Houtvergasser zelfbouw voor CV installatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Woody Woodgasser
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2017, 01:50

Houtvergasser zelfbouw voor CV installatie

Bericht door Woody Woodgasser » 09 mar 2017, 03:09

Beste forumleden, dit is mijn eerste post hier en ik zal me even kort voorstellen en mijn plannen aan jullie voorleggen.

Ik ben Cor en ben woonachtig in Belgisch Limburg net over de grens bij Maastricht, ik woon al 17 jaar in België maar ben van huis uit nen' Ollander, in 2015 ben ik verhuisd vanuit de Ardennen naar Limburg, daar een wat ouder huis gekocht waar sinds de bouw in 1964 weinig aan gedaan is qua isolatie, dus ik kon min of meer "from scratch" beginnen wat betreft verbouwingen.
Inmiddels hebben we de spouwmuur vol laten spuiten met korrels en hebben we de zoldervloer voorzien van 14 cm glaswol, niet genoeg natuurlijk, maar het begin is er.

In dit huis staat ook een oude mazout ketel ( dieselgestookte ketel ) die waarschijnlijk ook uit de sixties is en deze heb ik inmiddels niet meer werkend, voorlopig is deze vervangen door 2 houtkachels om de boel warm te stoken, wat met hartje winter maar nauwelijks lukt ( 16 graden in huis ) het is dan ook een groot huis van nu 200 m2 met slechte ramen en deuren, dadelijk na de verbouwing wordt het bewoonbare oppervlak rond de 350m2 en dat vrijstaand.

Helaas heb ik beide houtkachels geinstalleerd op 2 schoorstenen die, naar nu blijkt, niet helemaal geschikt zijn voor houtkachels, de bakstenen zijn poreus en geven roetafzetting en teervlekken door op de gestucte muur en ook een penetrante stank, een oplossing hiervoor kan ik niet bedenken aangezien de gemetselde kanalen in diverse flauwe bochten lopen én slechts 13 cm diep zijn ( bij 25cm ), aangezien je op de meeste kachels een pijp van 15 cm moet steken zoals onze Jacobus 9kW en een oudere Jotul kan ik zelfs geen flexibele RVS buis van 15cm door de kanalen trekken.

Dus kortom, ik sta nu voor de keuze....
Of ga ik door met mazout stoken op een nog te vervangen kachel ( 3000 euro ) en moet ik dan ook eigenlijk nog een 50 jaar oude ondergrondse brandstof tank laten vervangen van maar liefst 5000 liter ( 2000,-- euro ), uiteindelijk is dat nog veel geld afgezien dat er dan ook elk jaar nog 1200 tot 2000 liter vloeibare dino zal verstookt moet worden.
Of ga ik een houtgas cv bouwen ( voor buitengebruik ) en neem ik afscheid van mijn beide houtkachels wat enorm veel voordelen biedt wat iedereen wel zal weten die zelf een houtkachel in de huiskamer heeft staan.

Ik zie er bijzonder veel voordelen in, te weten:

* Je stookt op de plaats waar ook het hout staat, dus niet meer 4-6 Actiontassen met hout hoeven te verslepen per dag.
* Alle troep van het houtstoken hou je buiten, dus teer, rook, stof, as, noem het maar op niet meer in het woonhuis.
* Ik kan weer gebruik maken van de radiatoren, dus niet de ene kamer 12 graden en de ander 24.
* Hout hoeft niet meer in kleine stukjes gehakt en gezaagd te worden wat een berg werk scheelt.
* 1 of hooguit 2 keer per dag vullen ( met buffervat uiteraard ) en daarna lekker wat anders doen.
* Vermoedelijk kan ik het zelf bouwen voor een fractie van de kosten van een fabrieksunit en daarbij gebruik ik om te stoken lokaal geproduceerd hout en ben ik minder afhankelijk van de grillen van de olieboeren ( prijsfluctuaties 2008-2009 staan me nog vers in het geheugen)

Als de buren er geen last van hebben en wanneer ik een systeem kan verzinnen wat reuk-en rookvrij gaat werken en daarbij ook nog 70%+ rendement heeft dan ben ik dik tevreden, dit kan eigenlijk alleen met houtvergassing.
Nu heb ik me al aardig ingelezen op diverse fora over het fenomeen houtvergassing en houtgestookte CV ketels. Belangrijkste punt is eigenlijk dat je pas gaat oogsten na het zaaien, oftewel eerst een volledige verbranding verkrijgen en daarna pas zoveel mogelijk warmte proberen te onttrekken aan de uitlaatgassen.

Kachels met een watermantel vallen dus per definitie af, voor nu vind ik ontwerpen met de secundaire vlam onder het te vergassen hout eigenlijk het aantrekkelijkst, ik heb zelf al eens een schetsje met paint gemaakt hoe ik het zelf zie, met één wijziging wat de meeste van dit soort kachels niet hebben, en dat is een as opvangruimte, aangezien ik straks voor 70 % oude pallets verstook wil ik niet dat de spijkers en schroeven door de hele kachel liggen, maar netjes in een opvangruimte onder het te verstoken hout terecht komen.

De houtgassen worden in dit ontwerp met een ventilator in de primaire verbrandingsruimte door het asrooster en de gloeiende kooltjes gedrukt en zullen op hoge temperatuur in een soort van vlampijp terecht komen ( van stalen buis en ronde vuurvaste steen ) waarbij voorverwarmde buitenlucht eveneens geforceerd in deze vlampijp bij gemengd zal worden om samen tot een geweldig hete verbranding te komen, dit proces zou je nog kunnen regelen met een temperatuurvoeler en / of een lambda sonde die de hoeveelheid lucht op de hoeveelheid houtgas afstemt.

