Boiler of een Platenwisselaar gebruiken bij Hout-Cv-Kachel ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Boiler of een Platenwisselaar gebruiken bij Hout-Cv-Kachel ?

Bericht door Atlas »

Heb de vraag al vaker gesteld op dit forum. Echter dat onderwerp is "uitgelopen" in een zonnecollectoritem.
Vandaar dat ik dit nogmaals vraag:

Wat geeft een beter rendement; boiler of een platenwisselaar.
Van beiden apparaten hieronder een foto. (Sorry Frans, ik heb die van jou even geleend)

Groet, Hans
Bijlagen
Platenwisselaar en oud boilertje als warmtewisselaar.JPG
Laatst gewijzigd door Atlas op 15 apr 2008, 12:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door Atlas »

Ben zelf even aan het experimenteren gegaan.
Kreeg een idee: als ik nu mijn 60 liter boilervat voor warm tapwater in mijn CV ketel (Radson 2560 uit 1994) nu eens helemaal leeg laat lopen. Vervolgens laat ik hem weer verwarmen en neem deze tijd op. Het leek mij dat ik dan iets meer te weten kan komen.
-allereerst heb ik warme water uit het boilervat via de kraan weg laten lopen.
-vervolgens heb ik de boilerstand weer op "aan" gezet. Brander sloeg direct aan en de watertemperatuur uit
het cv gedeelte (via 3-weg klep nu door de boiler geleid) kwam al snel op 60c. Gedurende 4 minuten bleef de temperatuur ca 60c.
-na 5 minuten liep de temperatuur op naar 65c. na 6 min 70c. 7min 75 c. 8min 80c.
-na 9 minuten had hij blijkbaar zijn max. temp bereikt en schakelde de brander over op een lagere brandniveau
omdat de voorloop regelthermostaat open gaat
-gedurende 2 minuten brand hij nog in deze lagere stand
-gedurende een poosje draait de pomp nog na om de nog aanwezige warmte nog aan de boiler af te geven
-na 11 minuten is de boiler blijkbaar opgewarmd en staat alles in ruststand.
De temperatuur die het verwarmingswater van de cv dan aangeeft is iets meer dan 80 c.

Hieruit haal ik dat de temperatuur die er "ingestopt" wordt steeds een graad op 20 hoger is dan wat de boiler aan temp. heeft. Bij het stoppen van het proces is er immers 83 c. CV-water en de boiler is dan ca 60 c.? of zie ik dat verkeerd?

Deze 60 liter (inhoud van het boilervat) wordt dus in 12 min. ca 50c. opgewarmd naar 60 gr c. (ik er van uit dat het koud water ongeveer een temperatuur van 10 c. heeft)

Bijgaand ook een foto van de gegevens van de capaciteit van de ketel.

Wie kan mij nu berekenen hoeveel afgifte aan warmte dat nu is? Op die manier hoop ik vergelijkingsmateriaal met een platenwisselaar te krijgen. Is dat mogelijk?
Heb regelmatig al opmerkingen van Dirk Bouwens gezien. Hij lijkt mij thuis in cijfertjes en formules. Kan hij mij wijzer maken? Iemand anders misschien?

Groet,
Hans
Bijlagen
1 min. temp ca 60 c  j.JPG
12 min temp 80c. boilerverwarming uit j.JPG
gegevens ketel j.JPG
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door mark »

Hoi Hans. Dirk Bauwens is niet meer actief op dit forum. Maar er zijn nog wel een paar andere leden die erg goed thuis zijn in deze materie.

groet Mark
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door John Doh »

atlas schreef:Wat geeft een beter rendement; boiler of een platenwisselaar?
Voor mij is de vraag wat je in dit geval met "rendement" bedoelt.

Kun je aangeven welke warmtebron je wilt gebruiken en waarvoor het opgewarmde water is bedoeld?

Het thermisch rendement van platenwisselaars kan erg hoog zijn, omdat de warmte die je er in stopt, er zo ongeveer ook weer uit moet komen. Omdat het een compact apparaat is heeft het van zichzelf weinig warmteverlies naar de omgeving.

Eigenlijk hoeft dat voor warmtewisselaars in boilers weinig anders te zijn, maar een boiler is ook een voorraadvat. Hoe groter je de boiler kiest, hoe groter ook het warmteverlies zal zijn. Vanwege de constructie (spiraal in boiler) is er wellicht ook sprake van minder verwarmend oppervlak, waardoor de uitkoeling lager zal zijn dan bij de platenwisselaar. Een slechtere uitkoeling geeft mogelijk een hogere retourtemperatuur en daardoor weer een lager rendement van de verwarmende gasketel. Dus zou je zeggen, de platenwisselaar is beter.

