Combinatie RBB / warmtewisselaar lastig ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Combinatie RBB / warmtewisselaar lastig ?

Bericht door Wouter Gillis »

Bedoel je soms de Fioven van Pigion?
viewtopic.php?f=3&t=1888&p=24386&hilit= ... rvs#p24386
groet
Wouter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Combinatie RBB / warmtewisselaar lastig ?

Bericht door kockie »

Nee, er is recent nog discussie over geweest.


Edit: Deze volgens mij: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=135

(heb nu even geen tijd om door te lezen)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Combinatie RBB / warmtewisselaar lastig ?

Bericht door ritsaert snijder »

Maccy is recent (vullen van een buffer met warm water). Pigion reageerde ook recent en gaf aan de wisselaar te willen verwijderen. Jeroen Leising gaf in het verleden ook al aan dat het maar om een beperkt vermogen gaat.

Als je warmte wil weghalen uit je massakachel omdat het weinig effect heeft (buitenmuur) dan kan dat natuurlijk prima. Als je dat op een simpele manier met weinig kosten in je CV systeem kan meenemen, perfect. Aandachtspunt is wel dat je dan vrij koud retourwater nodig hebt. Met een retour van 60 graden die in het register gaat ben al snel aan het opwarmen. Het scheelt ook veel waar je hem inbouwt in de mantel.

Voorbeelden van een forse bijdrage van de massakachel aan je cv en tegelijkertijd genieten van een stevige massakachel met een temperatuur van rond de 55 graden heb ik nog niet gezien.
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Combinatie RBB / warmtewisselaar lastig ?

Bericht door Wouter Gillis »

Voorbeelden van een forse bijdrage van de massakachel aan je cv en tegelijkertijd genieten van een stevige massakachel met een temperatuur van rond de 55 graden heb ik nog niet gezien.
Klopt. Eigenlijk moet je beogen dat je met de massakachel (door zijn centrale ligging) het huis zo goed als warm kunt houden. Een register aan een massakachel dient vooral opgevat te worden als ondersteuning om bijvoorbeeld SWW of een LTV kring (bijvoorbeeld in een meer afgelegen badkamer) aan te warmen en niet veel meer. Een "hulpmotor " dus.
Is er veel cv warmte nodig op andere plaatsen die met een massakachel niet te bereiken zijn, is een cv-kachel meer aangewezen.

Anderzijds, des te beter een huis geïsoleerd is, des te minder noodzaak is er om een buitenwand van 55°C te hebben en kan er weer wel meer warmte naar het cv gedeelte gaan. Zoals bijvoorbeeld Mon Jansegers die in zijn volledige finovenwand koperen leidingwerk heeft ingeleemd.

Groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Combinatie RBB / warmtewisselaar lastig ?

Bericht door ritsaert snijder »

Helemaal mee eens. Mon Jansegers heeft in zijn (bijna) passiefhuis? een hele grote kachel geplaatst (en hij gebruikt zonnewarmte) en verspreid de warmte uit de kachel met leidingen, pomp en radiatoren. Maar het blijft relatief weinig warmte!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie