Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
Het is momenteel 26 Jun 2017, 08:09

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Een halve zwarte steen in de schoorsteen
BerichtGeplaatst: 14 Feb 2017, 16:33 

Een halve zwarte steen.... omdat er een fijn laagje roet op zit.
Het is dan ook een steen van de schoorsteen. En alleen deze steen is zwart. Nergens anders iets te zien. Die steen zit helemaal niet los en ik kan geen rook zien/ruiken bij het stoken van de inbouwhaard die 2 verdiepingen lager zit. De steen er onder is gebarsten, echter ziet die spleet niet zwart.

Er komt een voorzetwand voor, maar ik wil toch eerst zeker maken dat hier geen rook doorkomt. Is een dikke laag mortel met Compaktuna voldoende ? En daar tegen dan nog een grote vloertegel.

Bijlagen:
ZwarteSteen.jpg
ZwarteSteen.jpg [ 150.71 KiB | 353 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  

Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

Titel: Re: Een halve zwarte steen in de schoorsteen
BerichtGeplaatst: 14 Feb 2017, 20:15 
Moderator
Gebruikers-avatar

Ik vermoed dat dit roet is dat dmv diffusie door de steen trekt. Het vocht dat hiervoor helpt verdampt en de roet blijft achter. Apart dat het maar 1 steen is, en dan nog een halve ook...

Kun je er een stukje van af bikken, en kijken of de steen helemaal doordrongen is van roet?

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 14 Feb 2017, 21:01 

Vreemd! We hebben hier hele stukken schoorsteen gesloopt. Stenen die helemaal doorrookt waren. Restanten van schoorsteenbranden. Maar het is of donker/bruinig van de ingetrokken rook (die stenen blijven ook bruin) of echt pikzwart van roet of van lekkages. Ik zet mijn 50 cent op een (oude) lekkage. Kan er al heel lang zitten?

Hechting op roet is altijd slecht. Het maken of het repareren van gemetselde rookkanalen vereist veel vakmanschap.

Ritsaert

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 14 Feb 2017, 23:25 

Rook zal er niet gauw doorheen komen; om zeker te zijn kun je de plek verzegelen met renovatieverf.
Ik had een soortgelijke situatie met een muur waar een schoorsteen gezeten had. Als je daar stucwerk overheen wilt zetten is een voorbehandeling met renovatieverf een must.
Wegenverf werkt ook goed.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 15 Feb 2017, 08:01 

Vroeger werden de 'vuilwerkstenen' voor dit soort zaken gebruikt. In binnenmuren die afgesmeerd worden, in de achtergevel uit het zich of dus om een rookkanaal te metselen. Waarschijnlijk is die steen zo zwart uit de steenoven gekomen.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur