Binnenmuren onderkant isoleren? Staan in zand

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MarkBng
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:01

Binnenmuren onderkant isoleren? Staan in zand

Bericht door MarkBng »

Hoi,

Ik ben een bungalow (vrijstaande huis) van 1966 aan het renoveren. Ik wil het huis goed isoleren, het krijgt vloerverwarming, een warmtepomp en zonnepanelen(energie neutraal dus). Het totale huis heeft een soort betonvloer met afdekvloer (met parket). Deze betonvloer zit direct op schoon wit zand. Geen isolatie dus! De binnenmuren zijn ook op die betonvloer gebouwd (die in het zand ligt). Ik ben deze betonvloer in de ruimtes eruit aan het hakken. In de ruimtes komt dadelijk een constructievloer, PIR isolatie en daarop verwarmingsleidingen en afdekvloer.
De binnenmuren blijven staan, maar kan ik daar ook isolatie bij aanbrengen en is dat wel uberhaupt nodig? Trekt er veel kou van het zand in de muur als de muur onder niet is geisoleerd? En als ik het moet isoleren. Hoe dan?

Groetjes,
Mark
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Binnenmuren onderkant isoleren? Staan in zand

Bericht door Pietje »

Hoi Mark,

Welkom op het forum! Genoeg te lezen...
MarkBng schreef:Ik wil het huis goed isoleren, het krijgt vloerverwarming, een warmtepomp
Goed isoleren is een prima investering. Hoe lager je warmtebehoefte hoe beter. De combinatie warmtepomp / goede isolatie is echter minder gunstig; waarom zou je een heel dure (high tech) installatie aanschaffen voor een paar KWh per dag die er nodig zijn je huis te verwarmen...? Voor de aanschaf kun je jaren een electrisch kacheltje aanzetten... Niet dat dat ecologisch is, maar andere vormen van verwarmen zijn zeker goedkoper. Heb je een massakachel overwogen?
MarkBng schreef: een warmtepomp en zonnepanelen(energie neutraal dus).
Energieneutraal is in dit geval slechts "administratief neutraal". In de winter heb je veel meer stroom nodig dan in de zomer, en in de zomer heb je stroom waar je geen bestemming voor hebt. Op dit moment kan "het net" dat nog wel kwijt. Als de hoeveelheid zonne-energie een beetje redelijk aandeel gaat krijgen (op dit moment minder dan 2% van electriciteitsproduktie), dan wordt het zomeroverschot zo groot dat stroom in de zomer overdag gratis wordt of zelfs geld kost. Daarentegen: in de winter is veel vraag naar stroom en weinig aanbod, dus je kan er donder op zeggen dat er variabele tarieven komen, en dus hoge prijzen in de winter. En juist in dat hoge tarief staat jouw warmtepomp te draaien...
MarkBng schreef:De binnenmuren blijven staan, maar kan ik daar ook isolatie bij aanbrengen en is dat wel uberhaupt nodig? Trekt er veel kou van het zand in de muur als de muur onder niet is geisoleerd? En als ik het moet isoleren. Hoe dan?
Ik ben geen bouwkudige, dus ik hoop dat anderen hier bijspringen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een (verticale) dunne laag EPS/PIR tussen die nieuw te storten vloer en de binnenmuren de koudebrug verkleinen, maar je krijgt het niet makkelijk mooi opgelost...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Binnenmuren onderkant isoleren? Staan in zand

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad Pietje, die constructie gaat nooit echt deugen.

Overigens trekt de kou niet naar je muur, maar de warmte uit je woning naar de kou toe.

Zit die binnenmuur met ankers aan de buitenmuur vast? Zit er isolatie in die spouw? Is die binnenmuur van origine op die ondervlier geplaatst, of is dat een klusje van later geweest?
Als je die vloerplaat weg hakt, hak je dan niet dat strookje kapot waar de binnenmuur op staat? Die vloer zal een cm of 7/8 dik zijn, is dat stabiel genoeg voor je binnenmuur?
Als die vloerplaat ook de fundatie van je binnenmuren verzorgt, en je hakt daar 90% van weg, wat doet dat met de zetting?
Ik krijg de indruk dat u de constructie van uw woning onderuit wilt halen.

De gegevens zij wat karig, maar ik zou u als volgt adviseren: die binnenmuur ook weg, uitgraven, isolatiepakket met ruwe betonvloer. metal-stud wanden met isolatie en dampdichtelaag als nieuwe binnenmuur plaatsen, daarna de afwerkvloer met slangen en afwerking naar keuze.
Plaats reactie