discussie veiligheid open/gesloten installatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Ach ja... iedereen heeft het recht om zijn eigen risico's te aanvaarden, mits er geen gevolgen zijn voor anderen natuurlijk.
en ja ik neem gas, auto (en verkeer) ook heel serieus!
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door hanskraayeveld »

Tja je hebt stoomexplosies en stoomexplosies.
Dat je geen filmpje laat zien van Hiroshima!

Valt me wel op dat jullie vragen in ieder geval secuur weten te ontwijken.
Jullie kunnen zo de politiek in.

Heb je meer kans om te overlijden door een auto ongeluk, vliegtuigongeval, vuurwerk afsteken of door een houtcvkachel (onder druk)?

Nou kom op, zon moeilijk vraag zal dat toch niet zijn?

Ja sorry ik drijf er een beetje de spot mee, maar wat wil je met zoveel massakachel en open systeem fans.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door kockie »

Als ik een ding van statistiek heb onthouden is het wel dat statistiek niets zegt over een individueel geval. Hiroshima is een atoomexplosie, da's van een andere orde. Raad ik ook niet aan om mee te experimenteren in de achtertuin. Een gaslek zie ik in mijn huis niet gebeuren, of er moet een aansteker of patroon van de slagroomspuit gaan lekken. Busje deo zou ook nog kunnen...

Ik vind het prima dat jij het risico op een stoomexplosie aanvaardbaar vind, ik vind dat je zoveel mogelijk risico moet mijden waar dat mogelijk is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Beste Hans,
Ik heb trouwens eerder wel op je vraag gereageerd....heb je slim omheen gekeken.
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door hanskraayeveld »

Maar weten jullie wel wat jullie doen vraag ik me eigen af?

Het zint mij gewoon totaal niet dat je iemand, die loze bedreigingen uit over een stoomexplosie, zonder degelijk bewijs, klakkeloos alles overneemt en vervolgens met deze zogenaamde feiten gaat rondstrooien, alsof je al meerdere keren heb meegemaakt dat het fout is gegaan.

En daarmee!!! alle mensen die naar tevredenheid een hout cv kachel onder druk hebben, simpelweg afschilderd alsof zij een systeem hebben, wat eigenlijk niet afdoende beveiligd is, en een te groot risico vormt, en daarmee een keuze hebben gemaakt waar zij nu misschien door dit onderwerp spijt van krijgen.

Lekker bezig!

En dan wordt er nog beweerd dat cp een zeer gewaardeerde en getalenteerde huppeldepuppel is.
Hij loopt toevallig wel met foute feiten te smijten waar iedereen zomaar overheen leest.
Want een hout cv kachel met warmtewisselaar kan gewoon gestookt worden zonder water in de wisselaar! En hij zal vast een beetje krom trekken na veel stoken, en wat slijten, maar basten of scheuren na een paar keer NOOIT. En daar was HEEL! die theorie op stoomexplosie gebaseerd!
THEORIE!

Nee ik zou echt een open systeem nemen. Lekker zuurstofrijk water, goed voor de levensduur van de warmtewisselaar!
Die roest vast niet door, en scheurt niet, of klapt niet en je krijg dan vast geen stoomexplosie!
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door dormos »

Kun jij ook op een normale manier discussieren? Waarom moet het altijd denigrerend naar anderen toe?
Jij hebt een mening, en iemand anders heeft een andere mening. Dat mag gelukkig in Nederland, en daar kun je een discussie over voeren maar wel met respect.

Jij vindt het misschien prima om op jouw toontje aangesproken te worden, maar volgens mij ben je daarin wel een uitzondering. Misschien moet je je dat eens realiseren.

Wat mij betreft is dit topic sowieso nogal afgedwaald van de vraagstelling van de topicstarter....

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: discussie veiligheid open/gesloten installatie

Bericht door kockie »

Ik heb het grootste gedeelte van de veiligheidsdiscussie afgesplitst.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: discussie veiligheid open/gesloten installatie

Bericht door Sandman79 »

ik heb mijn eigen systeem in elkaar geknutseld, Hout cv-systeem met open circuit. Ik had aardig wat fouten erin steken, die er nu zowat allemaal uit zijn gehaald, maar ondertussen heeft bij mij het nut van een open systeem zich wel een aantal keer bewezen....

Het systeem kan overigens nog wat veiliger, en dat zal ik ook nog verder zo aanpassen (ondermeer ups voor pomp en controller). Doorroesten zal het niet snel doen, meeste is allemaal van rvs.

Risico's nemen we allemaal. Maar waarom je makkelijk uit te schakelen risico's niet wegneemt?? :)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: discussie veiligheid open/gesloten installatie

Bericht door hanskraayeveld »

Ben ik helemaal met je eens.
Klopt, ik ben denigrerend. Maar misschien dat jij dat ook wel zou worden als je het gevoel krijgt dat "jouw" systeem (geen flauw idee wat je hebt) constant als onveilig beschouwd wordt, zonder fundamentele bewijzen.
En een mening moet wel een mening zijn en blijven.