Echter: de boiler is ook voorraadvat, waardoor het vermogen van opwarming wellicht kleiner mag zijn. De platenwisselaar zonder voorraadvat moet wel het volledige gevraagde vermogen kunnen leveren, waardoor de retourtemperatuur bij een gegeven formaat wisselaar ook vrij hoog kan worden.

Zonder verder wat over het gebruik te weten, zou ik gokken dat de platenwisselaar het beter doet dan de boiler. Niet omdat het rendement van de gaskachel beter is (retourtemperaturen vergelijkbaar) maar omdat de stilstandsverliezen lager zijn.
John
Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door Bob1 »

Dag Atlas,

Mede door het lezen van jouw vorige topic is mij geloof duidelijk welke richting jij heen wilt.
De situatie is: Dat jij van plan bent een hout kachel te kopen die ook warmte aan een drukloos CV net kan leveren. Klopt??
Natuurlijk wil je die warmte zoveel mogelijk benutten voor je CV installatie die wel onder een paar bar staat.
Nu stel jij de vraag welk appendage een hoger rendement heeft voor de warmte overdracht tussen die twee media''s. Te weten de platenwisselaar of een buffervat met warmtewisselaar spiraal. Vraag stelling ok?
Voor beide situatie heb je 2 pompen nodig en ook een buffervat al dan niet met of zonder ww. Namelijk 1 pomp tussen kachel en appendage en een tussen appendage en CV net. Ook ben je erg snel een groot buffervat nodig. Als het CV net geen warmte opneemt (radiatoren dicht door b.v. thermostaatkranen vertrekken zijn warm genoeg) en je nog gezellig de kachel aan hebt.
Het voordeel van platenwisselaar is dat de warmte direct naar het CV net getransporteerd kan worden zonder dat eerst een paar honderd liter water van het buffervat moet worden opgewarmd, het buffervat kan dan worden opgewarmd als het water warmer is dan bijvoorbeeld 80 graden. Dit is niet mogelijk bij een buffervat met inwendige warmte wisselaar. Rendement en warmtewisselaar is een rare combi, de warmte overdracht wordt bepaald door Q= delta temperatuur*oppervlakte*1/warmte overdrachtscoëfficiënt. Dus oppervlak zo groot mogelijk (plaatwisselaar enorm veel oppervlakte). Veel succes met je zoektocht
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door chathanky »

Met je eigen test kun je nog niet nagaan wat het rendement is van je boiler.

Wat jij met de test afgelezen hebt is de aanvoertemperatuur van je cv water.
Die kan best meer zijn dan je boilertemperatuur.
Als je de retourtemperatuur had gemeten dan zou die ongeveer gelijk zijn aan je boilertemperatuur.
Een normale ketel zal altijd rond de 20 graden verschil tonen.

Met een platenwisselaar heb je met andere temperaturen te maken.
Die zal continu water krijgen van +/- 12 graden uit het waterleidingnet.
Met een aanvoertemperatuur van 60 a 65 graden van de ketel kan je water aanmaken van bijna dezelfde temperatuur.
Het retourwater is dan ongeveer 40 graden en kan zelfs nog lager naar de 10 graden toe, maar dat vindt de cv ketel niet zo lekker en een modulerende ketel zal zijn vermogen terugschroeven tot hij weer 20 graden verschil ziet.

De verliezen die je hebt zijn de warmteafgifte van je boiler of platenwisselaar en de ketelverliezen.
Overdrachtsverliezen zijn in principe geen verliezen omdat die verliezen na opwarming van de ketel weer mee genomen worden naar de boiler of platenwisselaar.

Moderne ketels en boilers koelen het cv water sterk af. (grote overdracht)
Je ziet aan je voorbeeld als je boiler bijna op temperatuur is dat de aanvoer 80 graden is.
Bij een moderne ketel zal dit zo`n 60 a 65 graden zijn, dit geeft een retour van +/- 40 graden
Bij zulke lage retourtemperaturen condenseert een hr ketel en je rendement zal dan toenemen.
Bij de ketel die je nu hebt dus niet. condensatie van aardgasvebranding begint onder de 60 graden.
Doordat ze tegenwoordig de afgifte oppervlakte vergroten van de boilers en platenwisselaars kan het cv water verder afkoelen.

