philips houtvuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

philips houtvuur

Bericht door kees »

Is het iemand opgevallen? vanochtend in de krant en vanavond op tv nieuws.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dit artikel bedoel je?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ik vind het erg dat de media, een bedrijf als Philips met dergelijke gratis reclame in het nieuws moeten brengen. Alsof Philips met de behoeften van die arme stakkers zou inzitten!

Het artikel: "Schoner koken in miljoenen huisjes" vond ik via Google Nieuws. Het toont ook een foto van het fornuis in werking:
http://www.bndestem.nl/economie/article134229.ece

Van het fornuis zelf is weinig merkbaar. Men ziet op de foto een pan die op een flinke, geelbrandende, open vlam staat. Er is duidelijk geen schoorsteen aanwezig. Alle rookgassen en alle warmte komen dus in de kamer terecht. De rookgassen van deze vuurtjes mogen dan wel haast onruikbaar en onzichtbaar zijn, ze zijn des te verraderlijker omdat er nog veel koolmonoxide in zit. Het binnenshuis gebruik van dit fornuis, is daarom net zo levensgevaarlijk als binnenshuis een barbecue op houtskool gebruiken.

Het artikel zegt dat de constructie van het fornuis de meeste warmte uit de kamer houdt. Dan vraag ik me af waar die warmte w?l naartoe gaat.

De kostprijs van het fornuis wordt niet vermeld. Meer dan waarschijnlijk maken het thermo-electrisch element en de sensoren het apparaat onbetaalbaar duur voor de mensen voor wie het bedoeld is. Bovendien zijn thermo-electrische elementen zeer gevoelig voor oververhitting.

Vooral gedurende de laatste tientallen jaren werden, door de belangeloze inspanningen van vele onderzoekers, verspreid over de hele wereld, vele soorten, zeer goed presterende kookkacheltjes ontworpen. Over deze mensen en hun uitvindingen wordt met geen woord gesproken. Nochtans is alles waar Philips nu mee voor de dag komt aan deze mensen te danken!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Anderzijds vind ik het onderwerp van koken op hout zeer interessant.

Bijna 40 jaar geleden was ik met mijn ouders op vakantie in Oostenrijk. Waar we toen verbleven, kon onverwacht alleen maar op een houtgestookt fornuis gekookt worden. Dit was zo tot afgrijzen van mijn moeder, dat die onmiddelijk terug naar huis wou gaan. De daarop volgende drie weken werden echter zo interessant dat ik ze nooit meer zal vergeten. Met dat grote fornuis, het hout, het vuur ?n de onhandigheid van mijn ouders om daarmee om te gaan, werd die keuken, echt waar, een oergezellige keuken! :P

Dirk
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Het is een interresant onderwerp en dus zeer de moeite van het onderzoeken waard.
De Phillips Woodstove blijft vooralsnog voor mij een geheimzinnig apparaat die het onderzoeken in ieder geval waard is.
Op: http://www.research.philips.com/newscen ... stove.html
staat in ieder geval meer info en twee redelijk goede foto's van het ding.
Verder heb ik per mail gevraagd om nadere informatie bij Phillips Research.
Ben benieuwd of ze die willen geven, alhoewel ik daarbij m'n twijfels heb.
Afgezien van de hout verbranding ben ik ook benieuwd naar de bijkomede door het ding opgewekte elektrisch vermogen.
Vooralsnog geef ik ze het voordeel van de twijfel en wacht af.

Gerbe.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Gerbe,

Als het onderwerp je interesseert, zul je deze link zeker interessant vinden: http://www.repp.org/discussiongroups/resources/stoves/

Ik ben benieuwd of Philips zal antwoorden en wat ze dan zullen antwoorden.

