Welke wasmachine?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Joepie »

alefarendsen schreef:
Joepie schreef: Goed idee! Spoelt een wasmachine met water van dezelfde temperatuur als dat ie wast, of spoelt ie met kouder water? Als dat zo is, dan gebruik je eventueel teveel warm zonneboiler water, right? Met zonneboiler niet zo'n probleem, zonder wellicht wel?

Hier setup met warmtepomp icm zonneboiler, en in winter is warmtepomp zeker efficiënter in het opwarmen van water dan de wasmachine, dus zou jouw setup zeker interessant kunnen hier.

Overigens was m'n meisje beddengoed en ondergoed meestal op 60, haar statement is dat alleen op 30 graden wassen niet alle micro-organismen doodt. Heb er verder geen onderzoek naar gedaan.

gr.,
alef
Als ik er erg in heb draai ik de douchethermostaat na de 1e waterinname terug naar koud. Anders wordt er ook gespoeld met 30 graden water.

Het toverwoord is enzym. Dat is een natuurlijk product met een molecuulbrekende werking dat efficiënter werkt dan zeep. In zeep lossen vetten, bacteriën enzovoorts alleen maar een beetje half op. Enzymen breken grote moleculen in stukken waarbij deze hun oorspronkelijke eigenschap verliezen en door hun geindiceerde polariteit veel beter oplossen.. Een bekend voorbeeld van de uitstekende reinigingswerking van enzymen is spuug!

Enzymen gaan net als andere eiwitten kapot bij hogere temperatuur (start boven 50 graden) en dan neemt de reinigende werking sterk af.

In welke mate bacteriën gedood worden weet ik niet precies. Feit is wel dat er overal bacteriën om je heen zijn en dat je beddengoed nooit steriel is. Stofmijt zit ook zo weer in je beddengoed.

Vaatdoek en handdoek doen wij soms op 60 graden, maar dan met een schepje Vanish. Dat is een sterk oxidatief product dat pathogenen iig doodt.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Ruuben »

Ruuben schreef:BOSCH WAN28060NL

Heeft hot-fill aansluiting. Iemand nog andere ecologische invalshoeken.
Inderdaad blijkt het fake-news dar dezd heet water slikt.

Lastige opgaaf zo

Asko w6884 eco vind ik gewoon te duur.

Ik heb nu ook met thermostaat kraan de huidige bosch maxx aangesloten. Maar een verkoper raade dat bij de huidige machines sterk af vanwege toegenomen sensoren en software storingen die dat op zou leveren. Daar wordt ik wat onzeker van.

Heeft iemand een recentere wasmachine op warm water aangesloten?

Weet iemand de ecologische footprint van verschillende merken?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Dutch John »

De verschillen in ecologische voetafdruk zullen marginaal zijn. Materialen, bouw en transport zijn nu eenmaal nodig en voor alle machines ongeveer evenveel, want er zitten dezelfde componenten in, veelal afkomstig uit China. Assemblage in Duitsland is genoeg voor "made in Germany". Voetafdruk begint pas interessant te worden als je de gebruiker meeneemt, omdat die een veel grotere wispelturige factor is. Denk aan gebruiksfrequentie, benutting van wascapaciteit, soort zeep, het in stand willen blijven houden van een oude machine. De slag die je daar kunt slaan is vele malen groter.

Zeg nou zelf: de gemiddelde wasbeurt kost 1 kWh. Stel dat de helft daarvan voor het verwarmingselement is. Houden we het royaal aan: 5 wasbeurten per week voor een gezin met kinderen, maakt 130 kWh per jaar besparing door hotfill . Dan vermoed ik dat je op het gemiddelde stroomverbruik van 3.500 kWh per jaar op andere vlakken een grotere winst kunt behalen.

Laten we het meteen ook economisch bekijken: uitgaande van een levensduur van 5 jaar voor de machine: 130 x 0,23 x 5 = 149,5 euro besparing door hotfill. Kost de machine meer, dan blijft alleen het gadget en de streling van het gemoed over voor de meerprijs.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke wasmachine?

