Kachelventilator en cv houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Kachelventilator en cv houtkachel

Bericht door tobsie »

Een vriend van me had ik aangeraden een kachelventilator met peltier element te kopen (bv de iqdesign smartfan), omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Dit heeft hij gedaan, maar hij vertelde me dat de ventilator nauwelijks draait.
Ik was daar gisteren en de houtkachel blijkt een cv houtkachel te zijn, dus de bovenkant en zijkant zijn gevuld met water (en zijn dus nooit warmer dan zo'n graad of 60 tot 80). Dit is dus de reden dat de ventilator nauwelijks draait, omdat deze door warmteverschil gaat draaien.
De kachelpijp zit aan de bovenkant van de kachel en wordt wel warm. Mijn idee is om een een houder te maken om de kachelpijp waarop de ventilator kan staan. Het is dan de bedoeling dat de houder ongeveer net zo warm wordt als de kachelpijp. Denken jullie dat dit gaat werken? En welk materiaal geleidt dan het beste?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Kachelventilator en cv houtkachel

Bericht door Paul Joosten »

Van de gangbare metalen zijn de beste geleiders zilver, koper en aluminium. Belangrijk is een groot contactoppervlak, gebruik eventueel warmtepasta om oneffenheden mee op te vullen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Kachelventilator en cv houtkachel

Bericht door tobsie »

Thx voor de tips Paul
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kachelventilator en cv houtkachel

Bericht door Pietje »

Als de buitenkant van de kachel al zo koud is dat de molen niet wil draaien, hoeveel effect heeft een wel-draaiende molen dan nog?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Kachelventilator en cv houtkachel

Bericht door tobsie »

De warmte straling (10kw volgens het boekje) komt vrij aan de voorkant. Ik wil de warmte graag beter en sneller verdeeld hebben in de ruimte. Vandaar de ventilator.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kachelventilator en cv houtkachel

Bericht door Pietje »

Als er echt genoeg warmte vrijkomt (bijv. meer dan 3KW), dan gaat met molentje wel draaien, en is het ook effectief om die door de kamer te verspreiden. Maar in het geval van die houtCV wordt de meeste warmte opgenomen door het water, en blijft er nog maar een klein beetje over voor de buitenkant van de kachel. En als dat maar zo weinig is, dan doet een molentje niet veel (als 'ie al draait).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Kachelventilator en cv houtkachel

Bericht door tobsie »

Pietje. dat is niet het probleem en ook niet een discussie.
Het is een 30kW kachel waarvan 20kW naar het water gaat en 10kW naar de ruimte. Uiteraard theoretisch, maar zo staat het in de specs.

Een peltier ventilator gaat draaien door het warmte verschil tussen boven en onder. Aangezien het water door de bovenkant van de kachel stroomt, wordt de onderkant van de ventilator nooit warm. Alle warmte komt uit de voorkant/achterkant van de kachel, dus de ruimte wordt wel goed warm. Alleen de warmte wordt niet snel verdeeld door de kamer. Daarom wil ik de ventilator en zoek nu naar een manier hoe ik de onderkant van de ventilator toch warm krijg, vandaar mijn idee om een plateau te maken verbonden aan de hete kachelpijp.
Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kachelventilator en cv houtkachel

Bericht door Pietje »

Ja, snap het.

De oplossing die mij het eenvoudigst lijkt is het peltier element los te halen van het molentje, achterop de kachel vastzetten en een draadje naar de molen laten lopen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kachelventilator en cv houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Pietje schreef:Ja, snap het.

De oplossing die mij het eenvoudigst lijkt is het peltier element los te halen van het molentje, achterop de kachel vastzetten en een draadje naar de molen laten lopen.
Werkt waarschijnlijk ook niet goed.

Het punt is dat een peltier element oorspronkelijk gemaakt is om iets warm of koud te maken dmv stroom. Hoe meer stroom, des te groter temperatuurverschil.
Een afgeleide hiervan is omgekeerd, die hier wordt toegepast:
Het tempverschil moet zo groot mogelijk zijn, voor zoveel mogelijk stroom voor de ventilator.
Ofwel: De ene kant verhitten, de andere kant koelen.
Je hebt dus eigenlijk de fan nodig met koelribben om de bovenkant te koelen, voor het beste resultaat.

Vergelijk het met een stirlingmotor.
Plaats reactie