Dirk
Gast

Bericht door Gast »

Tja, ik heb weer een miskleuntje te melden.
Een jaar geleden had ik een ding gebouwd volgens de tekening op
http://www.ieiglobal.org/ESDVol3No2/woodgasstove.pdf
De maatvoering heb ik niet geheel aangehouden maar in grote lijnen leek het er op. Op blz 3 rechter kolom op de site staat: "a continuous (smokeless) blue flame was established in 2 minutes....." Dat lukte mij pas na 4 minuten. Eerst 4 min. wat rookontwikkeling, daarna iets wat op blauwe vlammen begon te lijken... dan opeens EEN ROOK ik kon er geen meter doorheen kijken, de buren kwamen bezorgd informeren of het wel goed ging :lol: Na wat mislukte pogingen en nog meer rook, gestopt met het experiment. En toch, Philips mensen, ben ik overtuigd dat er een low tech brander met blauwe vlam mogelijk is!!
Hans
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Ik vind het erg dat de media, een bedrijf als Philips met dergelijke gratis reclame in het nieuws moeten brengen. Alsof Philips met de behoeften van die arme stakkers zou inzitten!
Nochtans is alles waar Philips nu mee voor de dag komt aan deze mensen te danken!

Dirk
Philips is erg goed in patenten :twisted:
Gast

Bericht door Gast »

kees schreef:
Dirk Bauwens schreef:Ik vind het erg dat de media, een bedrijf als Philips met dergelijke gratis reclame in het nieuws moeten brengen. Alsof Philips met de behoeften van die arme stakkers zou inzitten!
Nochtans is alles waar Philips nu mee voor de dag komt aan deze mensen te danken!

Dirk
Philips is erg goed in patenten :twisted:
Goed dan hier het "verlossende woord" van Phillips!

LS,

Op dit moment is de woodstove nog nergens te koop. Voor deze zomer is een pilot productie gepland met als speciale doelgroep de Indiase markt.
Er wordt ook gekeken naar een versie voor de westerse markt, maar de nadruk zal in eerste instantie liggen op de armere landen. Daar is het grootste
positieve effect te behalen.
We zullen U op de hoogte houden zodra er een versie voor de westerse markt eraan zit te komen.

meer (technische) info is te vinden op:

http://www.research.philips.com/newscen ... stove.html

met vriendelijke groeten,

Paul van der Sluis.

dr. P. van der Sluis Philips Research Laboratories Eindhoven
Building: WAG 1 2 28 Prof. Holstlaan 4 box WAG12

Teleurstellend, maar eigenlijk wel verwacht. :evil:

Gerbe.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Er was een demonstratie van deze kookkachel te zien op het programma Nieuwlicht dat werd uitgezonden op 3 maart. Dit programma kan via internet herbekeken worden.

Ga daarvoor naar http://omroep.vara.nl/index.jsp en kies dan bij "UITZENDING GEMIST?" het programma "Nieuwslicht". Dan verschijnt er een nieuw venster. Het nieuwe venster vermeldt ook de uitzending van 3 maart en daar kan men selecteren hoe men het programma wil bekijken.

Het fornuis wordt helemaal in het begin van het programma aangestoken maar er wordt pas uitgebreid over gesproken vanaf ongeveer de 31ste minuut. Met de schuifbalk kan men naar die tijd schuiven, anders moet men het hele programma bekijken.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Het volgende heb ik via een nieuwsbrief ontvangen
Quoting Paul van der Sluis <paul.van.der.sluis@philips.com>:

Dear prof. Anderson,

Thank you for the interest in 'my' stove. I know your work very well. And have been thinking along these lines, but decided a while ago to go for the flexibility of a forced airflow and see how far I could go.
I am also aware of the stove of Tom Reed, the Sierra stove and many house heating stoves using comparable principles. This project started at home as a private enterprise: I just wanted to be able to cook on wood at home whithout all the problems of a traditional woodfire. Holidays in Nepal made me very aware of these problems. Only later I learned that Philips(my employer) is interested in sustainability projects and I had no problems continuing my project at Philips and extending the scope to the many people who really need it.
Doing this work inside a multinational gives the project a chance to grow to the size required to give a significant dent in the problem that half of humanity faces everyday.
Form our sustainability pages:
http://www.philips.com/about/sustainability/Index.html
you can read:
Sustainability offers a world of opportunities to improve quality of life and create value for individuals, communities and the company. We firmly believe that socially and environmentally sound behavior contributes to sustained profitable growth and value creation. This project fits perfectly into that belief...