Ik vraag me af hoe jij het zou vinden, als jij (als bijv volkswagen rijder) er op een auto forum elke 5 min op gewezen wordt dat een Volvo veiliger is. Terwijl je je toch echt veilig voelt in de volkswagen.
Of ga je dan gelijk een Volvo kopen? (dit is een voorbeeld he)

Of zou je misschien daar wat voorzichtiger mee moeten zijn, want misschien trap je wel tegen het zere been van miljoenen volkswagen rijders, die zich absoluut veilig wanen.

En elke keer als iemand een vraag aan "jou" stelt over een volkswagen, dat er dan iemand anders gaat rondbazuinen dat een Volvo veel veiliger is.

Misschien wordt je dan wel een klein beetje opgefokt.

Jij misschien niet, ik wel.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: discussie veiligheid open/gesloten installatie

Bericht door Sandman79 »

Ik word er niet door opgefokt. ;). Een gesloten systeem is meestal ook erg veilig, een open systeem is intrinsiek veiliger.
Er rijdt niet veel veiligers op de weg als mijn Volvo XC90... maar als ik mijn motor neem is het heel wat onveiliger. :)
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door verwijderd »

hanskraayeveld schreef:Gewoon een simpele vraag: Is een cv ketel veilig?
99% van de CV-ketels werkt op gas en/of stookolie. De primaire veiligheid daarbij is dat de brandstoftoevoer ook stopt als er een storing optreedt.

Een groot verschil met vaste brandstoffen waarbij alle 'geladen' kilowatten ook ten alle tijde afgevoerd moeten kunnen worden.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: discussie veiligheid open/gesloten installatie

Bericht door dormos »

Mijn spullen hebben weinig met mijn identiteit te maken, dus wat iemand van mijn spullen vindt boeit mij niet zo. Kritiek op je spullen zou je in mijn optiek niet zodanig moeten raken dat je het nodig vindt om op anderen af te geven.

Ontleen je veel van je identiteit aan spullen, en raakt kritiek daarop je heel erg dan zou ik me daar eens op bezinnen.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: discussie veiligheid open/gesloten installatie

Bericht door JantjeV8 »

Dat gasketeltje kan wel z'n veiligheden hebben, maar de gasleiding ligt wel door de hele woning tot aan de zolder. Koper. Een onwetende kan met z'n boor een schilderijtje ophangen, precies de schroef in de gasleiding...

Die veiligheid heb ik in m'n woning ongebouwd door geen gasleiding daar te hebben...

Koolmonoxide is ook iets bij die keteltjes..

Dus tja, wat blijft er over. Wij maken een hout verwarming, waarvan enkel de gasketel wordt ingerolen voor een houtstookapparaat. En die ruil brengt een druk(loze) discussie met zich mee.

In elk geval zijn mij geen explosies bekend, van welk systeem dan ook. Ook google heeft er niets mee geregistreerd staan, dat gaat ook over de grenzen waar ook veel druksystemen staan.

Dus ja, het zou theoretisch wel eens veiliger kunnen zijn, en nee, ik ga het niet ombouwen. Bij elk systeem geldt: een lekkage brengt een aanzienlijke puinhoop met zich mee.. Daar doet het ene of het andere niet voor onder. een explosie verwacht ik ook niet, mogelijk dat er ergens een koppeling of soldering open klapt. Dan loopt de druk er vanzelf af. Een explosie lijkt me ook wel overdreven.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: discussie veiligheid open/gesloten installatie

Bericht door bonkelaar »

JantjeV8 schreef:Dat gasketeltje kan wel z'n veiligheden hebben, maar de gasleiding ligt wel door de hele woning tot aan de zolder. Koper. Een onwetende kan met z'n boor een schilderijtje ophangen, precies de schroef in de gasleiding...

Die veiligheid heb ik in m'n woning ongebouwd door geen gasleiding daar te hebben...

Koolmonoxide is ook iets bij die keteltjes..

Dus tja, wat blijft er over. Wij maken een hout verwarming, waarvan enkel de gasketel wordt ingerolen voor een houtstookapparaat. En die ruil brengt een druk(loze) discussie met zich mee.

In elk geval zijn mij geen explosies bekend, van welk systeem dan ook. Ook google heeft er niets mee geregistreerd staan, dat gaat ook over de grenzen waar ook veel druksystemen staan.

Dus ja, het zou theoretisch wel eens veiliger kunnen zijn, en nee, ik ga het niet ombouwen. Bij elk systeem geldt: een lekkage brengt een aanzienlijke puinhoop met zich mee.. Daar doet het ene of het andere niet voor onder. een explosie verwacht ik ook niet, mogelijk dat er ergens een koppeling of soldering open klapt. Dan loopt de druk er vanzelf af. Een explosie lijkt me ook wel overdreven.

Mij is wel een explosie bekend, een goeie ook, drie doden.

http://diepresse.com/home/panorama/oest ... hen-Pfusch

Maar ik heb toch een gesloten systeem en slaap rustig....

Groet Jos.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: discussie veiligheid open/gesloten installatie

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad een aardige klapper, maar totaal geen uitleg of dat door het druksysteem zou zijn gekomen. Je zou bijna aan een gasketel denken.
Plaats reactie