Bericht door JantjeV8 »

Dutch John schreef: Met een gieter en wat geduld zou het water inderdaad ook via het zeepbakje kunnen. Met een emmer en weinig geduld niet.
DJ
Dat kan nooit een goed argument zijn als je voornemens bent de trommel handmatig te gaan draaien. Dit ligt niet in 1 lijn.
Dutch John schreef: Laten we het meteen ook economisch bekijken: uitgaande van een levensduur van 5 jaar voor de machine: 130 x 0,23 x 5 = 149,5 euro besparing door hotfill. Kost de machine meer, dan blijft alleen het gadget en de streling van het gemoed over voor de meerprijs.
DJ
Dit eigenlijk wel interessant. Wat is de gemiddelde leeftijd van die apparaten?
Wij hebben een gezin van 4 personen. Ik heb nog nooit een nieuwe wasmachine gekocht. In 20 jaar zijn we nu aan de 2e machine bezig. De 1e was regelmatig een schokbreker kapot. Nieuwe steunen in gelast. Ik heb hem weg gedaan omdat na verloop van tijd ook de trommel begon te lekken. Vervolgens een 2e-handsje uit een erfenis gehaald voor een paar tientjes. Die draait al weer een jaar of 8 hier, was een jaar of 5 oud. Afgelopen winter heb ik de trommellagers, keerring, afvoerpomp daarvan vervangen. Prima geruisloos apparaat.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Dutch John »

JantjeV8 schreef:Dit ligt niet in 1 lijn.
Als je het water verwarmt op een houtgestookt fornuis in een kookpot van 15 liter en dat water zonder geknoei in een gieter krijgt, dan heb je gelijk. Maar rechtstreeks vanuit die grote pot in een petieterig zeepbakje wordt een knoeizooi. De geïnformeerde lezer zal stellen: "Maar Sjonny, je hebt toch een boiler aangesloten op je fornuis?" Inderdaad. Maar het geopperde concept was bedoeld om anderen meteen een extra mogelijkheid te bieden.

Je kunt de oude machines heel lang repareren. Veel componenten zijn met wat creativiteit uitwisselbaar. Zelfs doorgebrande sporen op de print zijn met een omleidingsdraadje nog te redden. Het punt is dat uitval altijd ongelegen komt. Daarom is het niet verkeerd om een tweede machine ernaast te zetten. Houdt de wederhelft tevreden en geeft jou het genoegen van een reparatie wanneer je tijd en zin hebt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Joepie »

Dutch John schreef: Daarom is het niet verkeerd om een tweede machine ernaast te zetten. Houdt de wederhelft tevreden en geeft jou het genoegen van een reparatie wanneer je tijd en zin hebt.
Hmmm,zo lang het aantal individuen die dit doet klein is en het aanbod wasmachines groot, omdat de massa hoogfrequent nieuw koopt, dan kan dit.

Als de massa dit idee wil uitvoeren niet. Al die tweede wasmachines zijn ooit nieuw gefabriceerd.

Je kunt ook goed contact met de buren onderhouden en in het incidentele geval van een 'waschine in reparatie' met je wasmand bij hen aankloppen.
Laatst gewijzigd door Joepie op 23 apr 2017, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Joepie »

Dutch John schreef: Zeg nou zelf: de gemiddelde wasbeurt kost 1 kWh. Stel dat de helft daarvan voor het verwarmingselement is. Houden we het royaal aan: 5 wasbeurten per week voor een gezin met kinderen, maakt 130 kWh per jaar besparing door hotfill . Dan vermoed ik dat je op het gemiddelde stroomverbruik van 3.500 kWh per jaar op andere vlakken een grotere winst kunt behalen.
Ik vind dat je overal waar het kan moet besparen. Grote of kleine bijdrage maakt niet uit. Maar dan niet tegen hoge meerkosten want dan koop je inderdaad alleen gemoedsrust af. Mijn douchemengkraan en 50 cm waterleiding kostten 4 tientjes. Terugverdiend in 10 maanden.

Levensduur van de mengkraan is lastig in te schatten. De ervaring leert dat het ontkalken en weer soepel maken van de thermostatische knop voor mij een lastig klusje is.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Dutch John »

Joepie schreef: Als de massa dit idee wil uitvoeren niet. Al die tweede wasmachines zijn ooit nieuw gefabriceerd.
Dit is geen optie voor de grote massa, maar voor de handigert die zijn machine kan repareren. Dergelijke types vinden altijd een machine die een ander afdankt, maar nog reparabel is. Zo'n tweede machine is daardoor geen aanslag op het milieu. Integendeel, want repareren voorkomt nieuwe productie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Welke wasmachine?

