Stenen uit elektrische accumulatoren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Stenen uit elektrische accumulatoren

Bericht door swake »

Heb hier een halve meter kuub van die zware stenen liggen die uit een aantal elektrische accumulatoren komen.
Lijkt me ideaal om in een massakachel te steken.

Nu zit ik wel met een paar vragen en ben op zoek naar ervaring hieromtrent.
Tegen welke temperatuur kunnen zo'n stenen? Ik bedoel, mag het vuur rechtstreeks likken aan die stenen of moeten ze beschermd worden door een andere laag?

En wat als er ook een (brood)oven wordt gebouwd hiermee. Is dat een beetje veilig ivm de gezondheid?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Stenen uit elektrische accumulatoren

Bericht door Lieve »

Enige tijd geleden was hier een discussie over dergelijke stenen, ze zouden schadelijk kunnen zijn.
Normaal kan je ze wel helemaal aan de vlam blootstellen, ze verdragen t° tot 1500C°
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Stenen uit elektrische accumulatoren

Bericht door swake »

Wel, ik kon enkel m'n eigen draadje terugvinden van een 2-tal jaar terug. Die stenen liggen hier dus al zolang :mrgreen: Hoog tijd dus om er iets mee te doen.
Let wel dat het wellicht geen 'gewone' vuurstenen zijn. Ik betwijfel dus dat ze dezelfde eigenschappen hebben als de stenen welke we in onze rockets, bbq's en co steken.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Stenen uit elektrische accumulatoren

Bericht door swake »

Uit de specs van een ander apparaat:
Thermische capaciteit van die stenen is 1600 kJ/m³.°K
Ter vergelijking water heeft 4180 kJ/m³.°K, beton iets van 2000 kJ/m³.°K)

En die stenen zouden tot 800°C verwarmd worden door de de elektrische weerstanden.
In zo'n accu ding stroomt er constant lucht langsheen. Zo toxisch lijken ze mij dus niet, maar of ik er een brood zou willen op bakken dat weet ik nog niet want ik weet nog altijd niet van wat ze gemaakt zijn....
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Stenen uit elektrische accumulatoren

Bericht door gerard »

Als je vanwege de kosten het kankerverwekkende chromium 6 voor lief neemt... Maar houdt je familie uit de buurt!
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Stenen uit elektrische accumulatoren

Bericht door swake »

Onderbouw dat eens aub.
In de zin van, hoe kan er uitgemaakt worden of CR+6 wel degelijk in die stenen zit, en dat het er ook weer uitkomt wanneer ze verhit worden.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Stenen uit elektrische accumulatoren

Bericht door gerard »

Ik ga het niet allemaal nog eens uittypen. Je kunt nalezen wat ik er eerder over heb geschreven http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... chromium+6
groet,
Gerard
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stenen uit elektrische accumulatoren

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb het terug gelezen. Duidelijk verhaal zonder dat ik al die chemische codes begrijp. Maar hoe kom je nu achter de samenstelling van Swake z'n stenen. Kun je dat proeven, is dat te testen, kan iemand dat meten?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Stenen uit elektrische accumulatoren

Bericht door alefarendsen »

JantjeV8 schreef:Ik heb het terug gelezen. Duidelijk verhaal zonder dat ik al die chemische codes begrijp. Maar hoe kom je nu achter de samenstelling van Swake z'n stenen. Kun je dat proeven, is dat te testen, kan iemand dat meten?
Ik ben heel benieuwd of dit op een enigszins betaalbare manier te testen is en zo ja waar dat dat kan.

We gaan hier in de toekomst nog veel mee te maken krijgen. Er is zo ontzettend veel vervuiling, op zo veel plekken waar je het niet verwacht ook. Het allemaal testen is onmogelijk / vaak heel duur. Maar wat doe je dan, neem je het risico???

Ik heb net eergisteren 10 eitjes weggebracht voor een test op PCBs en dioxine. Volgens het bureau bevat 30% van de hobbykipeieren te hoge gehaltes dioxine of PCBs... maar ja zo'n testje kost wel 150 piek, dat is omgerekend toch een jaar lang 1 doosje AH bio eieren per week.

Dit is nog een redelijk standaard testje, ben bang dat het voor die stenen wat minder makkelijk zal zijn.
Plaats reactie