Om de vlam een zo heet mogelijke verbranding te geven wil ik onderste boiler ( zie tekening ) gedeeltelijk van vuurvaste steen voorzien, de boiler zelf zal worden gemaakt van 3 vierhoekige buizen van 30 X 10 cm van +/- 1 meter lang die in een U - vorm gelast worden maar wel onderling verbonden zijn voor vrije stroming van het water, de hete lucht gaat door deze U-vorm heen naar voren en gaat dan om de boiler heen naar achteren waar het vervolgens bij de 2de boiler aankomt.
De 2de boiler is een lange vierhoekige ( of ronde ) buis van 30 X 40 cm en 1,25 meter lang, deze buis wordt voorzien van 14 of 16 kleinere buizen van 5 cm doorsnede die omgeven worden door het te verwarmen water, mocht het nu zo zijn dat de rookgassen dan nog een temperatuur hebben van boven de 250 graden dan laat ik ze nog een keer door een 3de boiler stromen die op de zelfde manier gebouwd is als de 2de, of ik gebruik de 2de boiler 2 keer door hem te splitsen waarbij de rookgassen eerst door de ene helft naar boven gaan en door de 2de helft naar onderen en dan via een schoorsteen(tje) naar buiten.

Met een Arduino hoop ik het hele systeem te kunnen regelen, mits ik wel even de code kan schrijven natuurlijk, ik ben hier 2 weken geleden eens experimenteel mee begonnen om me dat eigen te maken en heb het inmiddels al voor elkaar dat ik de ventilator ( afzuigkapmotor ) in 3 trappen kan regelen met een paar relays, op snel, langzaam en uit, ook heb ik een servo motor weten te koppelen aan de temperatuurvoeler die een klep over het ventilatorhuis moet trekken in het geval dat het systeem gaat moduleren, het hout op is, of wanneer alles veel te heet geworden is.

De bedoeling is eigenlijk om de kachelventilator tijdens opwarming van het water volle bak te laten werken, tot een graad of 70, dan moet de ventilator in een langzamere stand gaan draaien en moet de kachel gaan moduleren, hierbij gebruik ik dus die servo bediende regelklep, die tot 85 graden de ventilator steeds verder moet afsluiten, of andersom bij dalende temperatuur weer moet openen, voor meer en minder luchttoevoer, wanneer de boiler boven de 85 graden komt dan is het over met de pret, ventilator uit en klep dicht, zonder zuurstof kan geen enkele vlam overleven.

Het water uit de kachel boilers ( 2 stuks gepland ) zal naar 2 goed geisoleerde IBC 1000ltr containers gepompt worden in een gesloten systeem, dus in het vat komt alleen een warmtewisselaar te hangen, het boilerwater komt niet in het IBC vat, ik ben er alleen nog niet uit of het een systeem onder druk of drukloos gaat worden, als iemand me daar eens wat over kan vertellen dan hou ik mij aanbevolen.

De kachel moet modulair zijn, en in delen verplaatsbaar, aangezien ik de (aflopende ) tuin hier komende jaren wil gaan wijzigen en egaliseren zal de kachel dus in de toekomst nog eens een andere bestemming kunnen krijgen, niet handig als je 1000 kilo staal aan elkaar gelast heb, dus alles moet netjes met boutjes aan elkaar komen en toegankelijk zijn, en de boilers uitwisselbaar/ repareerbaar.

Ik heb inmiddels al:

Divers gereedschap, o.a haakse slijper, MIG lasapparaat op 380Volt ( voor dik staal dus ) 3 analoge thermostaten (aquastat ) en een 500 liter LPG tank die ik als primaire verbrandingsruimte kan gebruiken, hier kan lekker veel hout in zodat de kachel hopelijk met 1 vulling, 2000 liter water kan opwarmen richting 75 graden ( +/- 60 kilo hout voor nodig denk ik )
16 buizen van 50mm doorsnede en 3,5 mm wanddikte ( ouderwetse steigerpijp ) en 5 afzuigkap motoren met bediening, de rest moet ik nog kopen, bedelen en stelen ;-)

...En ook niet onbelangrijk.... ik heb er enorm veel zin in, graag zou ik mede-kachelbouwers hier op het forum voor raad en daad willen vragen, mogelijke valkuilen, tips of mogelijke wijzigingen in mijn plannen, ik ga er van de zomer eens rustig aan beginnen en zal iedereen op de hoogte houden over de vorderingen, eerst maar eens even alles goed gaan plannen.

De tekeningen zijn png bestanden, dus bewerkbaar met paint, kan handig zijn om iets uit te leggen of te vragen.
Bijlagen
houtkachel+brandkamer.png
houtboiler vooraanzicht
houtboiler3.png
Dwarsdoorsnede houtboiler

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7486
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser zelfbouw voor CV installatie

Bericht door kockie » 09 mar 2017, 08:52

Ik zit er juist aan te denken om mijn houtvergasser te vervangen door iets simpelers....

Zoiets, maar dan voor in de schuur waar mijn huidige vergasser staat: http://batchrocket.eu/applicatie#cv Hoeft dus niet zo mooi als die van Holtere, maar moet ook zeker geen warmte naar de omgeving afgeven.

Voordelen: beproefd concept, uitermate schone verbranding, simpele opbouw, geen ventilatoren, ingewikkelde regelingen en andere toeters en bellen nodig. Verdiep je daar eens in. Bij goede opbouw binnen 5 minuten rookloos en geurloos brandend. Dat red ik met mijn vergasser nooit. Oh ja, het concept is ook nog eens goed schaalbaar!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Plaats reactie