...Please share this info on the stove discussion group, becuase my stove has sparked some discussion over there: http://listserv.repp.org/pipermail/stov ... hread.html

I have been following this discussion group, and never published anything, because "The scope excludes commercial promotion of any specific corporation"
see: http://listserv.repp.org/pipermail/stov ... 10450.html

We do intend of making a profit on these stoves since we sincerely believe that that is the only way the project can grow to a significant size.

Regards,

Paul.
dr. P. van der Sluis Philips Research Laboratories

Eindhoven
Building: WAG 1 2 28 Prof. Holstlaan 4 box WAG12
In die brief erkent die dr. Paul van Philips zijn inspiratie uit het werk van anderen zoals bijvoorbeeld Thomas Reed. In de krantenartikelen en televisie-uitzending wordt echter niets van het baanbrekend werk van deze mensen vermeld!

Verder vind ik het aanstootgevend dat het de bedoeling is dat ook deze fornuizen "met winst" zullen verkocht worden. Daardoor worden de meest hulpbehoevenden al bij voorbaat uitgesloten!

Dirk
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Dirk Bauwens schreef:
In die brief erkent die dr. Paul van Philips zijn inspiratie uit het werk van anderen zoals bijvoorbeeld Thomas Reed. In de krantenartikelen en televisie-uitzending wordt echter niets van het baanbrekend werk van deze mensen vermeld!

Verder vind ik het aanstootgevend dat het de bedoeling is dat ook deze fornuizen "met winst" zullen verkocht worden. Daardoor worden de meest hulpbehoevenden al bij voorbaat uitgesloten!

Dirk
Dirk, je hebt gelijk en we hoeven van de aspiraties van meneer Philips geen wereldverbeterende apparaten te verwachten zonder dat daar geld aan te verdienen is.
Je verwijzingen naar de diverse websites geven gelukkig aan wat er nog meer voor een ontwikkelingen zijn op dit gebied.
Wat me overigens blijft interesseren is de opwekking van elektriciteit bij de Woodstove.
Ik neem aan dat daar Thermo-elektrische generatoren worden toegepast en in tegenstelling tot het mij bekende beroerde rendement daarvan lijkt het erop dat er duidelijke verbeteringen zijn.
Zie hiervoor b.v. http://www.sam-tetec.com/
Wanneer met rendementen van tegen de 30% bij redelijke temperaturen behoorlijke vermogens kunnen worden opgewekt, loont het misschien de moeite daar eens wat experimenten mee te doen.

Mijn vraag is: wat denk(en) jij (jullie) daarvan?

Gerbe.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Gerbe,

Thermo-electriciteit is zo de moeite waard dat je er best een nieuw onderwerp over maakt!

1 kg hout of andere biomassa bevat ongeveer 4 kWh aan energie. Zelfs bij een rendement van bijvoorbeeld maar 2 percent heeft men nog steeds 80 Wattuur over. Daarmee kan een compacte spaarlamp van 5 Watt toch 16 uur branden! Dergelijke toepassingen zijn voor onze landen misschien niet zo interessant, maar wanneer deze toepassing bijvoorbeeld betekent of iemand in het donker verlichting heeft of niet, dan wordt het wel een uiterst waardevol iets.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

weet inmiddels -uit de eerste hand- dat het een electronica-module moet worden en die gaat per definitie 7 jaar mee; volgens afd. voorontwikkeling consumentenelectronica.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Om te kunnen functioneren moet het thermo-electrische element langs ??n zijde verwarmd worden. De andere zijde moet gekoeld worden. Het element moet warm worden maar het mag echter nooit heet worden. Dan gaan ze heel snel stuk.

Dirk
Plaats reactie