wat ik aan prijzen zie doet me ook niet direct vermoeden dat het economisch rendabel te maken is...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Joepie »

Paul Joosten schreef:OKwaarom zou ik douchewater eerst naar 60° willen verwarmen? Wanneer ik koud leidingwater naar een kleine 40° verwarm lijkt me dat er geen onnodige verliezen zijn en legionella heeft dan ook geen kans.
Paul omwille van jullie gezondheid wil ik je adviseren je eerst even in legionella te verdiepen.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/L/Legionella
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Lieve »

dixit 'Paul omwille van jullie gezondheid wil ik je adviseren je eerst even in legionella te verdiepen.'

En van leven ga je dood. Overal zijn risico's, maar leven met ik ben bang van alles, nee dank je, ik ga wel gewoon dood.
Plaats reactie