Hopenlijk is het nu iets duidelijker geworden.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door Atlas »

Beste Bob1,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie.
Graag wil ik nog even antwoorden en reageren;
Dat jij van plan bent een hout kachel te kopen die ook warmte aan een drukloos CV net kan leveren. Klopt??
Natuurlijk wil je die warmte zoveel mogelijk benutten voor je CV installatie die wel onder een paar bar staat.
Je veronderstelling is inderdaad juist; De hout-cv kachel moet de warmte leveren aan allereerst de boiler van ca 120 liter (voorgeschakeld met 3-weg klep voor de cv boiler van 60 liter) en mocht die opgewarmd zijn dan aan de CV-installatie.
De kachel is een drukloos systeem met een open expansie reservoir en kan dus niet direct "in" de cv- install gezet worden. De CV installatie is immers een "druk" systeem, werkend met een gesloten expansievat.
Voordeel van een dergelijk kachel is dat de zaak alleen maar "aan de kook" kan komen en niet het gevaarlijke "op stoom raken" (ja, ja, van deze pagina's geleerd: bij explosie 1 liter wordt in split second 1100 liter stoom!! )

Het volgende ben ik nu van plan:
het warme water van de kachel verwarmd eerst het 120l boilervat tot ca 70 c. tot hier gaat alles vanzelf. De boiler is er immers op ingericht de warmte uit te wisselen.
Vervolgens wordt het hete "kachelwater" omgeleid ter verwarming van het cv water.

Hier nu moet een de warmte van het en in het ander systeem uitgewisseld worden. En inderdaad .... hier was mijn rendement vraag op gericht.
Ook ben je erg snel een groot buffervat nodig. Als het CV net geen warmte opneemt
In principe heb je gelijk met je opmerking. Echter een buffervat plaatsen is mij even te ingrijpend en hou ik "op reserve".
We hebben een kachel op het oog wat redelijk uitgebalanceerd is op onze warmtebehoefte. Volgens de fabrikant kan er aan cv (nadat de warm tapwater-boiler al opgewarmd is) 9 enkele radiatoren aan van 60 x 160. Ik kan dus warmte genoeg kwijt in mijn huidige cv-systeem op de benedenverdieping. Mocht dit te weinig zijn dan ga ik op de bovenverdieping ook de al aanwezige radiatoren open zetten en deze ruimtes als buffer gebruiken. Goed idee?

Ook wil ik de zaak zo aansluiten dat we in de kamer waar de kachel staat steeds de meeste warmte voelen (hier zitten al 5 van die cv platen) en dus de kachel al gaan temperen voordat de rest van de cv installatie warm wordt.
De verhouding ruimte- en water warmteafgifte van de kachel is 4,4 : 9,8 kw. 30: 70% dus ongeveer.
Ook geeft de kachel mogelijkheden voor en automatische lucht- inlaat- sluiting. Zo wil ik de luchtinlaat laten sluiten wanneer het retourwater met een te hoge temperatuur terugkomt. De kachel gaat dan minder branden of zelfs uit.

Je opmerking
Dus oppervlak zo groot mogelijk (plaatwisselaar enorm veel oppervlakte). Veel succes met je zoektocht
geeft mij het gevoel dat ik rustig kan kiezen voor een platenwisselaar. Of misschien nog beter; 2 wisselaars in serie geschakeld (zie foto). Of zou ik aan een oude wisselaar uit en CV-ketel (vaak al 22 kw vermogen) genoeg warmte uitwisseling hebben?
Wat mij ook tegenhield bij het gebruiken van en platen warmtewisselaar was dat we in een kalkrijk-leidingwater gebied wonen. Was echter een denkfout van mij; er is uitwisseling van warmte tussen twee "dood-water-systemen". Fris leidingwater gaat er immers niet meer door heen.

Nogmaals dank voor je meedenken, ik hoop dat je dit nog even blijft volgen en probeert ook antwoord op mijn toekomstige vragen te geven

Atlas
Bijlagen
Platenwisselaar in serie geschakeld.JPG
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door Atlas »

chathanky,
Ook jij bedakt voor je uitgebreide antwoord.

