Pagina 1 van 1

Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 07 mar 2017, 21:56
door Ruuben
Slimme energiemeters zijn niet altijd betrouwbaar waardoor consumenten mogelijk te veel betalen. De netbeheerders hebben nu een lijst opgesteld met typenummers van de meters die mogelijk afwijken.

Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat ruim 850.000 huishoudens in ons land een elektronische meter hebben die het energieverbruik mogelijk niet goed meet. Vijf van de negen meters gaven hogere standen door dan het feitelijke verbruik. Het verschil liep tijdens de tests op tot 582 procent, zes keer zo veel als het echte verbruik.


De testopstelling van de Universiteit Twente. (Foto: RTL Nieuws)

Het komt doordat moderne ledlampen en telefoonopladers niet gelijkmatig stroom trekken, zoals bijvoorbeeld een gloeilamp dat doet. Door de plotselinge pieken raken veel slimme meters in de war en geven ze mogelijk een hoger verbruik aan.

850.000 slimme meters
De netbeheerders, die verantwoordelijk zijn voor de meters, onderkennen dat 850.000 meters problemen kunnen geven. In ons land zijn in totaal zo'n drie miljoen slimme meters. Volgens de netbeheerders wijken de meters alleen onder zeer extreme omstandigheden af. Het gaat om de volgende type meters, melden ze na vragen van RTL Nieuws:

Echelon 83331-1IMAD KAP4
Enermet E420-n(t)(s) P8KM
Iskra MT371-D1A52 ZBEP
Iskra ​ MT171-D2A52 RBEN
Iskra MT382-D2A52 ZBBD
Iskra MT171-D2A52 ZBER
Iskra MT382-D2A52 ZBEV
Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005
Landis + Gyr ZCF120ABd(F)s2 KAAE
Landis + Gyr ZMF120ABdFs2 ZAEX
Consumenten die een 'onverklaarbaar hoog' energieverbruik hebben, moeten contact opnemen met hun energieleverancier.

Consumentenbond wil onderzoek
Als je een energiemeter wilt laten ijken draait de consument op voor de kosten – als er niets mis blijkt met de energiemeter. Zo'n onderzoek kost tussen de 200 en 700 euro, want iedere netbeheerder hanteert een eigen tarief. De TU Twente waarschuwt dat zo'n meting vaak nutteloos is voor de consument, omdat de test niet uitgevoerd wordt met die zogenaamde 'piekbelasting'.

De Consumentenbond pleit voor een onderzoek. "Alle betrokken partijen moet de klachten serieus nemen en de problemen oplossen. Misschien moet sommige meters vervangen worden."





http://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/me ... ktriciteit

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 07 mar 2017, 23:04
door nck
Ik denk dat heel veel verborgen verbruik met een slimme meter nu wel gemeten wordt.
Een ferrarismeter is namelijk niet is staat de blindstroom te meten.

Jan

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 13 jan 2018, 09:56
door Ruuben
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/proe ... er-weer-op

Tientallen Rotterdamse en Arnhemse huishoudens testen de komende maanden een prepaid energiedienst. Het werkt net als een prepaid telefoonabonnement; deelnemers kopen een tegoed aan energie en kunnen dit zelf opwaarderen.

Het komt regelmatig voor dat huishouden door het herhaaldelijk niet betalen van de energierekening worden afgesloten van gas en elektriciteit. In Rotterdam bijvoorbeeld wordt dagelijks een huishouden afgesloten.

Elk jaar zijn netbeheerders, huishoudens met betalingsproblemen en energieleveranciers miljoenen euro’s kwijt door afsluitingen. Met de prepaid energiedienst willen de betrokken partijen huishoudens meer bewust maken van hun energieverbruik en extra hulp bieden om afsluiting en nieuwe schulden te voorkomen.

Betalen? Dan snel weer stroom
De proef in Rotterdam wordt door netbeheerder Stedin, energieleverancier Greenchoice en Alliander gedaan. De pilot in Arnhem door netbeheerder Liander, Nuon en Stichting Energiebank Nederland. Op basis van de pilots wordt bepaald of en hoe de prepaid energiedienst een vervolg krijgt.

Huishoudens kunnen via een webportal hun verbruik en actuele energiesaldo zien, vertaald naar het aantal dagen dat ze nog energie hebben. Als het energiesaldo te laag is, ontvangen ze een bericht en kan er via de de portal snel worden opgewaardeerd. Is het tegoed op, dan is een klein bedrag overmaken voldoende om binnen een paar minuten weer stroom te hebben. Een schakelaar in de meterkast kan op afstand de stroomtoevoer in- en uitschakelen.

Het lijkt allemaal heel Amerikaans te worden. Het lijkt ook makkelijk hackbaar.

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 13 jan 2018, 11:37
door willem
Ruuben schreef: 13 jan 2018, 09:56 https://www.rtlnieuws.nl/nederland/proe ... er-weer-op

Tientallen Rotterdamse en Arnhemse huishoudens testen de komende maanden een prepaid energiedienst. Het werkt net als een prepaid telefoonabonnement; deelnemers kopen een tegoed aan energie en kunnen dit zelf opwaarderen.
Ik meen me te herinneren dat R'dam hier zo'n tien jaar geleden al mee bezig was, al was dat vroeger heel
gewoon toen we het "gasmuntje/penning" hadden.

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 13 jan 2018, 17:49
door kockie
Ruuben schreef: 13 jan 2018, 09:56 Het lijkt ook makkelijk hackbaar.
Dat lijkt me leuk, geeft een hele nieuwe dimensie aan mijn huidige spelen met lampjes.

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 13 jan 2018, 20:28
door Ruuben
Doe mij maar muntjes meter. Die kan Kockie niet kraken vanaf zijn sofa.

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 13 jan 2018, 20:35
door kockie
Hè, ik had net een visioen van 7 segment displays bestaande uit complete woonwijken....

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 14 jan 2018, 11:26
door tvw
zeker laat geworden gisteren? :lol:

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 14 jan 2018, 12:50
door Joepie
Heel goede ontwikkeling. Lang leve de slimme meter.
Uitzettingen en het afsluiten van stroom en gas leiden tot maatschappelijke kosten en maatschappelijk leed.
Uitzettingen zijn geen feestje, zeker niet als er kinderen bij betrokken zijn.
Dit weegt voor mij toch een stukje zwaarder dan het louter theoretisch geklets over de hackbaarheid en privacygevoeligheid van een opnameapparaatje in de meterkast.

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 14 jan 2018, 23:28
door Ruuben
Denk je dat het moeilijker of eenvoudiger is geworden om iemand af te sluiten?

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 15 jan 2018, 00:01
door Joepie
Dit experiment heeft ten doel om te voorkomen dat mensen afgesloten worden. Her gaat om een kwetsbare groep in de samenleving die allerminst baat heeft om nog eens met af- en aansluitkosten te worden geconfronteerd.

Huishoudens worden afgesloten omdat ze hun rekening niet tijdig betalen. Niet doordat een apparaatje de meterstand bijhoudt.

Re: Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang

Geplaatst: 04 mar 2019, 00:21
door Ruuben
Ik geloof niet dat door dit apparaat ineens geen aan of afsluitkosten berekend gaan worden.
Over het algemeen geld in het huidige kapitalistische stelsel geen clementie voor iemand zonder geld.
En was tot heel voorkort bijvoorbeeld in Rotterdam juist de bedoeling daklozen veel boetes voor slecht gedrag te geven.

Ik zal morgen eens gaan speuren in de tarieven op de websites van de gasboeren.