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef: Zeg nou zelf: de gemiddelde wasbeurt kost 1 kWh. Stel dat de helft daarvan voor het verwarmingselement is. Houden we het royaal aan: 5 wasbeurten per week voor een gezin met kinderen, maakt 130 kWh per jaar besparing door hotfill . Dan vermoed ik dat je op het gemiddelde stroomverbruik van 3.500 kWh per jaar op andere vlakken een grotere winst kunt behalen.
Mwah, dat durf ik te betwijfelen. In ons huishouden zijn er tientallen elektrische apparaten die stroom vreten. Hiervan zijn er slechts enkelen die 10% of meer van het totaal op zich nemen. Ik kan er zo maar 3 bedenken en die zijn hier noodzakelijk kwaad: de warmtepomp, de inductiekookplaat en de broodoven. De rest is sprokkelwerk en als ik daar mee klaar ben dan rest mij slechts een manier als die Joepie aandraagt om het energieverbruik omlaag te krijgen qua wassen.

Loont het de moeite? Beperkt... Waar het echt structureel wordt en daar ben ik het volledig met je eens, is als het een echte gedragsverandering wordt en we handmatig gaan wassen.

Met 2 kinderen, zijn er op de prioriteitenlijst andere zaken waar ik gedragsverandering wil bewerkstelligen en als ik dan toch energie wil besparen, dan toch maar op de manier zoals Joepie het aangeeft.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Welke wasmachine?

Bericht door mro »

Alternatief is het wassen en strijken extern maken, buiten het huishouden.

Met de bakfiets wordt de was opgehaald en geleverd. Wassen en strijken gebeurd centraal met machines die wat professioneler zijn.

Financieel iets duurder: waarschijnlijk wel alhoewel ik denk dat wel zou meevallen als je de kosten en tijdsbesteding in detail zou vergelijken.
Ecologischer: ja, over de volledige lijn: productie van machines, onderhoud/herstelling van machines, levensduur,... verbruik van water en elektriciteit indachtig.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Joepie »

alefarendsen schreef: 130 kWh per jaar besparing
Loont het de moeite? Beperkt....
Dat ligt eraan of je het relatief of absoluut wil bekijken.

Bij de winning van brandstoffen en de opwekking en transport van electriciteit gaat veel energie verloren. In het gunstigste geval is het overall rendement 40 procent ofzo. Dus voor elke kWh is 2,2 kWh bronmateriaal nodig geweest. We nemen hout met een energieinhoud van 5 kWh per kg.

1 huishouden dat 130 kWh per jaar bespaart op wassen, 'redt' (130 X 2, 2 / 5 = ) 57 kg hout per jaar.
1 miljoen Nederlandse huishoudens 'redden' 57 kiloton hout per jaar.
Met 160 ton bos per ha komt dit overeen met 355 ha staande hout. Dit is ongeveer 1% van ons Nederlandse bosareaal. Wat per jaar wordt 'gered'.

In relatieve zin is de bijdrage misschien peanuts, in absolute zin is het een gigantische hoeveelheid.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Dutch John »

Inderdaad. En dan heb je het over een miezerige 130 kWh per jaar. Trek dat eens door op het totale energieverbruik. Zonder intering van de niet-duurzame grondstoffen rekent een stabiele wereldbevolking dan in miljoenen, niet in miljarden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke wasmachine?

Bericht door JantjeV8 »

Dutch John schreef: Dit is geen optie voor de grote massa, maar voor de handigert die zijn machine kan repareren. Dergelijke types vinden altijd een machine die een ander afdankt, maar nog reparabel is. Zo'n tweede machine is daardoor geen aanslag op het milieu. Integendeel, want repareren voorkomt nieuwe productie.

Groet,
DJ
Dit is het principe waar het hele zuid-mediterraanse continent op draait. We moeten ze dat ook niet afpakken.. al doe ik daar goed aan mee. :?
mro schreef:Alternatief is het wassen en strijken extern maken, buiten het huishouden.
Sinds kort is er hier een dorp verderop een wasserette gebouwd op het terrein van een benzinepomp. Daar kun je dus weer 'ouderwets' met je wasje terecht. Iedere keer dat ik er langs kom, zie ik zo'n machine draaien, er blijkt dus best animo voor te zijn. Misschien ook nog wel een gevolg uit de crisis: geen geld voor een reparatie/vervanging.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Wouter Gillis »

Wij doen de was standaard met koud water. Enkel keukenhanddoeken en schotelvodden met warm water uit de zonnebuffer. Geen hotfill, de vaatwasser ook niet trouwens

groet
Wouter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Ruuben »

https://www.waschmaschinekaufen.com/fro ... ranschluss

Overzicht van Duitse modellen met warmwater aansluitingen
Plaats reactie