Hulp bij aansluiten HoutCV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door HEINO73 »

Goed plan. Ik zal eerst het kacheltje op druk brengen en kijken of hij lekvrij is.
Tot nu toe bedankt voor alle tips, positief en negatief. Wat me alleen een beetje tegenvalt is dat ik wordt afgeschilderd als een onverantwoordelijke leek. Ik ben idd een leek op dit gebied maar zal toch ergens moeten beginnen om zo deskundig te worden als jullie... Ik heb altijd gedacht dat forums daar voor waren . Veel lezen en zgn "domme" vragen stellen.. maar het blijkt dat je alles al moet weten voor je mee mag praten op dit forum. ..
Nogmaals ik heb geen haast en ga heus niks aansluiten voordat ik weet dat het goed is...Maar het zou leuk zijn als ik daar wat tips bij kreeg..
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Ik ben het ondertussen wel gewend, Heino.
Ik wordt hier ook als achterlijke, roekeloze halve zool gezien.
Ik heb een gladde rug.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door Albert van WdJ »

hanskraayeveld schreef: En wat jij doet moet jij weten. Ik heb nog steeds geen onderbouwing van jou optie gehoord.
Het lijkt er dus op dat je weinig onderbouwend aangelegd ben.
Kijk nog even naar je tekening (aansluitschema). Over welke apparatuur heb jij het? Wanneer je er een legenda bij levert, wordt het wel duidelijker.
Een veiligheidsventiel is in principe een drukventiel dat open gaat bij 2 of 3 bar.
Een thermisch veiligheidsventiel is weer wat anders. Eigenlijk komt dan alleen de Watts STS21 in beeld. Noem die dan ook gewoon. (Daar ontstaat deze verwarring.)
Daarbij zijn de voorwaarden vanuit de fabrikant voor dit laatste ventiel heel specifiek beschreven. Zoals jij hem nu in je aansluitschema hebt genoemd/gezet, is het behoorlijk verwarrend.
Gezien de kunde van Heino73 in deze materie, stuur je hem met een kluitje het riet in.
Je kunt dan iemand weinig onderbouwend noemen. Maar dan verwijt de pot de kachel dat hij zwart ziet. Want je bent zelf ook niet duidelijk.
Change, before you have to.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Okee Okee, thermisch veiligheidsventiel.

Ik ben het voor een heel klein beetje met je eens. Ik kan dan wel niet zo goed tekenen, maar je kunt (naar mijn mening) toch wel duidelijk zien dat het geen 3 bar ventiel is.

Plus daarbij heb ik het over een 3 bar ventiel en over een veiligheidsventiel.
Staan allebei in de tekening! Dan moet er toch wel een lampje gaan branden dat het niet 2 dezelfde zijn.

Daarbij komt nog dat een thermisch veiligheidsventiel, ook een veiligheidsventiel is.
Een motorfiets, is ook een fiets. Dat het vaak anders gezien wordt, is iemands interpretatie erbij.
Dat jij aanneemt dat het een 3 bar veiligheidsventiel is, is jouw interpretatie.
De tekening laat duidelijk anders zien.

Maar ik ben het wel met je eens, het kan niet duidelijk genoeg. Alleen heb ik het gewoon vergeten.
97 graden thermisch veiligheidsventiel.
Zie mijn 2e post, ik heb hem zelfs benoemd daar. Thermische ablaufsicherung watts.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door Albert van WdJ »

Helder.

Voor de rest blijven mijn bezwaren bestaan.
Het is mij te risicovol om iemand te adviseren die er zelf weinig vanaf weet.
Kritisch meedenken vind ik prima, maar het uitdenken van een aansluitschema voor een hout-cv opstelling ga ik niet doen.
Hoewel ik prima weet hoe je dit type systeem moet aansluiten in verschillende situaties.
Als je zelf wilt installeren, moeten je weten wat je doet, maar ook wat je kan en niet kan.

@Heino73,
Probeer nu eens zelf het aansluitschema op papier te zetten, zoals op dit forum door velen anderen ook al is gedaan. Gebruik een juiste legenda en namen. Omdat je niet weet of deze kachel onder druk mag werken, zet je hem in, in een open systeem.
Test daarna je kachel uit, zoals o.a. Jantjev8 aangaf. Maar test het ook een keer in een veilige testopstelling. Dan kun je erachter komen of je deze kachel in een betrouwbaar systeem kunt bouwen. En of je geen afdankertje hebt gekocht dat het installeren niet waard is (of nog erger, onveilig is).
Ik zou trouwens absoluut contact zoeken met de verkoper. Hij moet je zeker de naam en installatie- en technische gegevens van deze kachel kunnen geven. Evenals leeftijd etc.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door JantjeV8 »

Tja, als we nooit iets proberen kom je niet verder. Met proberen worden de meeste kindjes geboren :lol:
Plaats reactie