Naar aanleiding van jou schrijven:
Wat jij met de test afgelezen hebt is de aanvoertemperatuur van je cv water.
Die kan best meer zijn dan je boilertemperatuur
Dat constateerde ik ook, wat jij al schreef; steeds ca 20 c. boven wat de boiler al aan temp had.
Die zal continu water krijgen van +/- 12 graden uit het waterleidingnet.
.Zoals je in mijn bovenstaande reaktie kunt lezen moet de wisselaar uitwisselen tussen kachelwater en CV water.
Met een aanvoertemperatuur van 60 a 65 graden van de ketel kan je water aanmaken van bijna dezelfde temperatuur.
Naar aanleiding van deze opmerking kies ik definitief voor een platen wisselaar. Voordeel hierbij is dat dit bijna geen ruimte inneemt.
Vraag mij wel af: Moet ik 2 wisselaars nemen of heb ik aan een wisselaar uit b.v. een Vaillant-ketel (Type VCW thermocompact, zie foto) genoeg overdracht?
Bijlagen
vaiilant platenwisselaar Type VCW thermocompact.JPG
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door chathanky »

Als je de wisselaar voor zonnecolectoren wilt gaan gebruiken is het wel handig om een boiler te nemen.
Je hebt niet altijd de warmte nodig als deze aanwezig is.
met een boiler heb je een opslag voor de momenten waneer je wel warmte nodig hebt.
Met een platenwisselaar moet je direct de warmte benutten of alsnog opslaan in een voorraadvat.

Het is mischien wel handig om te weten waarvoor je het precies wilt toepassen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door Atlas »

Chathanky,

Voor de duidelijkheid:
Met de hout-cv kachel verwarm ik:
1e een boiler van 120 liter warm waterverbruik die in serie staat met de 60 liter boiler van
mijn combi-cv totaal dus 180 liter.
(HR Radson 2560)
2e Via een platen wisselaar (ben ik op uitgekomen na info-uitwisseling op dit
forum) het retourwater van dezelfde kombiketel. Alles wat verwarmt wordt is
meegenomen en levert minder gasverbruik op en dus kost dus minder geld.

Ik was wat gereserveerd voor wat betreft het gebruik van een platenwisselaar. Kreeg echter door dat zowel de het opwarmende water als het opgewarmde water wat door de wisselaar stroomt “dood” water is en nagenoeg vrij van zuurstof en vooral kalk. Van afzetting en verstopping dus geen last.




Dit alles met in achtneming van alle veiligheden die bij een dergelijke installatie horen.

Wel maak ik het geheel "zonnecollectorgereed". Op die manier kan ik in de zomer warm water maken. De kachel brand immers alleen in de winter. Dus wel plannen hiervoor al maar geen werkelijke uitvoering.
Ik zal er eens een tekening/schema bij doen dat zal de zaak wat verduidelijken denk ik.
Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door Bob1 »

Dag Atlas,
Je zou kunnen overwegen om warmte overdracht tussen kachel en 1e buffervat doormiddel natuurlijke circulatie te laten geschieden. Je bent dan geen pomp nodig (lees onnodig e-gebruik). Echter er zijn wel een aantal rand voorwaarden: Het buffervat dient (recht) boven de kachel te staan (hoe hoger hoe beter bv de zolder), leidingen van voldoende diameter,weinig bochten, spiraal in buffervat voldoende groot (geen platen warmtewisselaar te veel weerstand), heet water in de spiraal naar beneden toe afkoelen, opwarmen bij voorkeur van beneden naar boven in de kachel.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door Atlas »

Dag Bob1

Jou idee heb ik ook even in overweging genomen. (Dit systeem kende ikl nog van vroeger net als bij afvoeren; afschot/oploop van 1 cm per meter en dan ook dikkere leidingen gebruiken.) Echter omdat ik de restwarmte die overblijft nadat de boiler van 125 liter warm is ook gaan wil gebruiken, plaats ik naar de cv toe een platen wisselaar.
En zoals je al opmerkte; hier loop het water niet vanzelf door heen. Pompen dus.

Bijgaand het al toegezegde tekeningetje van mijn plannen.
Kritische noten zijn welkom.

