Compact metalen kacheltje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Compact metalen kacheltje

Bericht door Lieve »

Nee ik heb een beetje overdreven in de hoogte, het is een kamer waar de verdieping half uit weggehaald is, de zoldering is dus ook de onderkant van het zadeldak.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Compact metalen kacheltje

Bericht door benthuis »

Dank allen voor de reactie!

Gaat om een woonkamer van 4x4 met ensuite keuken 3x4 oid.

Vermogen moet dus niet te hoog liggen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Compact metalen kacheltje

Bericht door benthuis »

Oja, gaat om de woonkamer van een ander. Anders werd het zeker een mini rocket ;-)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Compact metalen kacheltje

Bericht door Bossie »

Shit, net een heel verhaal geschreven, te lang gewacht en nu weg.
Wij hebben in onze woonkamer met open keuken een Wamsler werkplaatskacheltje van 5kw staan. Woonkamer is 7.5 x 4.5, open keuken 3.5 x 2. Glas in lood, enkel glas, veel kieren geen tochtstrips.
Dit krijgt hij prima warm, als het buiten niet beneden nul is kan ik de deur naar de gang open zetten en het trappenhuis mee verwarmen.

Prestatie kan beter met name door het beter plaatsen, de kachelpijp gaat nu op 1 meter hoogte direct naar buiten. Als hij door het plafond naar buiten zou gaan houden we veel meer warmte binnen, beneden en boven. Daar gaan we na dit stookseizoen mee aan de slag. We moesten nu een snelle oplossing hebben tijdens de verbouwing. Als we helemaal klaar zijn willen we uiteindelijk een hout cv/fornuis en of massakachel.

De Wamsler haal ik na dit stookseizoen uit elkaar, dan bekleed ik de vebrandingskamer met wat betere kwaliteit chamotte en maak ik hem groter. Hij is nu behoorlijk klein. Beluchting vebeteren, (heeft nu primair en secundair maar minder primair en meer secundair zou het rendement in dit geval volgens mij ten goede komen)misschien wat massa toevoegen (heb nog een stapel speksteen liggen) en in ieder geval een pc ventilator door de dubbele behuizing laten blazen.

Kacheltje kost €160 bij Bauhaus in Duitsland.
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Compact metalen kacheltje

Bericht door rastaman »

benthuis schreef:Op zoek naar tips voor een heel klein kacheltje:
- metaal
- compact
- paar kW
- duurzaam
- zo efficiënt mogelijk...

Hoor graag wat aan aanbevelingen.
(Ben bekend met de nadelen van zo'n metalen doos)
Maar daar is soms best mee te leven hoor :-)

Uit persoonlijke ervaring: check of je ergens een 2de hands Dovre 40CB kan vinden.
Met een klein beetje pimpen (superwool tussen de zijwanden (ala Jotul 602) en een laagje superwool bovenop op het vlamschild (ala Morso 2b),
heb je een heel lief kacheltje wat netjes schoon brand op laag vermogen (2-4 KW) en goed regelbaar is.
Dovre claimt 84% rendement, en ik denk dat je met bovenstaande aanpassingen nog wat hoger kruipt.

Ze hebben de secundaire voorverwarmde verbrandingslucht qua uitvoering van Jotul gejat,
en door de gietijzer warmteschilden blijft je brandkamer heel bij wat ruiger gebruik. Als ze op zijn (gaat wat sneller met extra isolatie ertussen) koop je nieuwe schilden voor €30 per stuk bij Dovre BE. En er kan lang hout in, tot bijna 50 cm diep :-)

Ik zie ze 2de hands voor 3 a 400 euro langskomen op marktplaats, en die doen echt niet onder voor zo'n Jotul 602CB (waar de vervanging van de zijschildjes 80 per stuk kost)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Compact metalen kacheltje

Bericht door benthuis »

Denk dat zo'n Dovre 40CB past bij de situatie!
Dr is door de schoorsteen meneer vermeld dat er een kachel op het kanaal kan met max 70% rendement.
Zal te maken hebben met de beperkte trek. Maar ik denk dat zo'n klein doosje het wel moet kunnen doen....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
NielsV
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2017, 15:54

Re: Compact metalen kacheltje

Bericht door NielsV »

peterberg schreef:
Lieve schreef:@Peter
bestaat er een tekening van een zeer kleine rocket?
ik droom al even van een verwarming voor mijn atelier, maar ik heb alléén plaats in de hoogte.
atelier is 550L x 330B x 1200h
Nee helaas, er is geen tekening van, maar ik zou er wel eentje kunnen maken. Weet je zeker dat je atelier 12 meter hoog is? Het lijkt meer op een toren?
Zou echt top zijn Peter als je daar nog een tekening van kan maken. Dan wordt dat em voor mij.
NielsV
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2017, 15:54

Re: Compact metalen kacheltje

Bericht door NielsV »

peterberg schreef:
Lieve schreef:@Peter
bestaat er een tekening van een zeer kleine rocket?
ik droom al even van een verwarming voor mijn atelier, maar ik heb alléén plaats in de hoogte.
atelier is 550L x 330B x 1200h
Nee helaas, er is geen tekening van, maar ik zou er wel eentje kunnen maken. Weet je zeker dat je atelier 12 meter hoog is? Het lijkt meer op een toren?

Ah, I see. Deze: https://youtu.be/sD-C5MXeHuA
Desalniettemin zouden wat maten en instructies enorm helpen.
Plaats reactie