Gammele slimme meters..... Techniek is geen vooruitgang
Geplaatst: 07 mar 2017, 21:56
Slimme energiemeters zijn niet altijd betrouwbaar waardoor consumenten mogelijk te veel betalen. De netbeheerders hebben nu een lijst opgesteld met typenummers van de meters die mogelijk afwijken.
Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat ruim 850.000 huishoudens in ons land een elektronische meter hebben die het energieverbruik mogelijk niet goed meet. Vijf van de negen meters gaven hogere standen door dan het feitelijke verbruik. Het verschil liep tijdens de tests op tot 582 procent, zes keer zo veel als het echte verbruik.
De testopstelling van de Universiteit Twente. (Foto: RTL Nieuws)
Het komt doordat moderne ledlampen en telefoonopladers niet gelijkmatig stroom trekken, zoals bijvoorbeeld een gloeilamp dat doet. Door de plotselinge pieken raken veel slimme meters in de war en geven ze mogelijk een hoger verbruik aan.
850.000 slimme meters
De netbeheerders, die verantwoordelijk zijn voor de meters, onderkennen dat 850.000 meters problemen kunnen geven. In ons land zijn in totaal zo'n drie miljoen slimme meters. Volgens de netbeheerders wijken de meters alleen onder zeer extreme omstandigheden af. Het gaat om de volgende type meters, melden ze na vragen van RTL Nieuws:
Echelon 83331-1IMAD KAP4
Enermet E420-n(t)(s) P8KM
Iskra MT371-D1A52 ZBEP
Iskra MT171-D2A52 RBEN
Iskra MT382-D2A52 ZBBD
Iskra MT171-D2A52 ZBER
Iskra MT382-D2A52 ZBEV
Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005
Landis + Gyr ZCF120ABd(F)s2 KAAE
Landis + Gyr ZMF120ABdFs2 ZAEX
Consumenten die een 'onverklaarbaar hoog' energieverbruik hebben, moeten contact opnemen met hun energieleverancier.
Consumentenbond wil onderzoek
Als je een energiemeter wilt laten ijken draait de consument op voor de kosten – als er niets mis blijkt met de energiemeter. Zo'n onderzoek kost tussen de 200 en 700 euro, want iedere netbeheerder hanteert een eigen tarief. De TU Twente waarschuwt dat zo'n meting vaak nutteloos is voor de consument, omdat de test niet uitgevoerd wordt met die zogenaamde 'piekbelasting'.
De Consumentenbond pleit voor een onderzoek. "Alle betrokken partijen moet de klachten serieus nemen en de problemen oplossen. Misschien moet sommige meters vervangen worden."
http://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/me ... ktriciteit
Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat ruim 850.000 huishoudens in ons land een elektronische meter hebben die het energieverbruik mogelijk niet goed meet. Vijf van de negen meters gaven hogere standen door dan het feitelijke verbruik. Het verschil liep tijdens de tests op tot 582 procent, zes keer zo veel als het echte verbruik.
De testopstelling van de Universiteit Twente. (Foto: RTL Nieuws)
Het komt doordat moderne ledlampen en telefoonopladers niet gelijkmatig stroom trekken, zoals bijvoorbeeld een gloeilamp dat doet. Door de plotselinge pieken raken veel slimme meters in de war en geven ze mogelijk een hoger verbruik aan.
850.000 slimme meters
De netbeheerders, die verantwoordelijk zijn voor de meters, onderkennen dat 850.000 meters problemen kunnen geven. In ons land zijn in totaal zo'n drie miljoen slimme meters. Volgens de netbeheerders wijken de meters alleen onder zeer extreme omstandigheden af. Het gaat om de volgende type meters, melden ze na vragen van RTL Nieuws:
Echelon 83331-1IMAD KAP4
Enermet E420-n(t)(s) P8KM
Iskra MT371-D1A52 ZBEP
Iskra MT171-D2A52 RBEN
Iskra MT382-D2A52 ZBBD
Iskra MT171-D2A52 ZBER
Iskra MT382-D2A52 ZBEV
Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005
Landis + Gyr ZCF120ABd(F)s2 KAAE
Landis + Gyr ZMF120ABdFs2 ZAEX
Consumenten die een 'onverklaarbaar hoog' energieverbruik hebben, moeten contact opnemen met hun energieleverancier.
Consumentenbond wil onderzoek
Als je een energiemeter wilt laten ijken draait de consument op voor de kosten – als er niets mis blijkt met de energiemeter. Zo'n onderzoek kost tussen de 200 en 700 euro, want iedere netbeheerder hanteert een eigen tarief. De TU Twente waarschuwt dat zo'n meting vaak nutteloos is voor de consument, omdat de test niet uitgevoerd wordt met die zogenaamde 'piekbelasting'.
De Consumentenbond pleit voor een onderzoek. "Alle betrokken partijen moet de klachten serieus nemen en de problemen oplossen. Misschien moet sommige meters vervangen worden."
http://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/me ... ktriciteit