Hans

(klik 2 x op bijgaande afbeelding om te vergroten)
Bijlagen
Tekening Schema aansluiting hout-cv.JPG
Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door Bob1 »

Dag Atlas,
De pomp van de houtkachel dient tussen houtkachel en thermomixventiel te zitten!! Ook dient de thermomixventiel in de warmeleiding te zitten (bovenste T-verbinding). Anders werkt de regeling niet!!
Van de 120 liter buffer zou ik koud en warm drinkwater even omruilen (meer rendement). Driewegklep A zou ik later regelen op cv-pomp (of op het signaal van de (analoge/ouderwetse) ruimte thermostaat). Dit omdat bij veel ketels de cv-pomp uit gaat als de brander uitgaat al dan niet met enige naloop tijd.
Drieweg klep A laten regelen op 63 graden van het 120 liter vat zou onverstandig zijn. Omdat als deze temperatuur bereikt is de houtkachel waarschijnlijk nog brand en dus warmte afgeeft aan water. Wanneer de cv-pomp dan niet loopt of de warmte niet kwijt kan, raakt de houtkachel als nog aan de kook.
Houd er rekening mee dat een cv pompje bij atmosferische omstandigheden bijna geen opvoerdruk heeft. De cv installatie dient niet voor niets op een paar bar gehouden te worden. Plaats de pomp zo dat deze zich zelf ontlucht dus de pers v/d pomp aan de bovenzijde!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door Atlas »

Hallo Bob1.

Dit zijn de adviezen waar ik naar op zoek ben; dank je voor je raadgevingen. Ik kan merken dat je in deze materie thuis bent.

Natuurlijk; domme fout van die pomp; hoort inderdaad tussen thermomix ventiel en kachel.
Ook dient de thermomixventiel in de warmeleiding te zitten (bovenste T-verbinding). Anders werkt de regeling niet!!
Dat snap ik niet. Waarom zou het niet op getekende manier werken. Het gaat er toch om dat
je hem zo monteert dat er water doorgelaten wordt op het moment dat de kachel warmer wordt. Dit "voelt" de thermostaat rechts bovenin de kachel, deze zal dan ook het thermomixventiel verder openen. lijkt mij dat de plaats dan niet zo relevant is.
Er zijn trouwens thermomix ventielen die ook werken zonder thermostaat (b.v. Kunsel). Deze werken met een wasdoorn o.i.d. misschien dat je dergelijke bedoelt? En dat deze direct achter de kachel geplaatst moeten worden?
Van de 120 liter buffer zou ik koud en warm drinkwater even omruilen (meer rendement).
Heb ik wellicht verkeerd getekend maar mijn bedoelingen zijn dezelfde als die jij al aangeeft. Natuurlijk komt het heetste warm water boven uit het vat. Op de getekende manier zou het water nog weer iets afkoelen.
Trouwens; ook in het 60 lietervat heb ik de zaak omgedraaid en koud met warm verwisseld.
Niet getreurd trouwens; op alle boilervaten staat het duidelijk vermeld en is vergissen bijna uitgesloten.

Ik heb de tekening op de 2 punten aangepast. Wat denk je (men) er nu van?
(nu even geen tijd meer, ik kom op de overige dingen die je noemde nog terug)
Dubbelklikken op deze foto maakt hem duidelijker te bekijken.
Dubbelklikken op deze foto maakt hem duidelijker te bekijken.
Laatst gewijzigd door Atlas op 13 apr 2008, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Wat geeft beter rendement; boiler of een platenwisselaar

Bericht door Atlas »

Hallo Bob1.

Jij wilt 3-wegklep A laten regelen door de cv pomp.
Dat wil ik nu juist niet laten doen. De kachel moet zijn warmte m.i. steeds en altijd kwijt kunnen om koken te voorkomen. Is de boiler warm dan moet het warme water weg geleid worden naar de CV-platenwisselaar. In die zin fungeerd de CV ook als buffer. Ook deze aansluiten op een ruimte thermostaat geeft teveel onzekerheid. de kachel moet zijn warmte ten alle tijde kwijt kunnen.
Wel brengt dit mij op een ander idee: een ruimte-thermostaat de luchtinlaat van de kachel laten regelen. (is zoiets mogelijk trouwens? En hoe kombineer ik dit met de cv-thermostaat?) Op die manier is de kachel toch preferent.
...Wanneer de cv-pomp dan niet loopt of de warmte niet kwijt kan, raakt de houtkachel als nog aan de kook.
hierin heb je gelijk en het aan de kook komen is nmijn grootste zorg. Het lijkt mij dat een thermostaat net achter driewegklep A de pomp van de ketel in werking moeten gaan stellen.

Wat bedoel je trouwens met "opvoerdruk". En wat is "...de pers van de pomp aan de bovenzijde"?

Nogmaals dank voor het meedenken
Hans
Ps De tekening heb ik hierbij aangepast. 2 x klikken om hem duidelijk te bekijken
Tekening Schema aansluiting hout-cv.JPG
Plaats reactie